1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A népgazdaság irányítási rendszere

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 442 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága gazdasági életünk elemezése alapján, jövendő fejlődésünk érdekében 1966 májusában határozatot hozott a gazdasági mechanizmus reformjáról. A... Tovább

Előszó

A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága gazdasági életünk elemezése alapján, jövendő fejlődésünk érdekében 1966 májusában határozatot hozott a gazdasági mechanizmus reformjáról. A gazdasági mechanizmus új rendszerét 1968. január 1. óta fokozatosan erősödő intenzitással alkalmazzuk a népgazdaság minden ágában.
A gazdasági reformnak az a célja, hogy erősítse szocialista rendszerünket, fejlessze a termelőerőket és a szocialista tulajdonviszonyokat, a szocialista tervgazdálkodás módszereinek tökéletesítésével és fejlesztésével biztosítsa gazdaságunk fejlődésének nagyobb tervszerűségét, segítse elő a társadalom összmunkájának hatékonyabbá, az egyes gazdasági egységek munkájának szervezettebbé válását, biztosítsa az egyének és vállalati kollektívák fokozott anyagi ösztönzését és mindez együttesen gyorsítsa meg pártunk és népünk céljának elérését: a szocialista társadalom teljes felépítését. Vissza

Tartalom

Előszó13
A népgazdaság tervezési rendszere17
A gazdaságpolitika, a népgazdasági tervezés és a gazdasági irányítás főbb összefüggései17
A népgazdaság tervezésének új rendje18
A különböző időtartamú népgazdasági tervezés és a népgazdasági tervek rendszerek23
A hosszú távú tervezés23
A középtávú tervezés25
Az éves tervezés29
A népgazdasági és vállalati tervezés kapcsolata31
Az árrendszer és az árakra ható adók34
Az árrendszer és az árakra ható adók34
Az árak fajtái, az árak szerkezete38
Az ipari termelői árak39
A mezőgazdasági árak50
Árképző normatívák55
Az export és az import értékelése57
A fogyasztói árrendszer fő jellemzői. A termelői és a fogyasztói árak közötti kapcsolat59
Ármechanizmus és árformák63
Árformák ismertetése63
A külünböző árformák érvényesülése az ipari termékek termelői árai tekintetében65
Árformák az építőiparban67
A mezőgazdasági termékek felvásárlási árformái67
Árformák a lakossági fogyasztás szférájában68
A lakkossági szolgáltatások árformája70
A szállítási tarifák árformája70
Árhatóságok, árellenőrzés71
Vállalati érdekeltség és jövedelemszabályozás74
A vállalati nyereségérdekeltség74
A vállalati érdekeltségi alapok képzése75
A részesedési alap képződése86
A fejlesztési alap forrásai90
A tartalékalap 95
A bruttójövedelem-érdekeltség a mezőgazdasági termelőszövetkezetekben99
Az érdekeltségi alapok képzése99
A jövedelemszabályozás 1971. I. 1-től érvényes rendszere103
Bér- és létszámgazdálkodás, munkajogi szabályozás107
Bérgazdálkodás, részesedés107
A bázis-bérszínvonal meghatározása107
Részesedési alap felosztása113
A bérszabályozás 1971. I. 1-től érvényes rendszere117
A vezető állásúak érdekeltségi rendszere120
Bérrendszerek, tarifák, normák122
A személyi jövedelemszabályozó rendszer hatása 1968-ban és 1969-ben125
Létszámgazdálkodás126
Munkajogi szabályozás129
Nemzetközi munkamegosztás és a külkeresedelem131
A külkereskedelem központi irányítása131
Az árfolyamrendszer és a külkereskedelmi árszorzók132
Az exportgazdálkodást szabályozó eszközök135
Az állami visszatéritési rendszer136
Az exportszabályozási rendszer tapasztalatai139
Az importgazdálkodást szabályozó eszközök142
A vámrendszer142
Az importforgalmi-adó és árkiegészítés146
A külkereskedelem területén alkalmazott egyéb hatósági szabályozók147
Devizagazdálkodási szabályok és előírások150
A termelés, a belföldi és a külföldi értékesítés gazdasági és szervezeti összekapcsolása155
A külkereskedelmi jog megadása155
A termelő-, kereskedelmi és külkereskedelmi vállalatok közötti együttműködési formák159
A szocialista országokkal folytatott árucsere-forgalom speciális módszerei164
A külkereskedelmi áruforgalom szabályozásának módosításai 1971-től167
Hitelpolitika, hitel- és pénzforgalom170
Hitelpolitikai irányelvek171
Hitelpolitikai irányelvek tartalma és a hitelpolitika feladata171
A hitelezés 1970. január 1-től érvényes irányelvei. A beruházások közép- és hosszú lejáratú hitelei173
A hitelrendszer továbbfejlesztése a IV. ötéves terv időszakában184
A bankok és a vállalatok kapcsolata184
A szerződéses kapcsolatok jellemzői és azok tartalma185
A hitelképesség kritériumai186
A vállalati forgóeszközök finanszírozása192
Saját pénzforrások192
Kölcsönforrások (forgóeszköz-hitelezés)195
Az építőipar forgóeszköz-finanszírozásának néhány sajátossága198
A külkereskedelmi tevékenység forintfinanszírozása198
Készletek alakulása203
Pénzforgalom204
A pénzforgalom megszervezésének irányelvei204
A pénzforgalom eljárási szabályainak legfontosabb változásai a reform bevezetését megelőzőekhez képest207
Az áruforgalom rendje212
Az áruforgalom adminisztratív szabályozóeszközei213
A központi gazdálkodás213
Kontingens előírás214
Kizárólagos értékesítő szervek kijelölése215
Szerződéskötési kényszer215
Az áruforgalom kapcsolatrendszere220
A vállalatok közötti kooperáció, termelőeszköz-kereskedelem220
A termelővállalatok és a kereskedelem közötti kapcsolat221
A belkereskedelem szervezete: a nagy- és kiskereskedelem kapcsolata224
A fogyasztók helyzete226
Az állami, szövetkezeti és a magánszektor közötti kapcsolat227
Az áruk minősége227
Minőség és ár227
Minőség és szabvány228
A minőség ellenőrzése228
A vállalatok közötti szerződéses kapcsolatok229
A gazdálkodószervek közötti szerződés kapcsolatokról általában229
Az egyes szerződéstípusok rövid jellemzése230
Árufuvarozás232
Beruházási rendszer és állóeszköz-gazdálkodás234
A döntési jogok elvi elhatárolása és az egyes döntési körök kialakult aránya234
Beruházási folyamat238
A beruházások pénzügyi forrásai248
Központi döntéssel megvalósuló beruházások pénzügyi forrásai250
A tanácsok fejlesztési alapja252
Vállalati döntéssel megvalósuló beruházások pénzügyi forrásai252
Állóeszköz-gazdálkodás257
A beruházások szabályozásának módosításai 1971-től265
A műszaki fejlesztés szabályozása269
A vállalati műszaki fejlesztési alap képzése és felhasználása270
A központi műszaki fejlesztési alap képzése és felhasználása272
Kutatóintézetek működésének szabályozási rendszere és kutatásaik finanszírozási módja276
Az újítások új szabályozása280
Műszaki fejlesztéssel kapcsolatos egyéb változások282
A tanácsok gazdasági tevékenysége286
A tanácsok gazdasági tevékenységi köre, az egyes tanácsi szervek és a különböző szintű tanácsok gazdasági feladatai286
A tanácsok irányítása alá tartozó vállalatok és költségvetési szervek (intézmények) köre286
Tanácsi szervek (tanács, végrehajtó bizottság, szakigazgatási szervek) gazdasági feladatai287
A tanácsszintek (megye, járás, község) közötti feladatelhatárolás290
A tanácsok központi irányításának eszközei és módszere291
A tanácsi tervezés rendszere291
A tanácsi tervek fogalma293
A tanácsi tervek kidolgozása294
A tanácsok tervezőmunkájának orientálása és szabályozási rendszere296
A helyi és központi szervek feladata a tanácsi tervezésben297
A tanácsok feladata a területi tervezésben298
Az egy településen belüli beruházások koordinációja299
A tanácsok fejlesztési tevékenysége, a tanácsi fejlesztési alap rendszere300
A tanácsok fejlesztési tevékenysége300
A tanácsi beruházások fajtái302
A tanácsi beruházásokkal kapcsolatos döntési jogkörök303
A fejlesztési alap tervezése, finanszírozása305
A bankhitel szerepe a tanács fejlesztési tevékenységében307
A tanácsi költségvetés rendszere308
A tanácsi középtűvú és éves pénzügyi terv fogalma, tartalma, kidolgozásának módszere308
A tanácsi költségvetés bevételi forrásai310
Anyagi érdekeltség a tanácsok költségvetési gazdálkodásában312
Béralap-gazdálkodás a tanácsoknál314
A tanácsok hatósági tevékenysége315
Számvitel, ellenőrzés és gazdasági információ317
Számvitel317
A számviteli rend és annak szabályozása317
A népgazdaság egységes könyvviteli rendszere318
Költség- és önköltségszámítás320
Mérleg és mérlegbeszámoló (zárszámadás)321
Ellenőrzés325
Az állami ellenőrzés rendszere325
Népi ellenőrzés326
Felügyeleti ellenőrzés331
Pénzügyi ellenőrzés333
Árellenőrzés336
Egyéb ellenőrző szervek337
Belső ellenőrzés339
Gazdasági információ340
A gazdaságirányítás szervezetének változásai344
Gazdálkodószervek345
Az állami vállalat346
Szövetkezet351
Tröszt352
Az egyesülés353
Közös vállalat355
Az állami gazdaságirányító szervek359
A központi állami irányító szervek359
Az állami irányító szervek feladatkörének és szervezetének változásai362
Az ágazati gazdasági minisztériumok és szervek369
A szövetkezetek országos területi érdekképviseleti szervei373
Általános szervezési alapelvek373
A mezőgazdasági termelőszövetkezetek érdekképviseleti szervei375
Kisipari termelőszövetkezetek érdekképviseleti szervei375
Általános fogyasztási és értékesítő szövetkezetek érdekképviseleti szervei377
Országos Szövetkezeti Tanács (OSZT)378
Függelék
Az Országos Tervhivatal elnökének tájékoztatója a vállalatok részére az 1970. évi népgazdasági tervről381
Jogszabálymutató403
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A népgazdaság irányítási rendszere A népgazdaság irányítási rendszere

Könyvtári könyv volt. A borító enyhén foltos, javított.

Állapot: Közepes
1.630 Ft
1.300 ,-Ft 20
7 pont kapható
Kosárba
konyv