1.034.977

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könyv és nevelés 2000/1.

Új folyam - II. évfolyam 1. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves olvasó! Az itt következő néhány sorban afféle főszerkesztői beharangozót talál számunk egyes írásairól. A válogatás persze szubjektív, korántsem biztos, hogy kinek-kinek éppen a... Tovább

Előszó

Kedves olvasó! Az itt következő néhány sorban afféle főszerkesztői beharangozót talál számunk egyes írásairól. A válogatás persze szubjektív, korántsem biztos, hogy kinek-kinek éppen a legfontosabb, az arra leginkább érdemes munkát sikerül kínálnom. Ennek határozott kijelentéséhez azonban - szerencsénkre - el kell olvasnia Önnek az összes dolgozatot, az egész számot. Ebben reménykedve - ajánlom magunkat. „Az alábbiak olyan XVII. és XVIII. századi magyar írók műveiből adnak ízelítőt, amelyekben a szerzők valamilyen módon az olvasás hasznára, jelentőségére, mikéntjére hívják fel a virtuális olvasóik igényét." - Ezzel a mondattal kezdte az „Olvasásra nevelés a XVII-XVIII. Század magyar társadalmában" című dolgozatát a székelyudvarhelyi Róth András Lajos lapunk tavalyi első számában.
Az Olvasáspedagógia rovatban megjelent írás második részét mostani számunkban közöljük. Az ízes magyar mondatok közül kedv csinálóul - és megszívlelésül! - idézzük gróf Teleki Ádám sorait a saját, 1773-as Cidfordításából: „Erezzük az idegen nyelveken írott Könyvek szépségét; de a magunkét olvasni ne resteljük! Tanuljunk s tudjunk más nyelveket, de a magunkét el ne felejtsük; sőt azon igyekezzünk, hogy az Magyar Könyveknek mind bövsége, s mind pedig betse lehessen, ha tsak a Magyarok között-is." A Tankönyv rovat egyik izgalmas, sokakat talán vitára ingerlő írása Kisfaludy László határozott, konkrét és szókimondó bírálata Pesti János középiskolai harmadikos történelem-tankönyvéről. A cikk írója a saját, jól körülhatárolható világnézeti értékrendje felől szemléli a tankönyv által közvetített, az ítészével történetesen ellentétes értékrendet, szemlélet. A szerkesztői szándék ezzel az ajánlással nyilvánvaló: egyrészt szívesen közlünk a következő szám(ok)ban a Kisfaludy László kritikájához kapcsolódó további írásokat, ha akadnak ilyenek, másrészt mintául ajánljuk az írás mértéktartó, korrekt hangnemét leendő tankönyves recenzenseink., bírálóink számára.
„A kézikönyvtárba kívánkozó művek kínálata az elmúlt tíz évben meghökkentően magasra szökött/' - állapítja meg indításul a Kézikönyvtárak: problémák és perspektívák című írásában Katsányi Sándor. A Könyvtár rovat élén álló dolgozat következő fontos mondata: „Az iskolai kézikönyvtár összeállításánál nem lehet megelégedni egy-egy eszköztípus egyetlen - optimális - képviselőjével.Persze nem elsősorban a piaci kínálat zavarba ejtő bővülése miatt kell kézikönyvtárunkat erőteljesebben gyarapítani, hanem „...mert a megváltozott információs környezetben az iskolai könyvtár csak így tudja teljesíteni alapvető feladatát." Vissza

Tartalom

Mustra
Balogh Mihály: Balázs Mihály emlékére
OLVASÁSPEDAGÓGIA
Lovász Gabriella: Olvasás- és könyvtárhasználati technikák már az első osztálytól 7
Kelemenné Torma Erzsébet: A könyvtárban jó lenni 9
Végh József: Könyvek a világ kapujában 25
Komlóssy Ákos: Olvasás és pedagógia 31
Róth András Lajos: Olvasásra nevelés a XVI1-XVIII század magyar társadalmában 35
TANKÖNYV
Fehér Katalin: Az első magyarnyelvű tankönyvek 47
Kisfaludy László: Pesti János történelemkönyvéről 53
Fercsik Erzsébet: A hatszótagos szabály a tankönyvekben 61
Fogthűy Krisztina: A magyar neveléstudomány kezdetei 64
Kovács László: Milyen tankönyvet írt Jedlik Ányos? 66.
Honffy Pál: Egy tan könyvszerkesztő emlékforgácsaiból 69
KÖNYVTÁR
Balla Mária: A könyv- és könytárhasználat, valamint a szakirodalmi ismeretek a tanítóképzés tanterveiben. Történeti vázlat 1945-1990 73
Bényei Miklós: Könyvtáros szemmel a honismereti-helyismereti olvasókönyvekről 82
Katsányi Sándor: Kézikönyvtárunk: problémák és perspektívák 90
Bajtai Mária: Történelemtanítás és szépirodalom 96
J. L.: A karcagi Győrffy István általános iskola könyvtára 100
Pedagógiai folyóiratok jegyzéke 2000 január 101
IFJÚSÁGI IRODALOM
Csík Tibor: A Nemzetközi Ifjúsági Könyvtár jubileuma 103
Trencsényi László: Egy félbemaradt ifjúsági elbeszélés Csokonairól 110
Károlyi Ágnes: Gondolatok egy gyermekirodalommal foglalkozó könyvről 117
Nobel Iván: Garabonciások, táltosok, boszorkányok és a többiek 122
HAGYOMÁNY
Kelemen Elemér: Az "1000 Éves a Magyarországi Iskola" Alapítvány tevékenységéről 124
Sediqiné Bondor Erika: Régi könyvek Pest első állami gimnáziumában 129
Szecskó Károly: Gárdonyi Géza egri könyvadományai 141
Anno... 1936 143
E számunk illusztrációi Glatz Jakab: Képes Világ. Mulattatva tanító.
(Wien, 1813) című könyvéből valók. (OPKM védett gyűjteménye.)
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv