| Előszó | 11 |
| A könyv keletkezésének előfeltételei: az írás és az íráshordozók | |
| Bevezetés | 13 |
| Az írás | 13 |
| Az írás keletkezése és definíciója | 13 |
| Az írás előzményei, formájának és rendszerének fejlődése | 14 |
| A betűírás kialakulása | 15 |
| Az ékírás | 15 |
| Az egyiptomi írás | 16 |
| A betűírás kialakulásának kezdetei | 18 |
| Az alfabétum kialakulása | 20 |
| A legrégibb betűírás és származékai | 20 |
| A görög írás | 23 |
| A szláv írások | 25 |
| A latin írás | 26 |
| A görög és a latin írásból kifejlődő írások | 29 |
| A latin alfabétum továbbfejlődése | 31 |
| Elő-Karoling íráscsoportok | 31 |
| A Karoling-minuszkula | 34 |
| A gótikus minuszkula, német és latin kézírás | 35 |
| Írómesterek és írásművészek | 37 |
| A paleográfia történetéhez | 40 |
| A nyomtatott írás formái | 42 |
| Tört vonalú betűk a nyomtatás korai időszakában | 43 |
| Az antikva | 46 |
| Nyomtatott kurzív és folyóírás | 53 |
| A fraktúr | 54 |
| Új formák a 19. században. A művészi írás fejlődése a 20. században | 57 |
| Az írás és nyomtatás alapanyagai | 62 |
| Eredeti íráshordozók | 62 |
| A papír | 64 |
| A kínaiak feltalálják a papírt | 64 |
| A papír elterjedése Keleten | 64 |
| A papír elterjedése Nyugaton | 65 |
| A kézi papírgyártás | 67 |
| Technikai újítások 1800 előtt | 68 |
| Papírgépek | 69 |
| A nyersanyagok | 70 |
| A papír ipari előállítása | 72 |
| Papírismeretek és vízjelkutatás | 73 |
| Az írott könyv | |
| A könyv társadalmi jelentősége | 75 |
| A könyv megjelenési formái | 76 |
| Az agyagtábla | 76 |
| A könyvtekercs | 78 |
| A kódex | 81 |
| A középkori kéziratok | 83 |
| A kódexfestészet | 88 |
| Általános jellemzők | 88 |
| A kódexfestő hagyomány kezdetei | 90 |
| Görög-római és korai keresztény munkák | 91 |
| Kódexfestészet a Bizánci Birodalomban | 94 |
| Stíluskorszakok | 95 |
| Elő-Karoling csoportok | 95 |
| Karoling-irányzatok | 97 |
| Román stílus | 100 |
| Jellemző jegyek | 100 |
| Korai román stílus Németországban | 103 |
| A virágzó és kései román stílus Németországban | 105 |
| Anglia | 106 |
| Franciaország | 106 |
| Itália | 108 |
| Gótikus stílus | 109 |
| Jellemző jegyek | 109 |
| Franciaország és a Németalföld | 109 |
| Németország | 110 |
| Csehország | 112 |
| Itália | 114 |
| Anglia | 114 |
| A nyomtatott könyv előállítása a könyvnyomtatás feltalálása és fejlődése | |
| A könyvnyomtatás feltalálása | 115 |
| A találmány jelentősége | 115 |
| Kezdetleges nyomtatási eljárások | 116 |
| Pecsét- és bélyegzőnyomás | 116 |
| Szövetnyomtatás | 16 |
| Fatáblanyomatok | 117 |
| Nyomtatás mozgatható írásjelekkel | 117 |
| Egybetűs patricák | 119 |
| Gutenberg élete és műve | 119 |
| Származása és strasbourgi korszaka | 119 |
| Az első mainzi nyomtatványok. Pereskedés Fusttal és a 42 soros Biblia Bizonytalan eredetű nyomtatványemlékek | 120 |
| Az új találmány technikája | 123 |
| A betűöntés | 126 |
| Nyomdai munkálatok | 126 |
| A könyvnyomtatás feltalálásának gazdasági és társadalmi hatásai | 127 |
| A nyomdászok | 130 |
| A könyvtermelés | 130 |
| Az ősnyomtatványok kutatása, meghatározása és katalogizálása | 132 |
| A könyvnyomtatás elterjedése a 15. században | 135 |
| Németország | 139 |
| Itália | 139 |
| Franciaország | 152 |
| Anglia | 156 |
| Más fontosabb európai országok | 158 |
| A könyvnyomtatás fejlődése a 16. századtól a 18. század végéig | 160 |
| A fejlődés társadalmi és a szakmai jellemzői | 160 |
| Könyvnyomtatás a reformáció és a parasztháború szolgálatában | 161 |
| A humanizmus és a reneszánsz hatása a könyviparra | 167 |
| A feudális abszolutizmus hatása a németországi könyvnyomtatás fejlődésére | 172 |
| A kor jellemző nyomtatványai | 178 |
| A német nyomdászat és könyvkiadás központijai, vezéregyéniségei | 189 |
| A könyvnyomtatás fejlődésének jellemző Európa országaiban | 199 |
| Itália | 199 |
| Franciaország | 204 |
| Spanyolország | 211 |
| Németalföld | 212 |
| Anglia | 216 |
| Oroszország | 220 |
| Más fontosabb európai országok | 223 |
| A könyvgyártás iparosodása | 232 |
| A fejlődés főbb jellemzői | 232 |
| A nyomtatott betű ipari előállítása | 236 |
| A betűöntőgép | 236 |
| A tipográfiai méretrendszer | 237 |
| Az előállítási folyamat | 239 |
| A betűöntödék | 241 |
| Nyomdai betűgyártás a második világháború után | 244 |
| Az ipari nyomdatechnika | 246 |
| Magasnyomás | 246 |
| Gyorssajtó | 246 |
| Szedőgépek | 247 |
| Reprodukciós technika | 250 |
| Sztereotípia és galvanoplasztika | 252 |
| Síknyomás | 253 |
| Litográfia | 253 |
| Ofszetnyomás | 254 |
| Fénynyomás | 255 |
| Montírozási eljárások | 256 |
| Mélynyomás | 256 |
| Szitanyomás | 258 |
| Az előállítási folyamat | 258 |
| A fejlődés jellemző jegyei néhány cég példáján | 263 |
| Könnyvművészet: a nyomtatott könyv tervezése, kialakítása | |
| Mi a könyvművészet? | 271 |
| Az ősnyomtatványok tipográfiai megformálása | 271 |
| I. Miksa bibliofil vállalkozásai | 273 |
| Stílustörténeti áttekintés. A könyvművészet a reneszánsztól a szecesszióig | 276 |
| A könyvművészeti mozgalom | 281 |
| A mozgalom előfutárai Angliában és Németországban | 281 |
| A német könyvművészeti mozgalom képviselői | 287 |
| Kezdeményezők | 287 |
| Kiadók | 288 |
| Nyomdászok és betűöntők | 291 |
| Alkotóművészek | 291 |
| Oktatási intézmények | 293 |
| Nyomdák | 294 |
| Bibliofil társaságok | 296 |
| A könyvművészeti mozgalom hatása | 297 |
| Könyvtervezés a második világháború után | 299 |
| Az új könyvművészet Európa más országaiban | 304 |
| Anglia | 304 |
| Franciaország | 305 |
| Olaszország | 306 |
| Hollandia | 306 |
| Svédország | 307 |
| Oroszország és Szovjetunió | 308 |
| Lengyelország | 310 |
| Csehország | 311 |
| Magyarország | 312 |
| A könyvillusztrálás | 313 |
| Képnyomóforma, eredeti grafika és reprodukció | 313 |
| A fametszetes könyvillusztráció | 314 |
| A fametszés | 314 |
| Az ősnyomtatványok illusztrálása | 317 |
| Németország | 317 |
| Itália | 328 |
| Franciaország | 330 |
| Németalföld | 331 |
| Illusztrátorok a 16. századi Németországban | 333 |
| A fametszés a 16. századi Európa más országaiban | 342 |
| A fametszet újjáéledése és a tónusos fametszet | 345 |
| A rézmetszetes illusztráció | 347 |
| Technikai eljárások | 347 |
| A rézmetszés fejlődése és elterjedése a 18. századig | 349 |
| A francia illusztrálóművészet virágzása a 18. században | 358 |
| A 18.századi rézmetszetes illusztráció Franciaország határain túl | 364 |
| Illusztrátorok a 19. és 20. században | 369 |
| Német illusztrátorok a 19. században | 369 |
| Angol illusztrátorok a 19. században | 376 |
| Francia illusztrátorok a 19. században | 380 |
| A könyvművészeti mozgalom és napjaink német illusztrátorai | 385 |
| A könyvművészeti mozgalom illusztrátorai egyéb országokban | 397 |
| A könyvkötés készítése és kialakítása | |
| A kézi könyvkötés | 404 |
| A kézi kötés készítése | 404 |
| A könyvkötőmesterség fejlődése | 408 |
| Az iparosodott könyvkötészet és a kiadói kötés | 411 |
| Könyvkötőművészet | 416 |
| A kötések könyvészeti jelentősége | 416 |
| A középkori kötés | 416 |
| A kézi kötés stílusjegyei a reneszánsz kortól napjainkig | 420 |
| A reneszánsz kézi kötés Itáliában és Franciaországban | 420 |
| Francia kötésstílusok | 423 |
| A német kötésművészet | 426 |
| Az angol kötésművészet | 431 |
| 19. századi stílusfajták. Kötésművészet a 20. században | 433 |
| Supralibros és exlibris | 436 |
| A kiadói kötés | 437 |
| Ajánlott szakirodalom | 443 |
| Név-, tárgy- és címmutató | 459 |
| Ábrák jegyzéke | 483 |