1.034.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könyvtárak a kirekesztés ellen - új kihívások, új feladatok

Az Európai Unió Leonardo da Vinci-programjának keretében megvalósult BIBLEX alprogram összefoglalása 1997-2000

Szerkesztő

Kiadó: ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím: Továbbképző füzetek
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ezredfordulóra - az Európai Unió által kezdeményezett programoknak köszönhetően - Magyarországon is megszokottá vált a nemzetközi együttműködés keretében megvalósuló teammunka, melynek egyik... Tovább

Előszó

Az ezredfordulóra - az Európai Unió által kezdeményezett programoknak köszönhetően - Magyarországon is megszokottá vált a nemzetközi együttműködés keretében megvalósuló teammunka, melynek egyik sikeres és szép példáját adja a Könyvtárak a kirekesztés ellen - új kihívások és új feladatok c. Biblex-program, amely a Leonardo da Vinci-program keretében valósult meg 1997 és 2000 között.
A Biblex Leonardo program elnyerése a kirekesztés elleni küzdelem szempontjából történelmi pillanatban érte a magyar partnereket. 1997-ben, 7 évvel a rendszerváltás után már lecsengett a demokratikus változások felett érzett eufória, és nyilvánvalóvá vált, hogy a társadalmi-gazdasági változásoknak vesztesei is vannak. Vesztesek azok az elszegényedő, marginalizálódó egyének és családok, akik nap mint nap olyan megoldhatatlan és kezelhetetlen élethelyzetbe kerültek, amelyek a szocialistának nevezett megelőző évtizedekben ismeretlenek voltak, s eképpen arra felkészülni sem tudtak.
Egyre világosabbá vált az is, hogy a kirekesztettség társadalmi jelenségével a kormányzati és a nem-kormányzati szervezeteknek és intézményeknek egyaránt lesz „dolga", de hogy ez mit jelent pl. a közművelődési szféra esetében, arról a kultúrpolitikusok és a gyakorló szakemberek körében éppen csak megkezdődött a diskurzus. Ennek a megkülönböztetett figyelemnek volt jele az is, hogy a Biblex-program első magyarországi konferenciáját Pokorni Zoltán oktatási miniszter nyitotta meg.
Ezen okokra vezethető vissza, hogy a Biblex-programban megfogalmazott magyar célok, feladatok és kutatások bizonyos mértékig „kilógtak" az európai partnerek által megfogalmazottak sorából. Számunkra nem állt rendelkezésre a kirekesztettség fogalmának és hazai helyzetének értelmezése; a célcsoportok és a közművelődési intézmények - ezen belül a könyvtárak - kirekesztés ellen megfogalmazható feladatainak definíciója, az Európában mediátoroknak nevezett, önkéntes vagy hivatásos segítők hálózata. Számunkra mindez új kihívást - egyfajta intézményközi együttműködést igénylő kutatási feladatot - jelentett.
Engedtessék meg, hogy az Előszóban a négy országot érintő hároméves együttműködés e kötetben megjelenő számos eredményei mellett megemlítsem a program szubjektív, de hatásában és jelentőségében a tudományos, képzési eredményekkel egyenértékű hozadékát is. Az együttműködés hivatalosan el nem számolható kulturális terméke egyebek között az az emberi, nyelvi közeledés, annak az interkulturális magatartásnak és megértésnek a kialakulása, amelyet a különböző nemzeti identitású és karakterű partnerek tettek meg egymás irányába a harmadik év végére. Külön szerencse volt, hogy a francia főpályázó programmenedzsere az eredetileg magyar születésű és anyanyelvű Madeleine Bouverot (Baráth Magdolna) világpolgárként, de magyar szívvel állt mellettünk abban a nyelvi és emancipálódási (egyenrangú európai polgárrá válási) folyamatban, amely rendszerint a magyar partnereket jellemzi az EU-együttműködésekben. Mi, magyarok, a program végére - nyelvtudásban, uniós szemléletben megerősödve - partnereink szerint is nemcsak egyenrangú félnek, hanem egy-egy témában széles látókörű, kreatív, vezető partnernek számítottunk.
Reméljük, hogy a project jellegéből adódó, kicsit eklektikus felépítésű kötetünk felkelti az Olvasó érdeklődését és gazdagítja a megújuló könyvtári szakma és irodalom palettáját. Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. Bevezetés 7
1.1. A program célja 7
1.2. Partnerek és résztvevők 8
Külföldi partnerek
Magyar partnerek
1.3. Milyen szükségletekre válaszol a project? 11
1.4. A partnerintézmények stratégiái és a Biblex program 12
A program speciális céljai
1.5. A program megvalósításának fő csomópontjai: nemzetközi Biblex-szemináriumok 13
2. A külföldi partnerek programjai 16
Franciaország
Olaszország
Németország
2.1. Válogatás a francia program eredményeiből 20
2.1.1. Gilles Lacroix: Olvasás, könyvtárak és kirekesztettség Franciaországban 20
I. A franciák és az olvasás 20
II. A könyvtárak és közönségük 21
III. A közkönyvtárak olvasás-fejlesztési stratégiái 23
2.1.2. Catherine Exertier: Módszertani kísérlet (analízistáblázat) a hátrányos helyzetű olvasó könyvtárral kapcsolatos szükségleteinek elemzésére 25
3. A BIBLEX-program magyarországi eredményei 34
3.1. A BIBLEX Leonardo-program (1998-2000) 36
3.2. A magyar program eredményei 41
3.2.1. A könyvtárak helyzete Magyarországon 42
3.2.2. Az ifjúság viszonya a kultúrához 52
3.2.2.1. Bevezetés 52
3.2.2.2. Fogyasztás, kulturális aktivitás, magatartás 54
3.2.2.3. A kulturális fogyasztás változásai 57
3.2.2.4. A kulturális javak helye az értékpreferenciában 63
3.2.3. A könyvtárak szerepe és megítélése a diplomás társadalmi csoportok értékrendjében 73
3.2.4. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és a Biblex program 76
3.3. A Biblex program magyarországi célcsoportjai 80
3.3.1. A célcsoportok definiálása 81
3.3.2. A szociológia kérdőjelei 81
3.4. A könyvtárosok új kompetenciái 87
3.4.1. Bevezetés 87
3.4.2. A fogalmak újragondolása: 88
3.4.2. 1. A könyvtárosok kompetenciáinak összefoglalása a BIBLEX kutatás tükrében 94
3.4.3. Memorandum on Lifelong Learning (L.L.L.) A memorandum hat kulcsüzenete és a könyvtárak 97
4. A könyvtárosképzés helyzete Magyarországon 104
I. FŐISKOLAI SZINTŰ KÉPZÉS 105
II. EGYETEMI SZINTŰ KÉPZÉS 106
III. POSZTGRADUÁLIS KÉPZÉS: 108
5. BIBLEX továbbképzések könyvtárosoknak és mediátoroknak 109
5.1. Akkreditált továbbképző tanfolyamok könyvtárosoknak és humán értelmiségieknek 109
5.2. BIBLEX szakirányú továbbképzési szak humán értelmiségieknek (Tervezet) 112
Tantárgyi programok 115
5.3. A BIBLEX programban bemutatott módszerek, eljárások a kirekesztettség kulturális eszközökkel történő enyhítésére 119
5.3.1. Hász Erzsébet: A biblioterápia 119
5.3.2. „Élni az életet" - Értékmegőrző, életmódjavító technikák (Képzési program tervezet) 121
5.3.3. Tóth Beatrix: „Olvasás és írás a kritikai gondolkodásért" pedagógus-továbbképző program 124
Magyar-angol-német-francia nyelvű Biblex glosszárium 131
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Könyvtárak a kirekesztés ellen - új kihívások, új feladatok Könyvtárak a kirekesztés ellen - új kihívások, új feladatok

A lapélek elszíneződtek. A címlapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
2.940 Ft
1.470 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba
konyv