1.035.019

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könyvtárak és információs intézmények szerepe a demokratikus tájékoztatás szolgálatában

Szerkesztő

Kiadó: Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 169 oldal
Sorozatcím: Könyvtári Figyelő
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-200-336-5
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával, illusztrációval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Amerikai Egyesült Államok harmadik elnökének mottónkban olvasható szavai máig érvényesek. Éppen elég diktatúrát éltünk át mi magyarok is ahhoz, hogy értékelni tudjuk az információ szabadságát.... Tovább

Előszó

Az Amerikai Egyesült Államok harmadik elnökének mottónkban olvasható szavai máig érvényesek. Éppen elég diktatúrát éltünk át mi magyarok is ahhoz, hogy értékelni tudjuk az információ szabadságát. Mindez azonban csupán jól hangzó szólam marad mindaddig, ameddig az állampolgárok információhoz jutásának intézményes formái nem épülnek ki, mégpedig oly módon, hogy mindenki egyenlő eséllyel férhessen hozzá az információhoz.
Az emberek életében az információnak meghatározó szerepe van, születésüktől halálukig. Mihelyt kikerülnek a család segítő gondoskodása alól, maguknak kell dönteniük mindenről, attól kezdve, hogy hogyan szervezzék meg a háztartásukat, mit dolgozzanak, hol és miként intézzék ügyes-bajos dolgaikat, és még sorolhatnánk.
Vissza

Tartalom

Előszó 6
Bevezető 7
1. A közhasznú információ 11
1.1. A közhasznú információ megjelenése, fogalma, fajtái 11
1.2. Közigazgatási (kormányzati, önkormányzati, jogi) információk 13
1.21. Kormányinformációk az Amerikai Egyesült Államokban 13
1.22. A kormányzati információk terjesztésének helyzete Magyarországon 14
1.3. Információk a fogyasztóknak 15
1.4. Egészségügyi információk 16
1.5. Környezetvédelmi információk 17
1.51. Zöld "kik-kicsodák" 17
1.52. Öko-hírek 18
1.53. Finn példa a környezetvédelmi információ megszervezéséről 19
1.6. Vállalkozásokat segítő információk 20
1.61. Néhány külföldi példa 20
1.62. Üzleti információs szolgáltatás az angol közkönyvtárakban 21
1.63. Az üzleti élettel kapcsolatos információk kezelése Magyarországon 21
1.7. Mezőgazdasági információk 24
1.71. Amerikai Egyesült Államok 24
1.72. Afrika 25
1.73. Délkelet-Ázsia 26
1.74. Európai országok 26
1.8. A gyermekeknek és az ifjúságnak szóló információk 26
1.81. Németországi program az ifjúság információellátásáról 27
1.9. Oktatási, továbbképzési információk 29
1.91. Nemzetközi diákinformációs központok 29
1.10. Turisztikai információk 30
1.11. A szociálisan hátrányos helyzetűek információellátása 32
1.111. A hátrányos helyzetű térségek információellátása 34
2. Közhasznú tájékoztatást végző, a könyvtáraktól független információs központok 35
2.1. A szóba jöhető intézmények áttekintése 35
2.2. Külföldi helyzetkép 36
2.21. Ausztrália 36
2.22. Franciaország 39
2.23. Hollandia 42
2.24. Svédország 43
2.25. Nagy-Britannia 44
2.26. Japán 45
2.27. Németország 45
2.3. Magyarországi helyzetkép 47
2.31. A "közhasznú" Budapesten — egy könyvtáros használóként szerzett
tapasztalatai. Szubjektív helyzetkép 47
2.32. Tájékoztatási vállalkozások 51
2.321. Telinformix 51
2 322. Transeurope Information Bank 53
2.323. Magyar Távirati Iroda 54
2.324. Magyar Közszolgálati Adattár 57
2.33. Társadalmi kezdeményezésen alapuló központok 57
2.331. Közösségi Adattár
2.332. Lakóhelyi és szomszédsági központok 58
3. A könyvtárak szerepe a közhasznú tájékoztatásban 61
3.1. Miért jó, ha a könyvtárak szolgáltatják a közhasznú információkat? 61
3.2. Mi a jövő útja? 63
3.3. Külföldi helyzetkép 65
3.31. Brazília 65
3.32. Dánia 66
3.33. Amerikai Egyesült Államok 72
3.331. Közösségi információ 72
3.332. Az információs és forrástájékoztató szolgálat kialakítása kis
közművelődési könyvtárakban 72
3.333. A helyi közösséget is szolgáló I + R tevékenység egy felsőoktatási
intézmény könyvtárában 73
3.34. Nagy-Britannia 74
3.341. Közérdekű tájékoztatás kisebb településeken:
a PIRATE-kísérlet 75
3.35. Németország 77
3.351. Regionális információ a reutlingeni városi könyvtárban 77
3.352. Tájékoztató szolgáltatások időseknek 78
3.353. Egy példa az új szövetségi tartományokból: Erfurt 78
3.354. Elektronikus polgári tájékoztatási rendszer
Bréma Neustadt kerületében 79
3.355. A bonni BINE tíz éve 80
3.4. Magyarországi helyzetkép 82
3.41. Közhasznú tájékoztatás a magyarországi könyvtárakban 82
3.42. A közhasznú tájékoztató szolgálatok szélesebb körű elterjedése
az 1980-as évek második felében 83
3.43. Számítógéppel: Közhasznú információt 87
3.431. A Zalai Könyvtári Információs Rendszer 87
3.44 A közhasznú információszolgáltatás jövője 90
3.44. A Közhasznú Információs Szolgálat a Fővárosi Szabó Ervin
Könyvtárban 91
3.441. A kezdet 91
3.442. 1990-1992-ig 92
3.443. Az adatbázis 92
3.444. A használók 94
3.445. A fejlesztés irányai 95
4. Információs és forrást^jékoztató központok létrehozásának módszertani kérdései 99
4.1. Irányelvek egy közhasznú információs központ kialakításához 99
4.11. Az ellátandó közösség igényeinek elemzése 100
4.12. A megfelelő szolgáltatások létrehozása 102
4.13. Néhány gyakorlati tudnivaló 103
4.14. Elvek és módszerek a szolgáltatás működésének ellenőrzéséhez
és értékeléséhez 103
4.15. Módszertani füzet Németországból az infotékák működéséről 105
4.2. A személyzet felkészítése a feladatra 106
4.21. Mit jelent a közhasznú tájékoztatás a könyvtárban? 106
4.22. Milyen képzést igényelnek a könyvtárosok? 106
4.23. Általános irányelvek oktatási program tervezéséhez 107
4.24. Gyakorlati döntések az oktatási programmal kapcsolatban 107
4.25. Közhasznú tájékoztatási szakemberek képzése egyetemen 108
4.3. A nyilvános információs központok hatékonysági jellemzői: egy felmérés
tapasztalatai 109
4.31. A ma használatos közhasznú információs rendszerek leggyakoribb
jellemzői 110
4.4. Az információ értéke 111
5. A közhasznú információ közvetítő eszközei 112
5.1. Nyomtatott dokumentumok 112
5.2. Elektronikus eszközök 114
5.21. Milyen legyen a közhasznú információs adatbázis? 114
5.22. Online számítógépes kapcsolatok 116
5.221. CompuServe Hungary a Microsystemtől 116
5.23. Telefax 118
5.24. Videotex 118
5.241. Külföldi helyzetkép 119
5.242. Videotex szolgáltatások Magyarországon 134
5.25. Elektronikus faliújság (BBS rendszerek) 141
5.26. Nyilvános terminálok 143
5.27. Telefontájékoztatás 144
5.271. Éjjeli Bagoly Szolgálat 147
5.272. Audiotex 147
5.28. Televízió, kábeltelevízió, képújság 150
Zárszó helyett 155
Bibliográfia 156
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Könyvtárak és információs intézmények szerepe a demokratikus tájékoztatás szolgálatában Könyvtárak és információs intézmények szerepe a demokratikus tájékoztatás szolgálatában Könyvtárak és információs intézmények szerepe a demokratikus tájékoztatás szolgálatában Könyvtárak és információs intézmények szerepe a demokratikus tájékoztatás szolgálatában

A borító kissé kopott, töredezett. Az előzéklap hiányzik.

Állapot: Közepes
1.840 Ft
730 ,-Ft 60
4 pont kapható
Kosárba
konyv