A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ecset és toll

Az Ottlik-próza vizuális narrációja

Szerző
Szerkesztő
Róla szól

Kiadó: Fekete Sas Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 277 oldal
Sorozatcím: Szó_köz
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9352-74-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Korda Eszter Ecset és toll című nagyszabású Ottlik-elemzése új szempontból tekinti át az Iskola a határon szerzőjének írói tevékenységét. A könyv első részében az életmű alakulástörténetének prózapoétikai vizsgálatához teremt lehetőségfeltételeket. Teszi ezt oly módon, hogy a szakirodalomban először néz szembe az átírás technikáinak (s az átírásnak mint esztétikai felfogásnak) kiemelt jelentőségével Ottlik alkotói módszerében. Biztos kézzel kezeli a modern prózapoétika eszköztárát; részletesen áttekinti a keretes szerkesztés válfajainak, a szövegközi utalásoknak, a motívumoknak vagy éppen a tér-és időbeli viszonyoknak a sajátos érvényesülését, főként a Buda kapcsán. A második és a harmadik fejezet tartalmazza az irodalomtörténész szemléletmódjának legfőbb eredményeit. Az Ottlik-irodalomban természetesen korábban sem volt ismeretlen a vizualitás, ezen belül pedig a festői műalkotások jelentéshordozó és szerkezetalakító szerepe, ám elsőként Korda Eszter vállalkozott arra, hogy ezt a... Tovább

Fülszöveg

Korda Eszter Ecset és toll című nagyszabású Ottlik-elemzése új szempontból tekinti át az Iskola a határon szerzőjének írói tevékenységét. A könyv első részében az életmű alakulástörténetének prózapoétikai vizsgálatához teremt lehetőségfeltételeket. Teszi ezt oly módon, hogy a szakirodalomban először néz szembe az átírás technikáinak (s az átírásnak mint esztétikai felfogásnak) kiemelt jelentőségével Ottlik alkotói módszerében. Biztos kézzel kezeli a modern prózapoétika eszköztárát; részletesen áttekinti a keretes szerkesztés válfajainak, a szövegközi utalásoknak, a motívumoknak vagy éppen a tér-és időbeli viszonyoknak a sajátos érvényesülését, főként a Buda kapcsán. A második és a harmadik fejezet tartalmazza az irodalomtörténész szemléletmódjának legfőbb eredményeit. Az Ottlik-irodalomban természetesen korábban sem volt ismeretlen a vizualitás, ezen belül pedig a festői műalkotások jelentéshordozó és szerkezetalakító szerepe, ám elsőként Korda Eszter vállalkozott arra, hogy ezt a kérdést súlyának megfelelően kezelve kialakítson egyfajta módszert a képiség és a szövegalakítás összefüggéseinek tanulmányozására, hogy azután a teljes életműre alkalmazza azt. Az a kölcsönhatás foglalkoztatja, amely a művekben szereplő képek és vizuális effektusok, valamint a rájuk vonatkozó és őket körülvevő szövegvilág között működik. Hite szerint ugyanis ez az együttes hullámmozgás szabja meg a (az objektív líraiság rokonaként meghatározott) Ottlik-próza kiépülését a novelláktól egészen a regényekig. Érzékenyen alkalmazza az elemzett anyagra a „vizuális narráció" fogalmát és meggyőz minket arról, hogy a képiség és a textualitás „összeolvasásával" kirajzolódik előttünk az életmű átfogó poétikai összefüggésrendszere. A monográfiát lezáró rövid rész (mintegy megismételve Ottlik számára oly kedves „keretező" eljárást) visszatér az átírás problémájára. Csakhogy ezúttal már az író személye körül a hetvenes évektől kialakult kultusz „metanarratívájáról" van szó. Korda Eszter kísérletet tesz a Budái övező, némiképpen csalódott fogadtatás hermeneutikai magyarázatára, amivel nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a XX. századi magyar epikának ez a megkerülhetetlen teljesítménye végre az őt megillető helyre kerüljön az olvasók tudatában. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ................................................5
az Ottlik-életmű prózapoétikai alakulása
(az átírás jegyében)...................................11
A BUDA AUTOTEXTUSAI ...............................12
TOVÁBBÍRÁS - ÁTÍRÁS ................................19
AZ ÁTÍRÁS POÉTIKÁI A ................................22
A NARRÁTOR ....................................22
NARRATÍV KERET .................................25
A MISE EN ABYME SZEREPE
AZ ÖNTÜKRÖZŐ NARRÁCIÓBAN .....................27
ZENEI ÖNEMBLÉMA ...............................29
MOTÍVUMOK .....................................34
INTERTEXTUSOK..................................42
A BUDA ÁTÍRÁSA.....................................46
IDŐ.............................................47
TÉR ............................................51
SZEREPLŐK......................................53
vizuális narráció a novellákban ......................59
A KILENC KÍNAI......................................59
LACONCEPCIÓN .....................................71
A FESTMÉNY ELEMZÉSE A SZÖVEG SZEMPONTJÁBÓL ----74
A SZÖVEG ELEMZÉSE A KÉP SZEMPONTJÁBÓL...........80
VIZUÁLIS NARRÁCIÓ ..............................84
képek szerepe a regényekben .........................97
HAINALI HÁZTETŐK ..................................97
A FESTMÉNY.....................................98
SZEREPLŐK ....................................108
NARRÁCIÓ ......................................123
MUVÉSZETFELFOGÁS .............................145
BUDA ............................................157
VIZUÁLIS NARRÁCIÓ .............................157
MOTÍVUMOK ....................................165
M ETA-TÉR-IDŐ ..................................190
SZEREPLŐK ....................................198
METANARRÁCIÓ .................................199
INTERTEXTUSOK ................................233
AZ OTTLIK-KULTUSZ „ÁTÍRÁSA" 253
BIBLIOGRÁFIA..............265
TARTALOM.................278

Korda Eszter

Korda Eszter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Korda Eszter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv