| Bevezető | 5 |
| Néhány adat az osztály összetételéről és a változásokról | 9 |
| Szülők a más gyermekéért | 13 |
| A nevelés nem szerencsejáték | 15 |
| Szabálysértés-e, ha nem verik a gyermeket? | 17 |
| Ha az elvált szülők gyűlölködnek | 20 |
| Az apa disszidált | 25 |
| Már tízéves korban rossz idegekkel | 29 |
| Még játszani sem tud | 34 |
| Akinek tiltják az olvasást | 37 |
| Egy ezredes unokája | 40 |
| A nevelhetőség objektív és szubjektív feltételei | 46 |
| Nevelhetetlenség elvben és gyakorlatban | 47 |
| Hazajáró lélek | 51 |
| Ne féltsük a közösséget! | 55 |
| A dicséret elvéről | 58 |
| Egy népszerű gyermek | 61 |
| Egyszobás "dolce vita" | 64 |
| "Én nem vagyok tolvaj!" | 66 |
| Mi jobb a kiközösítésnél? | 70 |
| Zokog egy "veszélyes" gyermek | 73 |
| Rossz tanuló is lehet stréber | 76 |
| Öcsi megmenekül | 80 |
| Tipikus "nevelhetetlen"? | 85 |
| Az iskola mint első számú otthon | 89 |
| Aktivizálás, kényszerítés, erőszak | 94 |
| Egy kiváló nagymama és unokája | 94 |
| Derű nélkül nem szabad nevelni | 97 |
| Az öröm aktivizál | 103 |
| Kivel szabad vitatkozni? | 106 |
| A kényszerítés "korhatára" | 109 |
| Kinek fogadnak szót a gyermekek? | 112 |
| A könnyű műfajok kedvelői | 115 |
| Egy apa tragédiája | 117 |
| Az erőszak maradiság | 119 |
| Koedukáció, barátkozás | 127 |
| Az ősök nevéről | 127 |
| Kezdeményez az önkormányzat | 130 |
| Viktor hozzászól | 132 |
| Miért nem váltak be a vegyes őrsök? | 138 |
| Érvek és ellenérvek | 142 |
| Családi egyenjogúság | 147 |
| A dolgozó nő és az emancipált nő | 149 |
| Miért nem lehet Stefiből zongoraművész? | 152 |
| A családi viták haszna | 155 |
| Mégis szülőtisztelő! | 157 |
| Szerelem az általános iskolában | 160 |
| Szabad otthon vitatkoznia | 163 |
| "Mindent megkap" | 164 |
| Valamit valamiért | 166 |
| Hazugabb a gólyamesénél | 171 |
| Egy eltúlzott problémáról | 174 |
| Kényeztetés, elnézés, féltés, megkímélés, elfogultság | 176 |
| Az elkényeztetés klinikai példája | 176 |
| Kényeztetés és szülői önzés | 182 |
| Brutalizálják és kényeztetik | 185 |
| Elhanyagolják, mégis kényeztetik | 189 |
| Falusi család Pesten | 192 |
| Polükratész modern gyűrűje | 197 |
| Aki jól tanul, nem stréber | 203 |
| Ne féltsük a gyermeket a konfliktusoktól! | 207 |
| Munkaerkölcs és munkakedv | 209 |
| Sorscsapás vagy nevelési kudarc? | 209 |
| Miért nem szeretik a gyermekek a "lelkifröccsöt"? | 211 |
| Jól dolgozik, rosszul tanul | 214 |
| Mennyit kell tanulnia a gyermeknek ahhoz, hogy megbukjék? | 218 |
| Az osztályismétlő | 220 |
| Szorgalom nélkül nincs "tehetség" | 222 |
| Sikerélmény a munkában | 224 |
| Jutka túl gyakran mulaszt | 228 |
| A családfenntartó anya | 232 |
| A házimunka sem csak fizikai munka | 235 |
| A gyermekek házimunkája | 236 |
| A munkaszeretet egyéni érdek is | 239 |
| A rendetlenségről | 241 |
| Aki munkára nevel, jól nevel | 244 |
| A követelmények szintjéről | 246 |
| Védettség az iskolai közösségben | 248 |
| A pszichikus védettség fogalma | 248 |
| A védettség közösségbe tartozást jelent | 249 |
| Mit tehetett volna az iskola Iláért? | 252 |
| A serdülők öltözködéséről | 254 |
| Osztályozás és védettség | 257 |
| Csakis a liberalizmus? | 260 |
| Objektivitás vagy bürokratizmus? | 262 |
| Védettséget a bukásra állóknak is! | 265 |
| Akit saját apjától is védeni kell | 266 |
| Ne büntessük az apák vétkét | 272 |
| Ésszerű magyarázat egy ésszerűtlen jelenségre | 275 |
| Az apa az iskolát hibáztatja | 279 |
| Ki vállal felelősséget Endréért? | 282 |
| Hogyan ítéli meg a gyermekkori bűnöket a gyermektársadalom? | 285 |
| A szeretetéhség és következményei | 287 |
| Az igazi vétséget már büntetni sem lehet | 291 |
| Válság a családban | 294 |
| Zsuzsát az osztálytársak megmentik a bukástól | 296 |
| Mit jelent a névváltoztatás az iskolában? | 298 |
| Világnézet és jellemfejlődés | 300 |
| Erkölcs és tevékenység | 300 |
| Minden társadalmi forma közösség | 304 |
| Világnézeti harc a gyermekért | 305 |
| Világnézet és pályaválasztás | 308 |
| Védi-e a vallás a mai gyermeket? | 311 |
| A kettős nevelés áldozata | 312 |
| Az ellenőrzőkönyv kétes szerepe az erkölcsi nevelésben | 317 |
| Nem fél a veréstől, kevesebbet hazudik | 320 |
| A szocialista bigottság áldozata | 322 |
| Sajátos apai túlbuzgóság | 324 |
| Csakugyan tóúl jó dolguk van-e a mai gyermekeknek? | 327 |
| Magatartásból mindig négyes | 329 |
| Csak az eszmények hiányoznak! | 333 |
| Családi sziget - családi sovinizmus | 338 |
| Konformista család | 342 |
| A felnőtteket félre kell vezetni? | 345 |
| A válásnál is van súlyosabb | 346 |
| Realitások és igazságok | 350 |