1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar művelődés eszményei 1777-1848 II.

Szerző

Kiadó: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 650 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Kir. Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest. Fekete-fehér illusztrációkkal, reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a kötetből:

REFORMTERVEZETEK

„Az eddigi magyar közoktatási rendszer csupán az értelem humanisztikus kultúráját tartotta szem előtt, most azonban a század szelleme inkább a... Tovább

Előszó

Részlet a kötetből:

REFORMTERVEZETEK

„Az eddigi magyar közoktatási rendszer csupán az értelem humanisztikus kultúráját tartotta szem előtt, most azonban a század szelleme inkább a realisztikus ismeretek felé halad" (quod systema literarum sit tantum pure humanisticam cultuvam duntaxat intellectus pro objecto habens, nunc vero genius saeculi magis ad cognitiones realisticas propellatur).
Br. Mednyánszky Alajos (1842, évi reformjavaslatában). Vissza

Tartalom

HETEDIK RÉSZ
Reformtervezetek 1
I. Az 1825-7. évi országgyűlés közoktatási bizottságának javaslata.
A magyar renaissance lelki nyugtalansága a reformeszmék talaja. Az országgyűlés közoktatási bizottságának tagjai és munkakörük. Visszatérés az 1791-ben kiküldött országos bizottság törvényjavaslatára; ennek éleit letompítják. A magyar közoktatásügynek az osztráktól való függetlensége. A tanulmányi alap. A népiskolák s a gimnázium kapcsolata. A magyar nyelv és irodalom szerepe a gimnáziumban. A magyar nyelvi oktatás első tanterve is a rétorikai művelődési eszmény szolgálatában áll. A latin oktatás irodalmi célkitűzése. A neohumanizmus hatása: a görög nyelv rendes tárgy. A memorizálással szemben a cél: az ars cogitand-ra való nevelés. A tankönyvek hiánya. Tanárképzőintézet terve. A testnevelés jelentősége; testnevelési főiskola az egyetemen. Népoktatás és iskolánkívüli népművelés. Művészeti akadémia terve. A közoktatásügy egységesítése: a nemzeti nevelés alapelvei a protestáns iskolákra is érvényesek. A gimnáziumok földrajzi elhelyezése: a Felvidék és az Alföld kultúrája. A bizottság munkálata: az Opinio (1830). A megyék kultúrpolitikai kívánságai 3
II. Br. Mednyánszky Alajos reformtervezete.
Az országos közoktatási bizottság munkálata hiábavaló: a király kijelenti, hogy az oktatásügy rendezése felségjog, idevágó törvényhozás fölösleges. Az országgyűlés ez ellen élesen síkraszáll. A helytartótanács br. Mednyánszky Alajost bízza meg a közoktatás reformtervezetének kidolgozásával. A humanisztikus és realisztikus műveltség egyensúlya. Az egyes társadalmi osztályok művelődési szükségletei. A gimnázium feladata az értelem formális kicsiszolása útján a felsőbb tanulmányokra való előkészítés. A gimnázium szervezete. A tanítás nyelve magyar legyen. A latin oktatás célja már nem rétorikai, hanem a klasszikus irodalom megértése. Német nyelv és világműveltség. A görög kimarad a tantervből. A reáliák szerepe. Tanárképzés. Mednyánszky javaslata a bécsi udvari tanulmányi bizottság előtt. Ennek kritikája: Mednyánszky tanterve egyoldalúan intellektualisztikus; túlsók a tantárgy, enciklopédikus túlterhelés; helytelen benne a
didaktikai sorrend; legfőbb aggodalom: a tanítás magyar nyelve sérelmes a nagyszámú szláv ifjúságra. A magyar gimnáziumokban a szláv nyelvet is kell tanítani. Az osztrák bizottság az örökös tartományok tantervéhez való alkalmazkodást ajánlja. A magyar kancellária a görög ellen. Mednyánszky módosított tanterve; a tanítás magyar nyelvéhez ragaszkodik. Az államkonferencia a módosított tantervet is elutasítja: meg kell várni az osztrák tantervi javaslatok jóváhagyását s a magyar tanítási nyelv fölött való döntést; a monarchia valamennyi tartományában ugyanannak a közoktatási rendszernek kell uralkodnia. - Mednyánszky szakoktatási tervezete: a schola industrialis kereskedelmi, mezőgazdasági és ipari ágazattal. A tervezetet a bécsi polytechnikum, majd az osztrák tanulmányi bizottság bírálja meg: a tanítás nyelve német legyen, közös előkészítő-
osztály szükséges. Mednyánszky módosítja tervét, de a tanítás nyelve magyar marad. Ebből a tervből születik meg 1846-ban a József-ipartanoda, mely később a műegyetemmé fejlődik. A helytartótanács óvatos kultúrpolitikája az 1848 előtti években; Szögyény a politikai nevelés irányelveiről. 42
III. A protestánsok reformtörekvései.
A humanisztikus és a realisztikus irány küzdelme. A formális és a tartalmi képzés irányzatai. A debreceni és a pataki iskola tantervi változásai. Pályázat új iskolatípusok tervének kidolgozására. Az erdélyi ref. gimnáziumok újjászervezésének terve. Az evangélikusok két zayugróci tanterve: a neohumanizmus diadala. A tanítás nyelve a magyar. A görög-pótló tantárgy eszméje. A nevelés individualizálásának elve. Közoktatási
reformok s a magyar nemzeti állam kiépítése. 64
NYOLCADIK RÉSZ
A régi magyar közoktatás és a nemzetiségi kérdés 81
I. A magyar kultúra és a nemzetiségek.
A nemzeti romantikusok pesszimizmusa. A magyarság elszigeteltsége. A trianoni Magyarország előrevetett árnyéka: Széchenyi és Wesselényi baljóslata. A nyugati nemzeteknél régen önkényt ment végbe az egybeolvadás, a magyarság elkésett vele. Az osztrák centralizáció nemzetiségi politikája. A felvilágosodás kozmopolitizmusát nacionalista áramlat követi Európában. Herder és Fichte. A magyar faj uralma történeti
jogon; számbeli kisebbsége a települések következtében. Beolvaszthatja-e a magyarság a nemzetiségeket kultúrája felsőbbsége jogán? A magyar nyelv és kultúra (tudomány, irodalom, művészet, gazdasági élet) kegyetlen boncolása: nem érdemes magyarrá válni. A nemzetek természetjoga a bennük szunnyadó erők kibontakoztatására. A hegeli filozófia mint a nemzetiségek jogainak észjogi dedukciója. Konkrét sérelmeik: erőszakos magyarosítás a közigazgatás és iskola útján; a magyar közszellem az idegenajkúakat megveti s folyton támadja. A magyar nyelvtörvények a nemzetiségek nyelvi jogát nem érintik. A nemzet vezérei: Széchenyi, Deák, Eötvös, Wesselényi a nyelvkérdésben mérsékeltek és megértők. A valóság-érzék hiánya a magyarságban; naiv optimizmusa
a nyelvkérdésben csak egy ponton igazolt: a németajkú ifjúságra nézve. Beolvasztás s a fajok történeti kémiája. A gimnázium mint a nemzetiségi intelligencia felnevelője, de másrészt magyarosító ja. A nemzetiségi kérdés hatalmi kérdés. Széchenyi a magyar optimizmus ellen: egyedül a szellemi felsőbbség tud hódítani. Demokrácia és magyarosítás. A városi polgárság. 83
II. A németek.
A németség beolvadása a legértékesebb erőgyarapodás mind szellemi, mind gazdasági téren. A régi magyar középiskolának ebben való közreműködése. A diákcsere. A felvidéki nemesség visszamagyarosodása. Pángermán törekvések. Egy német politikai álomlátó a harmincas években. A szászság elszigetelő iskolapolitikája 151
III. A szlávok.
A pánszláv eszme ébredése a tót ifjúságban. Kollár romantikus eposzának izgató hatása. A magyar ifjúsági irodalmi körök. Tót nyelvművelő társaságok az evang. gimnáziumokban. Ezekből kerülnek ki a cseh- és magyarországi pánszláv törekvések vezéremberei: Palacky, Safárik, Kollár, Stúr, Hurbán, Hodzsa stb. Az ezeréves Magyarország 1918-ik évi összeomlásának történeti eredőhelye a pozsonyi evang. liceum. A tót ifjúsági irodalmi társaságok megrendszabályozása. Gr. Zay Károly és Kossuth szerepe. Tót küldöttség a tót iskolákért 1841-ben a királynál. A tót nemzeti tanács kultúrpolitikai: követelményei 1848-ban. - Magyar nyelt a horvát iskolákban. Az illir mozgalom és a horvát ifjúság. A tót ifjúsági irodalmi körök szoros kapcsolata a horvát ifjúsággal. - A szerb középiskolák. A szerb kultúra fejlődése az újvidéki gimnáziumból, a szerb Athénből indul ki. 164
IV. A románok.
A dákó-román gondolat s a román ifjúság. A román nemzetiségi eszme az iskolában: önképzőkörök. A románok küzdelme a magyar tanítási nyelv ellen. A nemzetiségi kérdés, mint a magyar művelődés tragikuma 204
KILENCEDIK RÉSZ
A magyar neohumanizmus 217
I. A német neohumanizmus szelleme.
A felvilágosodás és a klasszicizmus. A görögséget először a naturalizmus eszményíti: Rousseau. Herder humanitas-eszméje. A klasszika filológia ébredése. Az antik művészet fölfedezése: Winckelmann. Goethe és Schiller „tiszta emberije." A neohumanisztikus áramlat világnézetté szélesedik. A neohumanizmus és a német idealisztikus filozófia (Fichte, Hegel, Schopenhauer). A klasszikus nyelvek formális képzőereje. A német humanisztikus gimnázium megszületése. A filantropisták hasznossági elve fölött diadalt arat. A szabadságra és öntevékenységre való nevelés; az enciklopédizmus legyőzése. A szász és bajor humanisztikus gimnáziumok. 219
II. A klasszikus szellem a magyar kultúrában.
A neohumanizmus a Göttingában és Jénában tanuló magyar diákok útján szivárog hozzánk. A magyar és a római lélek rokonsága. A latinnak közéleti és hivatalos uralma nem engedi a görögöt érvényesülni A magyar rétorikai művelődés eszménye Cicero. A magyar lélek és Horatius. Tacitus kedvelése az elnyomatás korában. A neohumanizmus esztétikai-irodalmi s nem tudományos mozgalom hazánkban. Kazinczy s Kölcsey görögrajongása. A magyar Homeros-kultusz. A görög lírikusok és tragikusok Magyarországon. Platón társadalmi eszménye ellentétben áll a neohumanista mozgalom individualizmusával; Platón nálunk is egészen háttérbe szorul. Aristoteles neohumanistáink szemében csak esztétikus. A neohumanizmus nálunk gyökértelen marad: az egykorúak panasza. A magyar antikizáló képzőművészet. A német neohumanista áramlat eredetileg kozmopolita színezetű, a magyar velejében nacionalista szellemű. A klasszikusok a magyar nemzeti művelődési eszmény szolgálatában. Legnagyobb neohumanistánk, Kölcsey is nemzeti romantikussá válik: az örökös antikizálás elhomályosítja a sajátos nemzeti jellemet; a magyar történeti hagyományokhoz kell visszatérni. Az antik művelődési
eszmény helyébe fokozatosan a nemzeti-történeti művelődés ideálja lép. A német neohumanizmus keresztényellenes vonása nálunk nem érvényesül. Görög fatalizmus és kereszténység. 243
III. A régi magyar iskola és a klasszikusok.
A neohumanizmus nálunk csak néhány művelt fő esztétika-irodalmi rajongása, iskolareformáló ereje nincsen. A görög nyelvi oktatás története Magyarországon. Kölcsey görög kultúrpolitikai álma. Iskola és gyakorlati élet. Herbart gondolatát: a görög tanítása előzze meg a latinét, gr. Dessewffy József megvalósítja. Az angolok görög-kultuszának hatása a magyar neohumanizmusra. A filantropizmus görögellenes álláspontja hozzánk is beszivárog. Iskoláink görög tanításának egykorú bírálata. A latintanítás lelketlen formalizmusával s gyakorlati célzatával szemben a klasszikus irodalmi oktatás alig jön számba. A gimnáziumnak, mint a történeti műveltség iskolájának eszméje. A latin oktatás direkt módszere. A római klasszikusok stílus-imitatiója. A latin hivatalos uralmának megtörése erősen visszahat a latin oktatás eredményére. A vérmesebb nemzeti romantika egészen száműzni akarja az iskolából a latint. A realisztikus irány erősödése és a magyar renaissance gazdaságpolitikai programja. Széchenyi és a neohumanizmus. Először lelkesedik érte: görögül tanul. Gazdaság- és társadalompolitikája később egészen a realizmus felé tereli; Bacon és Bentham hatása. A magyar filozófia a nemzet politikai
újjászületését a hellén gondolkodásmód begyökerezésétől várja: Széchenyi a magyarság Sokratese. Liberalizmus és humanizmus: Kossuth, a rétor síkraszáll a klasszikus tanulmányokért: a klasszikus oktatás legjobban az angoloknál virágzik, gazdasági életük és gyakorlati érzékük mégis a legfejlettebb a világon. Az igazi humanisztikus gimnázium terve (1847). 299
TIZEDIK RÉSZ
A természettudományi-technikai művelődés eszménye 365
I. A realisztikus törekvések megindulása.
A magyar mint katona-nemzet, jogász-nemzet és gazda-nemzet. A filantropizmus. A német és osztrák realisztikus irányú iskolaszervezés a gazdasági élet indusztrializálódásának következménye. Az iparűző réteg Magyarországon igen vékony; gyáripar nincsen. A gazdasági szakoktatás Mária Terézia alatt. A Ratio Educationis és a realizmus. A magyar Basedow: Teschedik Sámuel gazdasági iskolája; Magyarország gazdasági élete természettudományi-technikai iskolák híján mindig fejletlen marad. A latin iskola nem monopolizálhatja a művelődés lehetőségét. Az Institutum Geometricum. A nemzeti rajziskolák. Az első magyar polgári iskolák a XVIII. század végén. A polgári iskola viszonya a népiskolához s a gimnáziumhoz. A modern polgári iskola terve a XIX. század elején (Liedemann). A hazai német városi polgárság és a polgári iskola. Az első magyar reáliskolák terve 367
II. Küzdelem a reáliskoláért és a műegyetemért.
A realisztikus törekvések világnézeti alapja a XIX. század közepe táján. A kultúra új értékfelfogása. A természettudományok és a technika rohamos fejlődése. A gazdasági élet teljes átalakulása. A demokratikus szellem a kultúra reális?gazdasági elemeit értékesebbnek tartja. A modern nyelvek és irodalmak jelentősége fokozódik. Jelszó: az iskola az életre neveljen. A magyar mezőgazdasági szakoktatás: gr. Festetics György Georgikonja; a magyaróvári gazdasági tanintézet. Az ipari szakoktatás: Kossuth fáradozása az ipariskolák ügyében. A kereskedelmi szakoktatás: Bibanco kereskedelmi iskolája. Br. Mednyánszky schola industrialis-a mezőgazdasági, ipari és kereskedelmi ágazattal. A nemesség lenézi a gazdasági életpályákat. A liberalizmus vezérei megróják a nemesség idillikus életfelfogását. Az országgyűlések 1825-től állandóan sürgetik a reáliskolák s a műegyetem felállítását. A király a kérelmet elutasítja. A József-ipartanoda. A reálgimnázium eszméje. Széchenyi reáliskolákat követel, hogy a különben jogi pályára tóduló magyar ifjúságot gyakorlati életpályákra terelje. Kossuth a reál- és ipariskoláktól várja a művelt magyar polgári osztály megszületését. A magyar ifjúság természettudományokat s technikát akkortájt csak külföldön tanulhat. A modern nyelvek tanulása. A természettudományi-technikai irányú iskolák hiányáért a felelősség nem a nemzetet, hanem a bécsi kormányzati rendszert terheli. A negyvenes évek realisztikus törekvéseinek gyümölcse a szabadságharc után érik meg: a magyar ifjúság a technikai pályákra tódul. 401
TIZENEGYEDIK RÉSZ
A magyar nemzeti nőnevelés 453
I. A régi magyar leánynevelés.
Az egyes korszakok nőideáljai. A magyar lovagkor klastromi és világi leánynevelése. Tudós és költő magyar nagyasszonyok. A nőemancipáció eszméje a XVII. század elején. Pázmány: a keresztény nőeszmény. Fénelon és Mikes. Mária Terézia leánynevelőintézete az angolkisasszonyok vezetése alatt. Bessenyei: a felvilágosodás nőeszménye 455
II. A magyar nőmozgalom megindulása.
Az első magyar nőmozgalom (1790) megelőzi az angol Wollstonecraft-féle mozgalmat. A magyar anyák politikai jogaikat művelődési vágyukból igazolják. A deák nyelv a magyar nők tudományos művelődésének legfőbb akadálya. Az 1791-ben kiküldött országos közoktatási bizottság a leányok nemzeti nevelését követeli; az állami leányiskolák eszméje. Az 1806. évi Ratio: a leány oktatás új szervezete. Az előkelő leányok franciás és németes műveltsége. A német romantika hatása. A nemzeti nyelvű irodalom pártolását íróink a nőktől várják. Egy pedagógus álma a XIX. század nőneveléséről. Kazinczy leánynevelési elvei Rousseau nyomán. A feminista és a konzervatív álláspont vitája a nők művelődési
jogáról a XVIII. század végén: Újfalvy Krisztina és Molnár Borbála. Berzsenyi és a női kultúra. Takács Éva szeges írásai a nők művelődési és politikai jogaiért. Egy „napkeleti nemzet" a nőket nem emancipálhatja. A német idealizmus jogfilozófiája s a nők művelődési és hivatalviselési joga: Fichte és Nyiry. Az első magyar differenciális pszichológia: Kovács Pál a nemek lelki különbségeiről. Jean Paul és a magyar nőnevelés. Egy magyar költőnő s a szellem szabadsága. 482
III. Leánynevelő-intézetek.
Középfokú leánynevelő intézetek a XVIII. század végén s a XIX. század elején. Alapítóik többnyire idegenek. A nemzeti szellem hiányzik belőlük. Takáts Éva és Schröer Gottfried kritikája. Steinacker Gusztáv leánynevelési terve. A magyar nyelvű és szellemű leánynevelés követelése az 1825-7. évi országgyűlésen. Széchenyi és Vörösmarty a magyar
nő nemzeti hivatásáról. Az erdélyi nők magyarabb szelleme. Fáy András, mint a magyar nemzeti nőnevelés apostola: a magyar leánynevelés elhanyagolásának okai; egy nemzet műveltségi fokának mértéke a nőnem megbecsülése; a túlzó nőemancipáció ellen; az anyai és házi kötelességekre való nevelés; a műveletlen, az álművelt s a túlművelt nő típusa; a valóban művelt asszony. A magasabbfokú leánynevelésről országos költségen kell
gondoskodni; az állam, megye és városok szerepe. Tanítónőképző intézet és gyakorlóiskola terve. A leánynevelő-intézetek szervezete és tanterve. Leányifjúsági irodalom. A leánynevelés Fáy szerint legyen a női lélek sajátos természetének s a női hivatásnak megfelelő; ne tudományos, hanem gyakorlati; ne idegen, de minden ízében magyar; ne magán-, de országos jellegű. Br. Mednyánszky Alajos leány oktatási tervezete; a bécsi
államtanács és a király elutasítja a leányiskolák kötelező magyar tanítási nyelvét. Karacs Teréz munkássága: nem a nőemancipációért, hanem a nőnevelésért kell küzdeni (1844); a hivatalt viselő nő kettős tragikuma; állami leányiskolák. Gr. Dessewffy Aurél a főúri leánynevelés magyar szellemét követeli. Gr. Teleki Blanka leánynevelő-intézete (1845): a főrendű leányok magyaros nevelésének társadalmi jelentőségé. Osztálynevelés és demokratikus gondolkodás. A magyar nemzeti nőnevelés martírja. 520
TIZENKETTEDIK RÉSZ
A szabadságharc lázában 579
I. Az első egyetemes tanügyi kongresszus.
Csak a nevelés biztosítja a kivívott szabadságot. A liberalizmus és demokratizmus jelszava a közoktatásügy terén. A „közös nemzeti tanrendszer": egységes közoktatási törvény; az iskolaügy államosítása. Az általános tankötelezettség elve. Kisdedóvás és népoktatás. A gimnáziumok szervezetének terve: hétosztályú, a filozófiai tanfolyamot is magában foglaló iskola, mely általános műveltséget nyújt s a főiskolai tanulmányokra képesít. Érettségi vizsgálat. A klasszikus tanulmányok korlátozása. Enciklopédikus művelődési eszmény. Szaktanítási rendszer, önkormányzaton alapuló tanügyi közigazgatás. A tanítás nyelve mindenütt magyar 581
II. A reformok forradalmi vágya.
Eötvöst elárasztják a forradalmi lázban égő pedagógusok reformterveikkel. Eötvös középiskolai terve: a filozófiai tanfolyamot nem olvasztja bele a gimnáziumba; szakoktatási rendszer; a francia és a görög rendes tárgy; tíz középiskola átszervezésének és államosításának terve. A pesti-budai gimnáziumoknak 1848 végén kiadott új tanterve és fegyelmi szabályzata; radikalizmus a vallásoktatás terén. Az 1848/9. vallás- és közoktatásügyi minisztérium költségvetése, mint Eötvös kultúrpolitikájának tükre: a népoktatásügy túlsúlya. A tanügyi közigazgatás reformja. A Teréziánum Magyarországra helyezésének kérdése. A tanulóifjúság forradalmi viselkedése: az addigi tanítási rendszer éles kritikája; a templombajárás megszüntetésének, az öreg tanárok elmozdításának, a testi büntetések és a memorizáltatás eltörlésének követelése; diáksztrájkkal való fenyegetőzés; a latin-görög tanítása csak a felső osztályokra szorítkozzék; fegyelmi kérdésekben tanulói esküdtszék s ne a tanári testület ítélkezzék. A fegyelem teljes felbomlása az iskolákban. Az ifjúság a nemzetőrségbe, majd a honvédségbe áll. Az iskolák hadi célra való lefoglalása. A hadbavonult diákok vizsgálati kedvezménye. A nemzetiségek ifjúságának viselkedése. A vallás- és közoktatásügyi minisztérium működése Debrecenben és Szegeden. A függetlenségi nyilatkozat és a tanárvilág. 598
Név- és tárgymutató. Összeállította: Pesovár Ambrus 625

Kornis Gyula

Kornis Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kornis Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv