1.034.830

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Környezetismeret 4-5. osztály

Tanári kézikönyv

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 488 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN: 963-17-9449-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 83 139.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ismernünk kell az alapokat, amire építhetünk, és azt is, ami a mi munkánkra épül.
A 4. osztályban a környezetismerete tanítása azokra az ismeretekre, jártasságokra és készségekre támaszkodik,... Tovább

Előszó

Ismernünk kell az alapokat, amire építhetünk, és azt is, ami a mi munkánkra épül.
A 4. osztályban a környezetismerete tanítása azokra az ismeretekre, jártasságokra és készségekre támaszkodik, amelyeket a tanulók az első három osztályban - az alapozó szakaszban -elsajátítottak, továbbá számít a pedagógus a tanterv 1-3. osztályos követelményrendszerében szereplő képességek megfelelő szintű fejlettségére is. Az 1. és 2. osztályban a közvetlen környezet spontán vagy irányított megfigyelése történik. Fő feladata a megfigyelés képességének fejlesztése és a tapasztalatok révén szerzett ismeretek rendszerezése. A 3. osztályban ez a követelmény az ok-okozati összefüggések keresésével, megláttatásával fokozatosan bővül, és a tanulók előbb a természeti, majd a társadalmi környezetben vizsgálják a kölcsönhatásokat. Vissza

Tartalom

Bevezető3
Negyedik osztály21
Tématervek, óraleírások21
Hogyan használjuk a munkatankönyvet?22
Élet a gyümölcsösben24
Melyek az ősszel érő gyümölcsök?29
A szilvafa30
Az alma32
A gyümölcsfa élete34
A szőlő35
Hogyan lesz a szőlőből bor?37
A májusi cserebogár38
A májusi cserebogár fejlődése40
Élet a gyümölcsösben I.41
Élet a gyümölcsösben II.44
Élet a zöldségeskertben51
Mit termelnek a zöldségeskertben?55
A paradicsom és a paprika56
A fejes káposzta59
A sárgarépa és a petrezselyem61
A vöröshagyma64
Milyen anyagok vannak a növényekben?66
Élet a zöldségeskerben I.67
Élet a zöldségeskertben II.69
Helyzet és mozgás77
Merre van tőlem vagy mástól?84
Az irány mellett határozzuk meg a távolságot is!87
Hogyan határozzuk meg az irányokat?89
Tájékozódás a szabadban iránytűvel91
A tárgyak alaprajza93
Kisebbítés méréssel95
A tanterem alaprajza96
Az iskola környékének összevetése a térképvázlattal98
Tájékozódjunk lakóhelyünk térképvázlatán és térképén!99
A magasságokat is viszonyítjuk101
Hogyan ábrázolják a magasságot a térképen?102
Hogyan ábrázolják a vizeket a térképen?104
Tájékozódás Magyarország domborzati térképén105
Tájékozódás Magyarország megyéinek térképén107
Mozgás és nyugalom108
Ismerkedés a földgömbbel110
Miért váltakoznak a nappalok és az éjszakák?112
Meddig tart egy esztendő?114
Milyen alakúnak látjuk a Holdat?117
Miből áll a Naprendszer?118
Az ember elhagyja a Földet119
Helyzet és mozgás I. 120
Helyzet és mozgás II.122
Élet a hazai tájakon131
Az Alföld tengersík vidékén143
A napfényes Alföld144
A homokbuckás Kiskunság145
A gyümölcs és a zöldség hazája147
Hazánk legszárazabb tája a Nagykunság148
Az "acélos" búza149
A kukorica150
Hullámzó búzatáblák, öntözött földek153
A házityúk154
A házikacsa156
Miféle tápanyagok találhatók táplálékainkban?157
Hasonlítsuk össze a Kisakunságot a Nagykunsággal!158
A kisalföldi tájon160
A cukorrépaföldek, cukorgyárak és más üzemek a Kisalföldön161
A lucerna164
A szarvasmarha165
Állati eredetű anyagok vizsgálata167
Mi terem a szántóföldön?168
Élet a nagyüzemi mezőgazdaságban169
Élet a hazai tájakon I.170
A csapadékos, erdős Alpokalja179
Az ezernyi völggyel tagolt Dunántúli-dombság181
A dús legelők haszna182
Zalai tájakon184
A mecseki szén vidéke185
Hegységek a Zalától a Dunáig186
A Dunántúli-középhegység ásványkincsei187
A Balaton, a "magyar tenger"189
Utazzunk a Balatonra!190
Utazzunk a dunántúli tájakon!191
Utazás az Északi-középhegységben192
Bányák, gyárak a Borsodi-medencében194
Szép fővárosunk: Budapest195
Hazánk gazdasági életének központja: Budapest196
Borsodtól Budapestig197
Élet a hazai tájakon II.199
Fejlődés a társadalomban207
Régen és most213
Az emberek szerszámai214
Gépek216
A termelés kezdetei217
A termelés fejlődése219
Menedék, hajlék, település220
Városok a középkori Európában221
Városok ma224
Alkotó emberek225
Művészet és művészek I.227
Művészet és művészek II.229
Közlekedés régen és ma232
Mindenki közlekedik234
A kereskedelem régen és ma234
A Magyar Népköztársaság 236
A rend fenntartói238
Év végi összefoglalás240
Mit tanultunk a társadalom fejlődéséről?240
Fejlődés a társadalomban241
Élőlények a hazai tájakon244
Helyzet és mozgás246
Élet hazánk tájain248
Ötödik osztály249
Tématervek, óraleírások250
Bevezetés250
Ismerkedés a tanulókkal és a munkatankönyvvel252
Mit tanultunk? I.253
Mit tanultunk? II.255
Európa helyzete a Földön. Hazánk helye Európában. Az éghajlat259
Óceánok és kontinenesek265
Földrajzi fokhálózat; szélességi körök266
Földrajzi fokhálózat; hosszúsági körök266
Éghajlati övek a Földön269
Hazánk helye Európában és a Földön271
Hogyan figyeljük meg az időjárást?272
Időjárási megfigyelések274
Időjárás, éghajlat276
Mi alakítja az éghajlatot?277
Európa éghajlata I.278
Európa éghajlata II.280
Milyen lesz az időjárás?281
Európa helyzete és éghajlata I.284
Európa helyzete és éghajlata II.287
A hegységek felépítő kőzetek. A hegységek ásványkincsei293
Ősszel az erdőben298
A tölgymakk csíráztatása299
Hogyan keletkeztek a mészkőhegységek?300
A víz útja a mészkőhegységekben302
Az aggteleki cseppkőbarlang304
Vulkánok, vulkáni kőzetek304
Működő és kialudt vulkánok Európában305
Vizsgáljuk meg a kőzeteket és az ásványokat!308
Milyenek a régi röghegységek?310
Fiatal lánchegységek313
A külső erők felszínalakító munkája315
Hogyan változik Földünk felszíne?317
Hazánk hegységei317
Hasonlítsuk össze a röghegységeket és a lánchegységeket!319
A hegységek kialakulása és kőzetei322
A hegyvidéki erdőségek élővilága330
A hegyvidéki erdő340
Lombos erdeink leggyakoribb fája a tölgyfa341
Az erdei fenyő343
Az erdők fáin élő rovarok346
A kakukk és a szúfélék348
Rovarpusztítók az erdőben349
A kökény351
A koronás keresztespók352
Erdei énekesek354
Az erdő aljnövényei355
Kalapos gombák az erdőben356
Az aljnövényzet állatai358
Kutassunk, vizsgálódjunk!360
Nagyvadak az erdőben361
Éjszakai ragadozók362
Az erdő "munkásai"363
Az erdő és az ember366
A hegyvidéki erdőségek élővilága367
A hegyvidéki erdő élővilága368
Az alföldek, a folyók és a tavak376
Az alföldek kialakulása381
A talaj keletkezése382
Vizsgáljuk meg a talajt!383
A talajban élő állatok384
Vízparti tanulmányi séta385
A Duna387
A domborzat és a folyók kapcsolata. Torkolat388
Honnan származik a folyók vize?391
A Tisza szabályozása392
Az alföldek és a folyók haszna396
A Balaton397
A tavak keletkezése és pusztulása398
A Tihanyi-félsziget - tájvédelmi körzet399
Alföldek, folyók, tavak I.399
Alföldek, folyók, tavak II.401
A víz és a vízpart élővilága411
Kora tavasszal a vizek partján417
A vizek parányi élőlényei418
Vízinövények419
Halak422
Vízben élő állatok423
Sekély vizek, vízpartok növényei424
Ízeltlábúak a vízben és a vízparton426
Vizek és vízpartok gerincesei427
A vízpartok madarai428
Vízparti fák428
Kutassunk, vizsgálódjunk!430
Természetes vizeink védelme432
A víz, a vízpart élővilága I.433
A víz, a vízpart élővilága II.434
A rétek élővilága441
A tavaszi rét446
A nedves rétek növényei447
Élet a nedves rétek tócsáiban448
Békák a réten449
A fehér gólya451
A száraz rétek növényei452
A rét ízeltlábúi453
Mezei rovarpusztítók454
A mező rágcsálói456
A Hortobágyi Nemzeti Park457
Herman Ottó: Az utolsó magyar polihisztor458
A rétek élővilága I.459
A rétek élővilága II.460
Év végi összefoglalás468
Európa helyzete és éghajlata468
A hegyvidék és élővilága470
Az alföldek és élőviláguk472
A folyók, tavak és élőviláguk474
Hogyan hasznosítja az ember a természeti adottságokat?477
Irodalomajánlat a tanulók számára479
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv