1.034.986

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Környezetmenedzsment

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Közgazdaságtudományok Intézet

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Typotex Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 307 oldal
Sorozatcím: Baccalaureus Scientiae Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9664-07-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


BEVEZETÉS
Vannak könyvek, amelyekből semmit se tanulunk, de mindent megértünk."
(Juhász Gyula)
A tankönyv a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan Tanszékén közel... Tovább

Előszó


BEVEZETÉS
Vannak könyvek, amelyekből semmit se tanulunk, de mindent megértünk."
(Juhász Gyula)
A tankönyv a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan Tanszékén közel egy évtizede folyó oktatási és kutatási tevékenység tapasztalatai alapján született, és a környezetmenedzsmentet oktató kollégák és PhD-hallgatók igazi műhelymunkájának eredménye. A szerzők ezúton mondanak köszönetet a műhely tagjainak a tankönyv megírásában történő részvételért, illetve a tanszéki kollektívának a munkánkat támogató, segítő tanácsaikért. Tartalmi korlátok miatt tankönyvünk első kötetében csak a legfontosabb ismeretek bemutatására szorítkozhatunk. Törekvésünk az volt, hogy egy modern, a nemzetközi elvárásoknak is megfelelő környezetmenedzsment-tananyag álljon rendelkezésre a 2006 szeptemberében induló bachelor képzésben (BSc, felsőfokú alapképzés) részt vevő hallgatók számára. A tankönyv pedagógiai alapvetése, hogy a környezetmenedzsment nem csak egy a tantárgyak sorában, hiszen a környezetvédelemmel foglalkozó mérnökök, műszaki menedzserek, közgazdászok, bárhol, bármilyen munkakörben dolgozzanak is, a környezetmenedzsment eszközeit, technikáit ismerve és felhasználva oldhatják meg sikeresen feladataikat, illetve találhatnak megoldást problémáikra. Könyvünkben úgy kívántuk világos szerkezetben megjeleníteni a környezetmenedzsment ismeretanyagát, hogy egyúttal az olvasó számára egyértelmű legyen, a környezetmenedzsment gyakorlatias tudomány is. Az elméleti alapozó ismeretek megjelenítése mellett olyan empirikus ismeretek átadása volt a célunk, amely a hallgatókat segíti a valós gazdasági folyamatok környezetvédelemmel összefüggő kérdéseinek megértésében, elemzésében, a következtetések levonásában. A környezeti problémák globálisak és komplexek, ennélfogva a válaszok megtalálását nem sajátíthatja ki magának egyetlen tudományterület sem, ugyanakkor minden diszciplínának kötelessége részt vállalni a környezetterhelés okainak feltárásában, illetve a környezetvédelem lehetséges eszköztárának kidolgozásában és hatékony érvényesítésében. A „környezetmenedzsment" önmagában is egy interdiszciplináris meg- Vissza

Fülszöveg


BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Az egyetemi oktatás támogatása mellett a könyv nem titkolt célja, hogy segítse a környezetvédelemmel foglalkozó mérnökök, műszaki menedzserek, közgazdászok munkáját. Függetlenül attól, hogy hol és milyen munkakörben dolgoznak, a könyvet olvasva megtalálják azokat a környezetmenedzsment-eszközöket, -technikákat, amelyek felhasználóbarát módon segíthetik feladataik sikeres megoldását. Könyvünkben úgy kívántuk világos szerkezetben megjeleníteni a környezetmenedzsment ismeretanyagát, hogy az egyetemi hallgató és minden olvasó számára egyértelmű legyen, a környezetmenedzsment gyakorlatias tudomány. Az elméleti alapozó ismeretek megjelenítése mellett olyan empirikus ismeretek közvetítése volt a célunk, ame|yek segítik az olvasót a valós gazdasági folyamatok környezetvédelemmel összefüggő kérdéseinek megértésében, elemzésében, következtetések levonásában.

Tartalom


TARTALOM
* Bevezetés
1. FEJEZET / KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN ÉS -MENEDZSMENT Kósi Kálmán
¦ 1.1 Integrált menedzsment ll
1.1.1 A PDCA10 lépése és az ajánlott módszerek 13
1.1.2 A menedzsment feladatai a környezetvédelem területén 15
¦ 1.2 A vállalati (szervezeti) környezetmenedzsment fő területei 25
¦ 1.3 Ellenőrző kérdések 29
2. FEJEZET / AZ ANYAGÁRAM-ELEMZÉS Herczeg Márton (2.1) - Kósi Kálmán (2.2)
¦ 2.1 Az anyagáram-elemzés tartalma, szintjei 31
2.1.1 Teljes gazdasági anyagmérlegek (EW-MFA) 35
2.1.2 Gazdasági és környezeti számlák integrált rendszere (SEEA) 38
• 2.2 Az ipari ökológia 41
2.2.1 Az ipari ökológia fogalma, módszere 43
2.2.2 Egy megvalósult példa 45
¦ 2.3 Ellenőrző kérdések 46
3. FEJEZET / GAZDÁLKODÁS ÉS KÖRNYEZET: A KÖRNYEZETI TÉNYEZŐK AZONOSÍTÁSÁNAK JELENTŐSÉGE, SZEREPE A MENEDZSMENT TEVÉKENYSÉGÉBEN Kósi Kálmán - Torma András (3.2.3-3.2.5)
¦ 3.1 A környezetvédelem integrálása a menedzsment tevékenységébe 49
• 3.2 A környezeti tényezők azonosítása 51
3.2.1 Folyamatszintű elemzés 52
3.2.2 Technológiai szintű elemzés 53
3.2.3 Termékszintű elemzés 54
3.2.4 Telephelyszintű elemzés 54
3.2.5 Kapcsolatok más területekkel, elemzésekkel 55
• 3.3 A környezeti tényezők azonosításának szempontrendszere 55
• 3.4 A környezeti tényezők és hatások a szervezeti döntésekben 61
¦ 3.5 Ellenőrző kérdések 66
4. FEJEZET / A KÖRNYEZETI AUDITÁLÁS
Kósi Kálmán - Torma András (4.2.4.2 vállalati példa)
¦ 4.1 A környezeti auditálás kialakulása, fejlődéstörténete 67
4.1.1 A környezeti auditálás fogalma, formái 68
¦ 4.2 Az eredményre irányuló auditálás módszerei 71
4.2.1 A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) auditálási ajánlása 72
4.2.2 Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) ajánlása 74
6
TARTALOM
4.2.3 A környezetvédelmi felülvizsgálat a környezet védelmének
általános szabályairól szóló 1995. évi L/J/, törvényben
4.2.4 A környezeti hatások értékelésének módszerei g2
4.2.4.1 Az ABC-Pareto-elemzés 82
4.2.4.2 A mátrixelemzés 84
4.2.4.3 A SWOT-elemzés 89
¦ 4.3 Ellenőrző kérdések 92
5. FEJEZET / A KÖRNYEZETI SZÁMVITEL HELYE, SZEREPE A GAZDÁLKODÁSBAN Kósi Kálmán - Torma András (5.3.2 vállalati példa)
¦ 5.1 A környezeti számvitel 94
¦ 5.2 A környezeti kontrolling 100
5.2.1 Az információgyűjtés funkciója 100
5.2.2 Az elemzés funkciója 101
¦ 5.3 Környezeti költségek a gazdálkodó szervezeteknél 106
5.3.1 A környezeti költségek csoportosítása 109
5.3.2 A közvetett (általános) költségek felosztása a költségviselők között 112
¦ 5.4 Ellenőrző kérdések 114
6. FEJEZET / AZ ÉLETCIKLUS-ÉRTÉKELÉS Kósi Kálmán - Bárányi Rita (6.3.1-6.3.2)
¦ 6.1 Az életciklus-értékelés módszere 117
¦ 6.2 Az életciklus-értékelésnek a vállalati menedzsmentben betöltött szerepe 119
¦ 6.3 Az életciklus-értékelés felépítése, keretei 120
6.3.1 Az életciklus-értékelés szintjei, alkalmazási területek 126
6.3.2 Az életciklus-értékelés készítésének módszerei 127
¦ 6.4 Ellenőrző kérdések 128
7. FEJEZET / A KÖRNYEZETMENEDZSMENT RENDSZEREK Kósi Kálmán - Herczeg Márton (7.3.2)
» 7.1 A környezetmenedzsment rendszerek kialakulása fejlődése 131
¦ 7.2 A rendszerépítés feltételei 132
¦ 7.3 Az EMAS-rendszer 133
7.3.1 Az önkormányzati szektor 139
7.3.2 Az EMASII. 143
7.3.3 Az EMAS intézményrendszere 145
¦ 7.4 Piaci önszabályozás és szabványok 149
7.4.1 A szabvány szerinti rendszer 150
7.4.1.1 Környezeti politika 152
7.4.1.2 Tervezés 153
¦ 7.5 Ellenőrző kérdések 167
8. FEJEZET / A KÖRNYEZETI TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉSE
Kósi Kálmán - Herczeg Márton (8.1.1) 169
• 8.1 A környezeti teljesítményértékelés tervezése 172
8.1.1 Menedzsmentmegfontolások 172
8.1.2 A környezeti indikátorok kiválasztása 173
TARTALOM
7
¦ 8.2 Megfontolások a környezeti indikátorok kiválasztásában 175
8.2.1 Működési környezeti teljesítményindikátorok kiválasztása 176
8.2.2 A menedzsment környezeti teljesítményindikátorainak kiválasztása 177
8.2.3 A környezeti állapotindikátorok kiválasztása 177
¦ 8.3 A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata 178
8.3.1 Adatgyűjtés 178
8.3.2 Adatelemzés 178
8.3.3 Információk értékelése 178
8.3.4 Jelentés és tájékoztatás 178
8.3.5 A környezeti teljesítmény értékelésének felülvizsgálata és javítása 179
¦ 8.4 Példák környezeti indikátorokra 179
8.4.1 A menedzsment környezeti teljesítményindikátorai 179
8.4.2 Működési környezeti teljesítményindikátorok 180
8.4.3 Környezeti állapotindikátorok 180
¦ 8.5 Ellenőrző kérdések • 182
9. FEJEZET / A KÖRNYEZETI JELENTÉS MINT MENEDZSMENTESZKÖZ
Kósi Kálmán-Herczeg Márton (9.2.2) 183
¦ 9.1 Kinek készül a környezeti jelentés? 184
¦ 9.2 A környezeti jelentések lehetséges típusai 185
9.2.1 Jogszabályban rögzített környezeti jelentések 185
9.2.2 Az EMAS előírásai a környezeti nyilatkozatról 186
9.2.3 Az önkéntes környezeti jelentések 188
¦ 9.3 A környezeti jelentések elemei 189
¦ 9.4 A környezeti jelentésekből származó előnyök 190
¦ 9.5 Környezeti jelentések Magyarországon 192
10. FEJEZET / A KÖRNYEZETI PIAC - A KÖRNYEZETVÉDELEM TECHNIKAI HÁTTERÉNEK KÖZGAZDASÁGI KÉRDÉSEI Valkó László
• 10.1 A környezeti piac kialakulásának folyamata 195
¦ 10.2 A környezeti piac fogalma, szerkezete, vizsgálati módszere 197
¦ 10.3 A környezeti piac jellemzői 199
¦ 10.4 A környezeti piac dinamizáló tényezői 208
¦ 10.5 Környezeti szektor és foglalkoztatottság 215
¦ 10.6 Környezetvédelem és műszaki fejlesztés 221
10.6.1 Környezetvédelem és környezettechnikák 221
20.6.2 Az additív és integrált környezeti technikák összehasonlítása 222
10.6.2.1 Gazdasági hatások és hatékonyság 224
10.6.2.2 Ökológiai hatások és hatékonyság 226
10.6.3 Környezeti szempontok a vállalati innovációs folyamatban 227
10.6.4 A környezettechnikai fejlesztések nemzetgazdasági
és vállalati szintű költséghatékonysága 229
10.6.5 A környezetszempontú technológiaértékelés és -választás 231
¦ 10.7 Ellenőrző kérdések
236
8
tartalom
11. FEJEZET / KÖRNYEZETI MARKETING Valkó László - Bárányi Rita (11.3.1.1)
¦ 11.1 Marketing - környezeti marketing 239
11.1.1 Marketingről általában 240
11.1.2 Környezeti marketing 242 • 11.2 A környezetorientált marketingkoncepció kialakításának lépései 244
11.2.1 A stratégiai kulcstényezők azonosítása-pozicionálás, profilírozás 245
¦ 11.3 Környezeti marketingstratégia kialakítása (ökoportfólió) 251
11.3.1 A környezeti marketing eszközrendszere (ökomarketingmix) 254
11.3.1.1 Termékpolitika 256
11.3.1.2 Árpolitika 262
11.3.1.3 Értékesítéspolitika 264
11.3.1.4 Kommunikációs politika 266
¦ 11.4 Ellenőrző kérdések 269
12. FEJEZET / A FENNTARTHATÓ, KÖRNYEZETBARÁT FOGYASZTÁS Valkó László 271
¦ 12.1 A fenntartható fogyasztás értelmezése 272
¦ 12.2 Fenntartható fogyasztási stratégiák (alapelvek, célok, módszerek) 274
12.2.1 Dematerializálás 276
12.2.2 Optimalizálás 277
¦ 12.3 Nemzetközi kezdeményezések 277
12.3.1 A fenntartható fogyasztás „alapdokumentumai" 277
22.3.2 Az ENSZ Fogyasztóvédelmi Irányelvei és azok kapcsolata
a fenntartható fogyasztással 279
22.3.3 „Fenntartható fogyasztói kosár" 280
12.3.3.1 A projekt indítéka, célja 280
12.3.3.2 A projekt tartalma - vásárlói tájékoztató füzet 282
12.3.3.3 Visszacsatolás a „Fenntartható fogyasztói kosár
eredményességéről 282
12.3.3.4 A program értékelése és szakmapolitikai következtetések 283
¦ 12.4 A magyar „fogyasztók" környezetszemlélete 284
22.4.2 Környezeti problémák iránti érzékenység 285
12.4.2 Részvétel környezeti programokban 287
12.4.3 Környezeti információk forrása 288
12.4.4 Környezetbarát fogyasztás 289
22.4.5 A környezeti felelősség „intézményei", fizetési hajlandóság 291
¦ 12.5 Ellenőrző kérdések 295
¦ Forrásjegyzék
¦ Név- és tárgymutató
297 305
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Környezetmenedzsment Környezetmenedzsment Környezetmenedzsment
Állapot:
1.980 Ft
1.380 ,-Ft 30
12 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Környezetmenedzsment Környezetmenedzsment Környezetmenedzsment
Állapot:
1.980 ,-Ft
18 pont kapható
Kosárba
konyv