A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A pedagógiában, ezen belül a didaktikában is - létezésük óta - törvényszerűnek kell tekinteni, hogy a „mit-kinek-mi célból" tanítsunk előbb eldől, mint a megoldás hogyanja (a módszer). Az is...
Tovább
Előszó
A pedagógiában, ezen belül a didaktikában is - létezésük óta - törvényszerűnek kell tekinteni, hogy a „mit-kinek-mi célból" tanítsunk előbb eldől, mint a megoldás hogyanja (a módszer). Az is vitathatatlan, hogy korunkban az előbbiek rendkívül felgyorsult ütemben változnak, melyet a módszer csak bizonyos időkülönbséggel követhet.
A kérdés az, hogy mekkora lehet ennek az időkülönbségnek az optimuma és hogy katonai kiképzésünk módszertani kultúrájának fejlődése ezen az optimális időn belül történik-e. Köztudott, hogy erre minden latolgatás nélkül egyértelmű nemmel lehet csak felelni. Az utóbbi 5-10 évben kétségtelenül komoly erőfeszítéseket tettek illetékesek a katonai kiképzési módszerek „lemaradásának" megszüntetésére, és ennek kézzelfogható eredményei is vannak, de átütő változást nem sikerült elérni. A kiképzéssel szakszerűen foglalkozók ma már mindannyian tudják, hogy a módszerek fejlesztésében (a „lemaradás" tényleges felszámolásában) döntő szerepük van a korszerű oktatástechnikai eszközöknek. A szerzők munkájának aktualitása és fő értéke abban rejlik, hogy az oktatástechnikai eszközöknek az oktatás módszereit forradalmasító hatásait mutatják be.
Az első fejezeten az az alapgondolat vonul végig, hogy az oktatás megváltozott tényezőihez (cél-tartalom-oktatandó) az oktatástechnikai eszközök széles körű felhasználásával lehet a módszereket igazítani, sőt „felemelni"; ezen eszközök alkalmazása teszi lehetővé az állandósult változásokkal való módszerbeli lépéstartást is. A második fejezet lényegében bemutatja a ma használatos oktatástechnikai eszközöket. Az eszközcsoportok, ezen belül az egyes eszközök műszaki és kezelői aspektusú ismertetése közérthető, az olvasók számára hasznos.
Vissza
Tartalom
Előszó 5
Első fejezet
A KATONAI DIDAKTIKÁBAN BEKÖVETKEZETT
JELENTŐSEBB VÁLTOZÁSOK
1. Az oktatás-képzés változó tényezőinek jellemzése 8
1.1 Objektív változások - szubjektív megoldások 8
1.1.1 A gyorsuló idő 8
1.1.2 A feszítettség csökkentése 9
1.1.3 A tudásanyag szerkezetének változtatása 12
1.1.4 A magyar néphadseregben 14
1.1.5 „Új módszerek" keresése 15
1.2 Törvényszerű didaktikai összefüggések - változó feltételek 16
1.2.1 A „módszer" didaktikai kapcsolatai 16
1.3 Az új módszerbeli lehetőségek - három tényező köré
csoportosítva 19
1.3.1 Az oktatástechnikai eszközök 20
1.3.2 Az oktatás-szervezési megoldások 21
2. A módszerek elemzése és az új oktatási feltételek jellemzői 23
2.1 Az ismeretközlés 24
2.1.1 A szóbeli ismeretközlés 24
2.1.2 Az ismeretek közvetítése előkészített információk
formájában 28
2.2 A gyakorlás 40
2.2.1 A gyakorlás fajtái 41
2.2.2 Gyakorlás oktatástechnikai eszközökkel 45
2.3 A többi módszerről 52
2.3.1 A multi-media rendszer 53
3. A foglalkozásvezetés új vonásai és az oktató szerepe 54
3.1 Új lehetőségek 54
3.1.1 Az oktatástechnika oldaláról 54
3.1.2 A programozás oldaláról 55
3.1.3 Oktatás-szervezési oldalról 55
3.1.4 Valamennyi oldalról együttesen 55
3.2 Oktatási feltételek 55
3.2.1 Az előkészített információk 56
3.3 Szubjektív tényezők 57
3.4 Az oktató (kiképző) szerepe 58
Második fejezet
AUDIOVIZUÁLIS OKTATÁSTECHNIKAI ESZKÖZÖK,
BERENDEZÉSEK
1. Egyszerű információközvetítő eszközök 61
1.1 Írásvetítők 61
1.2 Episzkópok 68
1.3 Diavetítők 71
1.4 Magnetofonok 78
2. Szinkronizátorok 86
3. Magnetofonnal szinkronizált diavetítők 92
4. Egyéni oktatógépek és konzultáló berendezések 99
4.1 Egyéni oktatógépek 99
4.2 Visszacsatoló berendezések 108
4.3 Szovjet típusú ellenőrző és konzultáló berendezések 114
5. Csoportos oktatógépek, vizsgáztató berendezések 118
5.1 Az OG-02-es oktatógép 119
5.2 Az OG-02/C oktatógép 123
5.3 „MAGNOCORR"-BCO-02 oktatóberendezés 124
5.4 Az „EXAMATIC" oktató- és vizsgáztatógép 129
5.5 Az „OKTATOMAT" oktatógép 130
5.6 A „LOGIROL" oktatógép 131
5.7 Az AVHG-01 oktatógép 133
5.8 Programozható digitális oktatóberendezés 134
5.9 Szovjet típusú csoportos oktatógépek 135
5.10 K-121 -es oktatógép 139
5.11 Írógépes regisztráló (BPO-02) 142
5.12 „VIDEOTOP" oktatógép 143
5.13 A nyelvi laboratórium 145
5.13.1 BKO univerzális nyelvi labor 147
5.13.2. OG-02/B nyelvoktató berendezés 151
5.13.3 Nyelvgyakorló magnetofon 151
5.13.4 IS-6B nyelvoktató berendezés 153
5.14 Filmvetítőgépek 154
5.14.1 „BAUER T-5" filmvetítőgép 155
5.14.2 „EUMIG" filmvetítőgép 155
5.14. 3 „CART SO" filmvetítőgép 157
5.14.4 „ELEW" filmvetítőgép 158
6. Gyakorló berendezések (trenazsőrök) 159
6.1 Kombinált Harcvezetői Gyakorlóberendezés (KHGy) 159
6.2 Harckocsi-trenazsőrök 165
6.2.1 „PILIS" harckocsivezetési trenazsőr 165
6.2.2 „MÁTRA" irányzást gyakorló készülék 167
6.2.3 „ESZTERGOM" filmlőtér 168
6.3 Külföldi harckocsi-trenazsőrök 170
6.3.1 Harckocsivezetési gyakorlópálya 170
6.3.2 Filmmel szinkronizált harckocsivezető trenazsőr 170
6.3.3 AMX-30 harckocsi-trenazsőr 171
6.4 Gépkocsivezetői trenazsőrök
6.4.1 Gépkocsivezető trenazsőr 173
6.4.2 Mozgó gépkocsi trenazsőr 174
6.4.3 Néhány ismertebb nyugati trenazsőr 176
6.4.4 FP-1 lőszimulátor 177
6.4.5 A-típusú célzást ellenőrző készülék 179
6.4.6 B-típusú, célzást ellenőrző készülék 180
6.4.7 10-4 elektromos trenazsőr 182
7. Zártláncú televízió alkalmazása 182
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.