Előszó
Európa nagymúltú balettegyüttesei - mint például a párizsi és a bécsi, a leningrádi és a moszkvai társulat - jobbára operaházakhoz tartoznak. Ez a kapcsolódás bizonyos fokig karakterüket, műsorukat...
Tovább Előszó
Európa nagymúltú balettegyüttesei - mint például a párizsi és a bécsi, a leningrádi és a moszkvai társulat - jobbára operaházakhoz tartoznak. Ez a kapcsolódás bizonyos fokig karakterüket, műsorukat is meghatározza; egyaránt játsszák az egyetemes tradíció és a nemzeti hagyomány legjavát, a kortárs hazai és külföldi balettművészet új, értékes alkotásait.
A nagylétszámú operaházi balettegyüttesek repertoárjának alapját mindenütt a múlt századbeli balettek alkotják.
E tradicionális balettek a legjobb magántáncosok és szinte a teljes balettkar közreműködését igénylik. Előadásuk ezért nem csupán a közönség gyönyörködtetését, hanem a társulat szakmai kondícióban tartását, sőt - valójában a teljes repertoár biztos alapját szolgálja, nívóját demonstrálja.
Az elmúlt évtizedekben a Magyar Állami Operaház balettegyüttese ebből a műsorrétegből számos alkotást mutatott be, s néhányat mindig repertoárján tart.
Napjainkban a romantikus balett értékeit maximálisan magába sűrítő Giselle, Diótörő és A hattyúk tava kerül színre legtöbbször. E művek maradandó értékű verzióját - a két legnagyobb múlt századi orosz koreográfus: Marius Petipa és Lev Ivanov alkotásait - nálunk többnyire moszkvai balettmesterek, az ottani változat szerint tanították be. Ezek a klasszikus balettek egyben a nemzetközi balettrepertoár legfontosabb, közös értékei, ezért lehetővé teszik neves külföldi vendégszólisták fellépését is.
Vissza