1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A mi iskolánk

Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 514 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-312-014-9
Megjegyzés: A címlapon 2010-es kiadási év szerepel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Pedagógiai munkánk során szeretnénk, hogy az iskolában tanítványaink jól érezzék magukat, motiváltak legyenek, tudásuk gyarapodása, értelmi és társas képességeik fejlődése minél kedvezőbb legyen. Szeretnénk, hogy mind kevesebb nehézséggel kelljen megküzdenünk. És kíváncsiak vagyunk arra is, vajon mennyire vagyunk jó pedagógusok, mi lehet sikereink és kudarcaink magyarázata.
Könyvünk neveléspszichológiai módszerek gyűjteménye, a pedagógusok és a gyerekek életében zajló események megismeréséhez ad segítséget. Gyakorlati kézikönyv, amely módszereket kínál az osztálylégkör, a nevelőtestület, a tanár-tanuló viszony, a baráti kapcsolatok, a motiváció, a tanulás, az értékelés-osztályozás, a lelki egészség, a konfliktusok, a tanulási és a viselkedési problémák, valamint az egyéni sajátosságok elemzéséhez. A megfigyelési szempontok, interjúk, attitűdvizsgálatok és kérdőívek felhasználása hozzájárul saját munkánk megismeréséhez.
A kézikönyvet tanítóknak, tanároknak, iskolavezetőknek, a... Tovább

Fülszöveg

Pedagógiai munkánk során szeretnénk, hogy az iskolában tanítványaink jól érezzék magukat, motiváltak legyenek, tudásuk gyarapodása, értelmi és társas képességeik fejlődése minél kedvezőbb legyen. Szeretnénk, hogy mind kevesebb nehézséggel kelljen megküzdenünk. És kíváncsiak vagyunk arra is, vajon mennyire vagyunk jó pedagógusok, mi lehet sikereink és kudarcaink magyarázata.
Könyvünk neveléspszichológiai módszerek gyűjteménye, a pedagógusok és a gyerekek életében zajló események megismeréséhez ad segítséget. Gyakorlati kézikönyv, amely módszereket kínál az osztálylégkör, a nevelőtestület, a tanár-tanuló viszony, a baráti kapcsolatok, a motiváció, a tanulás, az értékelés-osztályozás, a lelki egészség, a konfliktusok, a tanulási és a viselkedési problémák, valamint az egyéni sajátosságok elemzéséhez. A megfigyelési szempontok, interjúk, attitűdvizsgálatok és kérdőívek felhasználása hozzájárul saját munkánk megismeréséhez.
A kézikönyvet tanítóknak, tanároknak, iskolavezetőknek, a pedagógusképző intézetek oktatóinak és hallgatóinak ajánljuk. Ajánljuk könyvünket a szaktanácsadóknak, mentoroknak, közoktatási szakértőknek, pedagógiai kutatóknak, és az iskolai munkát segítő szakembereknek, a fejlesztő pedagógusoknak és az iskolapszichológusoknak is. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS ÉS KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS 11
Ajánlott irodalom 13
HOGYAN HASZNÁLJUK A KÖNYVET? 15
Ajánlott irodalom 18
1. AZ ISKOLAI (TANÍTÁSI-TANULÁSI) KÖRNYEZET 19
Tárgyi körülmények 20
Az elhelyezés 27
Létszám és fluktuáció 34
Hiányzások 37
Túlkorosok, és akik kimaradtak az iskolából 41
Speciális szakemberek az iskolában 41
Ajánlott irodalom 44
2. ÉLETKERETEK 45
A házirend 48
Az öltözködés 50
A késés 51
Az órarend 52
A szünet 54
Az étkezés 57
A könyvtár 59
Iskolaújság, iskolarádió, szakkörök 61
Ünnepélyek 62
Szaktantermi rendszer 64
Differenciádé, integráció, tehetséges gyerekek 65
Ajánlott irodalom 68
3. A CSALÁD 69
Családjellemzők 70
Hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett gyerekek 72
Szülői értekezlet, fogadóóra 74
Szülői elégedettség az iskolával 76
Szigor és bántalmazás - serdülők nevelői attitűdje 79
Diákok szülői-nevelői attitűdje családi konfliktushelyzetben 84
Ajánlott irodalom 88
4. A HATÉKONY ISKOLA - CÉLOK ÉS ÉRTÉKEK 89
Az iskola feladatai 95
Iskolai nevelési célok 96
Nevelési értékek a pedagógusok szerint 97
A tanulmányi eredmény 99
Tanulmányi versenyek 100
A magatartás 102
Elismerések és elmarasztalások 103
Tulajdonságok és attitűdök 105
Vélekedések a pedagógusok iránti elvárásokról 108
„Üzenetek" - általános emberi értékek a tanulók szerint 110
Erkölcsi konfliktushelyzetek megoldása a diákok szerint 114
Diákok viszonya az iskolához 120
Az iskola értékelése 122
Ajánlott irodalom 123
5. LÉGKÖR ÉS NEVELÉSI (VEZETÉSI) STÍLUS 125
Biztonságos és rendezett környezet 130
Az iskola „tulajdonságai" 132
A jó igazgató a pedagógusok szerint 133
Az igazgató és a nevelőtestület 135
A nevelőtestület 137
Informális szerepek a nevelőtestületben 139
A direkt és az indirekt irányítás 142
A demokratikus, az autokratikus és a „laissez faire" irányítás 143
A gyerekek közérzete 146
A pedagógus közérzete 147
Ajánlott irodalom 149
6. A PEDAGÓGUS-GYEREK KAPCSOLAT 151
Nézetek a nevelőmunkáról 153
A megszólítás 157
Az ülésrend 158
A nevelői magatartás interaktív sajátosságainak komplex elemzése 160
A szabályok 164
A pedagógus és a gyerek verbális aktivitása 166
A törődés és a meghallgatás a pedagógus-tanuló kapcsolatban 168
A nevelői attitűd és a nevelői bánásmód kapcsolata 170
A tanári hatalomgyakorlás sajátosságai a pedagógus és a tanuló
kommunikációjában 171
Nevelői stratégiák a szabályok megszegésekor 173
A nevelői magatartás jellemzői a tanulók szerint 176
Ajánlott irodalom 180
7. TÁRSAS VISZONYOK AZ OSZTÁLYBAN 181
Az új gyerek 189
Kapcsolatok - barátok 191
Empátia 193
Tolerancia 196
Társas készségek 198
Serdülők társas készségei 200
A társas készségek önértékelése 202
Diákok véleménye társaik viselkedéséről 206
Vélemények másokról, a „másságról" 208
A hierarchikus szociometria 211
Kérdéseim az osztályom kapcsolatrendszeréről 211
A kérdőívkészítés 213
A kérdőívfelvétel 218
A feldolgozás 219
Az osztálytükör megismertetése 220
Kiscsoportos beszélgetések 221
„Osztálybuli" 223
A kirándulás 224
Ajánlott irodalom 226
8. A TANULÁS 227
A feladatok 231
A pedagógus és a gyerekek kérdései 232
Az oktatási módszerek és szervezési módok kedveltsége
a diákok és a pedagógusok körében 233
A csoportmunka 236
A kreativitás ösztönzése 237
Az együttműködés kompetenciájának önértékelése 238
A gyerekek tanulási szokásai 239
A szülők a tanulásról 242
Pedagógusok a tanulásról 244
A pedagógusok viszonya az integrációhoz 247
A pedagógus tanítási jellemzői a diákok szerint 250
Ajánlott irodalom 253
9. A MOTIVÁCIÓ 255
A házi feladat és a felszerelés 257
Hogyan motivál a pedagógus? 258
A gyerekek motivált magatartása 260
A tanulás iránti attitűd 262
A tantárgy iránti érdeklődés 264
A tantárgy iránti attitűd 266
Ajánlott irodalom 269
10. ÉRTÉKELÉS - ÖNÉRTÉKELÉS 271
Pedagógusok a tanulók értékeléséről, osztályozásáról 276
Hogyan értékel a pedagógus? 278
Az elvárások kifejezése 280
Jutalmak és büntetések 282
önértékelés - társértékelés 285
Énkép - szociális kép 288
Gyerekek az osztályozásról 290
A tanulók véleménye a tanár igazságosságáról 291
A pedagógus önértékelése 293
Az igazgató értékelése a pedagógusok munkájáról 295
Az osztály „énképe" 297
Ajánlott irodalom 299
11. KONFLIKTUSHELYZETEK 301
A konfliktusok megelőzése 305
Mi jó az iskolában? - Mi változzon meg? 308
Konfliktusélmények 309
A konfliktusok előfordulása 311
Nevelési konfliktushelyzetek jellemzői 314
A pedagógusok és a tanulók konfliktusmegoldása képzelt szituációban 316
Konfliktuskezelési stratégiák 320
Ajánlott irodalom 322
12. MAGATARTÁSI ÉS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK,
DEVIÁNS VESZÉLYEZTETETTSÉG 323
A magatartási problémák és tanulási nehézségek előrejelzése 337
Magatartási nehézségek előfordulása 342
Az iskolai erőszak a tanulók szerint 344
A diákok viselkedési nehézségek iránti attitűdje 348
Mit csinálsz, ha nem tudsz felkészülni az órára? 350
A nehezen nevelhetőség okai 352
Drog, alkohol, kábítószer 353
Veszélyeztetettség a devianciára 355
Ajánlott irodalom 359
13. ISKOLAI MENTÁLHIGIÉNÉ 361
A lelki egészséget elősegítő körülmények 371
A gyerekek életmódja 372
Mitől fáradok el? 373
Hajlam a szorongásra 374
Szorongás vizsgahelyzetben 377
Mi jelent stresszt a gyerekeknek? 379
Mi jelent stresszt a pedagógusnak? 381
Kiégés a pedagógusmunkában 383
Út a szakmai idealizmustól a kiégésig 385
Ajánlott irodalom 399
14. A GYEREKEK EGYÉNI MEGISMERÉSE - AZ ESETTANULMÁNY 401
Családi körülmények 403
A család története 405
A családi nevelés jellemzői 406
A gyerek fejlődése 410
A társas támogatás 415
A diákok jövőképe 417
A motiváció, a tanulás, a kreativitás és a társas helyzet egyéni jellemzői 421
Sikerkeresés - kudarckerülés 424
Külső kontroll - belső kontroll 427
A mentálhigiénés problémák felismerése 432
„Gyerek-portré" 434
A gyerekek jellemzése 435
Ajánlott irodalom 437
AJÁNLOTT IRODALOM ÉS FORRÁSOK 439
Rövidítések 439
Könyvek, cikkek, tanulmányok 440
Források a szakkifejezések magyarázatához 488
TÁRGYMUTATÓ 489
NÉVMUTATÓ 498
A SZERZŐRŐL 513

Kósáné Ormai Vera

Kósáné Ormai Vera műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kósáné Ormai Vera könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv