| Személyes sorok - előszó helyett | 7 |
| Az esszé mint műfaj | 7 |
| Sárospataki diákkori emlék | 8 |
| A biedermeier-vonzás | 10 |
| Az Esti Kornél-minta | 15 |
| Az esztétika modernség művésze: a szegény kisgyermek panaszai | 22 |
| Gyemekmotívum és elidegenedés | 22 |
| A kettős elidegenedettség | 24 |
| Tehetelenség és zeneiség | 29 |
| A monarchikus költő | 31 |
| A tragikus modernség művésze: Kosztolányi, a regényíró | 39 |
| Válságélmény és nihiltudat | 39 |
| Néró, a véres költő | 73 |
| Pacsirta | 88 |
| Az Aranysárkány | 103 |
| Édes Anna | 122 |
| "Mosolygó nihilizmus" | 155 |
| A részvét versei: | |
| Szegény anyám csak egy dalt zongorázik | 163 |
| Ember és szerep | 163 |
| Az elmaradt önmegvalósítás | 167 |
| Fájdalom és részvét mint értékelő érzés | 170 |
| Halotti beszéd | 173 |
| Egy régi értelmezés | 175 |
| Az emberlét: érték | 175 |
| Individualitás és vitalitás mint értéktényező | 179 |
| Az emberlét: tragédia | 182 |
| A megoldás: részvét | 185 |
| A részvétetika összetevői: közösségi érzés és felülemelkedés | 187 |
| Egy képzelt párbeszéd | 193 |
| Számadás | 195 |
| Az európai nihilizmus két változata: Dosztojevszkij - Nietzsche | 200 |
| Létértelemdráma - lírai formában | 201 |
| Marginalitás és megoldáskeresés | 204 |
| Két életmegoldás: Übermensch-etika és részvétetika | 207 |
| Pörölés egy új emberképért | 210 |
| Marxizmus és részvétetika | 212 |
| A vendéglét versei | 216 |
| Boldog, szormorú dal | 216 |
| Életrajzi háttér és kultúrkritikai transzpozíció | 217 |
| Érték és valóság mint központi ellentét | 222 |
| Elégikusság és lebegtetettség | 228 |
| Paradoxitás és vendéglét | 232 |
| Kosztolányi őszi versei | 236 |
| Az őszélmény változatai | 236 |
| Őszi reggel | 239 |
| Októberi táj | 246 |
| Szeptemberi áhítat | 251 |
| Hajnali részegség | 273 |
| A létértelemkérdés | 273 |
| A gondolatiság mint formateremtő | 278 |
| A hosszú vers | 279 |
| Rapszodikusság és vallomásosság | 283 |
| A rossz mindennapiság világa | 285 |
| Az ünnep világa | 288 |
| A vendéglét - tudat | 293 |
| Esztétikai létérzékelés - szekularizált, modern misztika | 298 |
| Individuumközpontú világkép - Társadalomközpontú világkép (Ady revíziós vita) | 304 |
| Egy ellenszenv története | 304 |
| Lehetséges motivációk: | |
| A művészi féltékenység | 310 |
| A rivalitásérzés | 315 |
| Neoleiberalizmus és antiprovincializmus: | |
| A Toll írói köre | 320 |
| A meoliberalizmus és Ady-kérdés | 327 |
| Antiprovincializmus és individuum-központú világkép | 336 |
| Eltérő értékrend | 340 |
| Művészet és politika | 344 |
| A vita kulcskérdése: a nembeliségtudat optimizmusa és az énizoláltság pesszimizmusa | 347 |
| Individuáletika - Társadalometika | 352 |
| Értelmiségi önvizsgálat | 352 |
| A személyiségközpontú világkép válsága | 353 |
| Társadalomközpontú világkép és a Kosztolányi-értékelés alakulása | 358 |
| A korai marxista bírálat vezető szempontjai | |
| Az elszigetelt én kritikája | 362 |
| Az etikai individualizmus kritikája | 364 |
| A messianisztikus-khiliasztikus kritikusi tartás | 371 |
| Az emberi autonómia költeménye: Marcus Aurelius | 381 |
| Az Ady-revíziós vita mint előzmény | 381 |
| Stigmatizáció és közvéleményterror | 383 |
| A személyiség mint főhős | 388 |
| A kérdező helyzet: a veszélyeztetettség | 389 |
| Az adott felelet: A felülemelkedés | 390 |
| Befeléfordulás és autonómia | 397 |
| Egy magatartástípus időszerűsége | 400 |
| Egy magatartás anatómiája: Kosztolányi és Esti Kornél | 403 |
| Esti Kornél, mint én- és létmagyarázat | 403 |
| A világ véleménye és az egyéniség: a problematikus személyiségkép | 412 |
| Az Esti Kornél attitűd | 425 |
| A paradox, mint a magatartás formai kulcsa | 425 |
| A magatartás összetevői: | |
| A tragédiaérzet | 431 |
| Az irónia | 439 |
| Az Esti Kornél-magatartás mint életmegoldás | |
| Etikum és esztétikum | 452 |
| Etikai létalternatíva | 455 |
| Elemi etikai értékek | 459 |
| Individuáletika - szociáletika | 461 |
| Részvétetika és vendéglét-tudat | 463 |
| Egy magatartás mérlege | 468 |