Fülszöveg
SIETETT GYEREKEK
A címet egy amerikai szerzőtől, David Elkindtől (2001) kölcsönöztem, aki már a '80-as években felfigyelt a gyerekfelfogásban és a gyerekekkel való bánásmódban végbemenő átalakulásra. A "siettetés" azt jelenti, hogy a gyerekek és a felnőttek élete, tapasztalatai, tevékenységei egyre kevésbé különböznek egymástól. A gyerekek mind fiatalabb korukban váltanak "felnőttes" életmódra az élet számos területén, egyre gyakrabban szereznek olyan tapasztalatokat, amelyeket a korábbi évtizedekben a szakemberek és a közfelfogás egy bizonyos életkor alatt nem tartott elfogadhatónak. A gyermekfelfogásban bekövetkezett változásokat többen is regisztrálták, ezek összefoglalása megtalálható korábbi tanulmányaimban.
A TANÁR SZEREPE A TANULÓK SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSÉBEN A TANÓRAI MOTIVÁCIÓS TECHNIKÁKON KERESZTÜL
Az idegen nyelv hatékony elsajátításához szükséges legfontosabb tanári motivációs technikák az 1990-es évek óta egyre hangsúlyosabb kutatási területet jelentenek. A témában...
Tovább
Fülszöveg
SIETETT GYEREKEK
A címet egy amerikai szerzőtől, David Elkindtől (2001) kölcsönöztem, aki már a '80-as években felfigyelt a gyerekfelfogásban és a gyerekekkel való bánásmódban végbemenő átalakulásra. A "siettetés" azt jelenti, hogy a gyerekek és a felnőttek élete, tapasztalatai, tevékenységei egyre kevésbé különböznek egymástól. A gyerekek mind fiatalabb korukban váltanak "felnőttes" életmódra az élet számos területén, egyre gyakrabban szereznek olyan tapasztalatokat, amelyeket a korábbi évtizedekben a szakemberek és a közfelfogás egy bizonyos életkor alatt nem tartott elfogadhatónak. A gyermekfelfogásban bekövetkezett változásokat többen is regisztrálták, ezek összefoglalása megtalálható korábbi tanulmányaimban.
A TANÁR SZEREPE A TANULÓK SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSÉBEN A TANÓRAI MOTIVÁCIÓS TECHNIKÁKON KERESZTÜL
Az idegen nyelv hatékony elsajátításához szükséges legfontosabb tanári motivációs technikák az 1990-es évek óta egyre hangsúlyosabb kutatási területet jelentenek. A témában végzett kutatások eddig 12 olyan motivációs stratégiát találtak, amelyeket az angolnyelv-tanárok a legfontosabbnak tartanak és a legtöbbet használnak a tantermi munka során. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy a nyelvtanulók véleménye szerint mennyire gyakori a 12 motivációs stratégia használata az osztályteremben, illetve a stratégiák használata mennyiben segíti elő a személyiségfejlődésüket.
PEDAGÓGIAI TEREK ISKOLAI IMPLEMENTÁCIÓJA
A tanulmány a hazai neveléstudomány számára eddig kevésbé feltárt terület feltérképezésére vállalkozik: a tudás társadalma által elvárt iskolaképnek megfelelően körvonalazza a jövő hatékony iskolájának lehetséges építészeti megoldásait. Elsősorban német és angol nyelvű szakirodalmi bázisra építkezik, és a "reflexív napló" kvalitatív technikával végzett mikrokutatásra alapozva mutatja be a pedagógiai terek intézményi környezetbe történő beágyazódását. Olyan elméleti modell alkotására tesz kísérletet, amely rávilágít a pedagógiai architektúra és az eredményes tanítás-tanulás folyamata közötti kapcsolat szükségességére. Az eredmények sokszor idealizált intézmény képét körvonalazzák, amely többdimenziós és multifunkciós jellegének köszönhetően a modern iskola álomképét jelenti.
A ZÜMMÖGÉS LEKÜZDÉSE
Értékrend-viták viták kereszttüzében a magyar oktatáspolitika pedagógiai innovációt emleget, a pedagógus szakma: reformretorikát. Ezt a jelenséget elemezve-bírálva újabban Trencsényi László Jorgosza is megemlékezik a drámapedagógiai mozgalom hetvenes-nyolcvanas években oly látványos "berobbanásáról". Báthory Zoltán így írt a reform "átfogó" és politikán is fölülemelkedni tudó jellegéről: "demokratizálni és modernizálni kell az oktatásügy egész rendszerét; az iskolastruktúrát, a szemléletet és az intézményi folyamatokat egyaránt. [...] A közoktatás reformja társadalmi érdek, a társadalmi fejlődés lendkereke, nem lebeg az űrben, nem liberális játékszer.
Vissza