1.034.830

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek és az idegen nyelv

Nyelvpedagógia a tízen aluliak szolgálatában

Szerző
Lektor
Fotózta

Kiadó: Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 178 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9955-09-7
Megjegyzés: Fekete-fehér és néhány színes fotóval illusztrált. Oktatási segédanyag.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hazai közvéleményben széles körben elterjedt nézet szerint az idegen nyelvvel való első találkozás ideális időpontjaként a 10 év körüli kor jelölhető meg. Ettől a kortól, a hagyományos iskolaszerkezeti beosztás szerinti felső tagozattól kezdve terhelhető a tanuló olyan hasznos, de kognitíve nehéz stúdiumokkal, mint a Der, Die, Das, vagy éppen az angol igeidők. További érvként az is szóba jön, hogy erre a korra már megszilárdulnak a szóbeli-írásbeli anyanyelvi ismeretek annyira, hogy az idegen nyelvvel való találkozás ne okozzon zavart. Az idegen nyelv hagyományosan felső tagozatos tantárgy a hazai intézményes idegennyelv-oktatás viszonylag rövid történetében. A rendszerváltás előtti időszakban csak kis számban találunk 9-10 év alatt induló nyelvi programokat. A politikai változások oktatáspolitikai következményeként indult meg hazánkban az intézményes korai idegennyelv-oktatás, immár elsősorban az úgynevezett „nyugati" nyelvek; az angol és a német oktatása. Csaknem két évtizede... Tovább

Fülszöveg

A hazai közvéleményben széles körben elterjedt nézet szerint az idegen nyelvvel való első találkozás ideális időpontjaként a 10 év körüli kor jelölhető meg. Ettől a kortól, a hagyományos iskolaszerkezeti beosztás szerinti felső tagozattól kezdve terhelhető a tanuló olyan hasznos, de kognitíve nehéz stúdiumokkal, mint a Der, Die, Das, vagy éppen az angol igeidők. További érvként az is szóba jön, hogy erre a korra már megszilárdulnak a szóbeli-írásbeli anyanyelvi ismeretek annyira, hogy az idegen nyelvvel való találkozás ne okozzon zavart. Az idegen nyelv hagyományosan felső tagozatos tantárgy a hazai intézményes idegennyelv-oktatás viszonylag rövid történetében. A rendszerváltás előtti időszakban csak kis számban találunk 9-10 év alatt induló nyelvi programokat. A politikai változások oktatáspolitikai következményeként indult meg hazánkban az intézményes korai idegennyelv-oktatás, immár elsősorban az úgynevezett „nyugati" nyelvek; az angol és a német oktatása. Csaknem két évtizede vannak tehát jelen közoktatásunkban a tíz éven aluliaknak kínált idegen nyelvi programok, amely terület az új évezred első éveire a szakma legdinamikusabban fejlődő ágává vált. Mindeddig azonban még nem jelent meg olyan összefoglaló jellegű munka magyar nyelven, amely válaszol arra a kérdésre, hogy miért és milyen módon van szükség korai idegen nyelvi programokra. A jelen könyv ezért született.
A szerző az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának docense. Az ELTE-n szerezte alapdiplomáit, majd specifikusan a korai nyelvoktatás területére vonatkozó Master of Education (MEd) fokozatú tanulmányokat végzett az Egyesült Királyságban. PhD fokozatát a Pécsi Tudományegyetemen alkalmazott nyelvészetből szerezte. Fő kutatási területei a korai idegennyelv-oktatás és a kéttannyelvű oktatás. Szakmai tevékenységét több mint félszáz publikáció; köztük könyvek, könyvfejezetek és tanulmányok, hazai és külföldi konferenciákon való előadások, tantervek és tananyagok, valamint a tanítóképzésben eltöltött csaknem két évtized fémjelzik. Vissza

Tartalom

Előszó helyett 11
Bevezetés 13
Miért van szükség egy könyvre a korai nyelvtanulásról? 13
Új jelenségek a tíz éven aluliak és az idegen nyelv kapcsolatában 14
Kinek szól ez a könyv? 15
Mit kínál ez a könyv? 16
1. A korai idegennyelv-tanulás mint jelenség 17
1.1. A korai kezdés témája a szakirodalomban 17
1.2. Nyelvtanulás a 21. században 18
1.3. A tíz éven aluli intézményes nyelvtanulás körülményei 19
1.4. Az életkor szerepe a nyelvtanulásban 20
1.4.1. A nyelvelsajátítás/nyelvtanulás különbségének fiziológiai
háttere és a kritikus periódus elmélet összefüggései 20
1.4.2. Mely életkorban kezdődjék az idegen nyelv tanulása? 21
1.4.3. Óvodáskorú nyelvtanulók? 23
1.5. A programok sikerének feltételei 25
1.6. Az idegen nyelv és egyéb fejlesztési területek kapcsolata 26
1.7. A korai idegennyelv-tanulás célja 26
2. Hogyan gondolkodik és tanul a gyermek? 29
Bevezetés: A gyermek mint idegennyelv-tanuló 29
2.1. Korai életkorban szorosabb az összefüggés az anyanyelv és az
idegen nyelv között, mint később 30
2.1.1. Anyanyelv és/vagy idegen nyelv? 30
2.1.2. Nyelvelsajátítási elméletek 30
2.1.3. Az anyanyelv és az idegen nyelv viszonya 32
2.2. A gyermek másképp tanul idegen nyelvet, mint a más
korosztályba tartozók 34
2.2.1. Nyelvelsajátítás és nyelvtanulás 34
2.2.2. A gyermeki gondolkodás és tanulás sajátosságai 37
2.3. Melyek azok a feltételek, amelyek segítik a fiatal nyelvtanulókat
a tanulásban? 41
2.3.1. A korai kéttannyelvűség mint a sikeres korai nyelvfejlesztés
egyik lehetséges feltétele 41
2.3.2. Korai kéttannyelvű programok Európában és hazánkban 43
2.3.3. Az eredményesség egyéb feltételei 44
3. Hogyan tanít a tanár? 46
3.1. A tanári tudás megváltozott tartalma és a pedagógusképzés 46
3.2. A tanári tudás komponensei 47
3.3. Ismeretátadás vagy készségfejlesztés? 50
3.4. Tanulóközpontú megközelítés 52
3.5. Reflektív tanári attitűd 53
3.6. Hogyan segítheti a tanár a gyermeket a megértés folyamatában? 54
4. A korai nyelvfejlesztés módszerei, színterei és a munkaszervezés
legáltalánosabb kérdései 56
4.1. Módszertani modellek 56
4.2. A kisiskolások nyelvórája 57
4.3. A tanulás helyszínei 58
4.4. Óraszervezési kérdések 59
4.5. Eszközhasználat 61
4.6. Munkaformák a nyelvórán 62
4.7. A korai nyelvi fejlesztés fő módszerei 62
4.7.1. Tevékenység közbeni tanulás 63
4.7.2. A másokkal való interakcióban történő tanulás 65
4.7.3. Érzékszervek útján történő tanulás 65
4.7.4. Valós kommunikációs szituációkban történő témaközpontú
tanulás 66
5. A szóbeli nyelvi készségek kialakítása. Az anyanyelv és célnyelv
aránya a tantervben. A célnyelvi óravezetés és a kódváltás
szerepe 68
5.1. A szóbeli készségfejlesztés első lépése: a hallás utáni megértés
szakasza 68
5.2. Tevékenységek a „csendes" periódusban 69
5.3. A célnyelvi beszédprodukció első lépései 71
5.4. A célnyelvi beszédprodukció fejlesztése 72
5.5. A következetes kódhasználat jelentősége 73
5.6. A célnyelvi óravezetés és a tanári kompetenciák 74
5.7. Mikor van szükség kódváltásra? 75
6. Első lépések az írásbeliség felé 77
6.1. Az írásbeliség formáinak bevezetése 77
6.2. írás-olvasás a betűk szintjén 78
6.3. írás-olvasás a szavak szintjén 79
6.4. írás-olvasás a mondatok szintjén 91
7. A kiejtés: a korai nyelvtanulás kulcsterülete 93
7.1. A kiejtés szerepe a kommunikatív nyelvoktatás előtti időben 93
7.2. A kiejtés jelentősége a kommunikatív nyelvoktatásban 94
7.3. A kiejtés tanításának módjai 95
7.4. A kiejtés értékelése 98
8. Szó, szó, szó 99
Bevezetés 99
8.1. Szótanulás gyermekkorban 100
8.2. Játék a szavakkal az osztályteremben 101
8.3. Személyes kapcsolat a szóval 103
8.4. Szótanulás az osztályterem bármely pontján? 103
8.5. Gondolkodási készségek a szótanulás szolgálatában 104
8.6. Szótanulás érzékelés útján 105
8.7. Mit kezdjünk a szövegekkel? 106
9. A nyelvtan szerepe a korai szakaszban: tanítani vagy nem
tanítani? 109
9.1. Nyelvtantanítási koncepciók 109
9.2. A nyelvtan szerepe a korai programokban 111
9.3. Kommunikatív nyelvtan tanítás 112
9.4. Kommunikatív nyelvtantanítás a gyakorlatban 112
10. Várjuk a váratlant vagy tervezzünk folyamatosan? Felkészülés a
napi munka realitásaira 116
10.1. A tan tervfogalom változásai 116
10.2. Tervezett nyelvelsajátítás? 117
10.3. A spontán nyelvhasználatot elősegítő feladatok 118
10.4. Témaközpontú tervezés 119
10.5. Egy téma részletes kidolgozása 120
1. óra: Hallás utáni megértést előkészítő feladatok 120
2. óra: Témaháló készítése a feldolgozásra kiválasztott
regényrészlet köré, tantárgyi kapcsolódások, illetve konkrét
tevékenységi formák megjelölésével 122
3. óra: A tényleges hallás utáni megértés fázisa 123
4. óra: A hallás utáni megértés folyamatában tanultak
hasznosítása más jellegű feladatokban, beépítésük,
integrálásuk a nyelvi fejlődésbe 124
5. óra: A témakör ismétlése, a tanultak ellenőrzése 125
11. Tankönyvek vagy autentikus anyagok? A tankönyv műfajának
újradefiniálása 127
11.1. Tankönyvközpontú vagy tanulóközpontú legyen-e a korai
nyelvoktatás? 127
11.2. Új típusú tankönyvek 128
11.3. A tankönyv nélküli tanítás kihívásai 129
11.4. A tananyag fogalmának újradefiniálása 129
11.5. Audiovizuális és digitális tananyagok 130
11.6. Az autentikus tananyagok helye a tantervben 131
12. Tapintatos tesztelés és értő értékelés: a visszajelzés fontossága 133
12.1. A visszajelzés és értékelés helye a korai nyelvoktatásban 133
12.2. Az értékelés módjai 134
12.3. Mit értékeljünk a nyelvórán? 135
12.4. A számonkérés módjai 135
12.5. A hibajavítás 137
12.6. Az értékelés és a szülői ház 137
13. A kisgyermekek és a klasszikusok 139
13.1. Klasszikusok eredeti nyelven - gyerekeknek?
A gyermekirodalom fogalma 139
13.2. A „rövid műfajok" szerepe a korai nyelvfejlesztésben 140
13.3. Cselekvéssel kísért versmondás 142
13.4. A rímek élménye 144
13.5. Nyelvtörők és találós kérdések 147
13.6. Az irodalmi művel való találkozás lehetséges lépései 149
13.7. A gyermek mint alkotó 151
14. Interkulturális tanulás 154
14.1. A kultúra fogalmának meghatározásai 154
14.2. Miért és milyen jellegű kulturális ismeretekre van szükségük
a gyerekeknek? 155
14.3. Tananyagok, amelyek a „kisbetűs" kultúrát hordozzák 157
14.4. A gyermek- és ifjúsági irodalom mint az interkulturális nevelés
eszköze 158
15. A korai nyelvfejlesztés az autonóm tanulóvá válás szolgálatában 161
15.1. A tanulói önállóság fogalma 161
15.2. Miért van szükség a tanulói önállóságra? 162
15.3. A kognitív műveletek mint tanulási stratégiák 162
15.4. A háttértudás mint tanulási stratégia 164
15.5. Módszertani ötletek a tanulási stratégiák szolgálatában 165
15.6. Tanulói önállóságot fejlesztő rutintevékenységek 166
Felhasznált irodalom 169
Szakkifejezések jegyzéke 177

Kovács Judit

Kovács Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv