1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógus hivatásszemélyisége

Egy pályaszocializációs kísérlet tanulságai

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Kossuth Lajos Tudományegyetem Pszichológiai Intézet
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 261 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-472-220-2
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tíz éve alakult meg a Pályaszocializációs Műhely. E kötet szerkesztője Mérei Ferenc pszichológus-pedagógus tanítványaként alapította meg. A Műhely „műfaját" Mesterétől, Méreitől tanulta. A... Tovább

Előszó

Tíz éve alakult meg a Pályaszocializációs Műhely. E kötet szerkesztője Mérei Ferenc pszichológus-pedagógus tanítványaként alapította meg. A Műhely „műfaját" Mesterétől, Méreitől tanulta. A műhelygondolat kihasználásában, a csapat közös céljának kialakításában a kiscsoport-munka eszméjét Mesterétől hozta, a hivatásszemélyiség fejlesztésének szükségességébe, lehetőségébe vetett hitet pedig családi forrásból merítette: „emberformáló" pedagógus, pap, tanító dinasztia szellemi öröksége gyanánt.
Ez a kötet azért és abban is szellemi örökségek továbbvitele, mert a pedagógia és pszichológia nélkülözhetetlen „párhelyzetéről", egymásrautaltságáról, egységének és közösségének erejéről tanúskodik - miképp a debreceni pszichológusképzés első, neves professzora, a neveléspszichológia hazai kiválósága, Kelemen László teljes életműve is. A hivatásról pedig akképp gondolkodunk, mint Karácsony Sándor, az eszmealapító mester. Ugyanakkor tiszteletben tartjuk az alkotó személyiségi és szellemi autonómiáját, így a kötetbe kerülő tanulmányok megőrizhették a szerzők saját, olykor sajátos megközelítésmódját, bennük az alkotók egyedisége szabadon nyilvánulhatott meg. Minden tanulmány önállóan is megáll a lábán, csupán a szellemi lővonal azonos. Közös célunk és eszményünk képez egységet, a pályaszocializációs képzési modell építése. De - mint e kötetből is kitűnik - ebben sincs sémaszerűség, előregyártott „konzerv", nincs „forgatókönyve" a munkának.
Munkatársaink immár nem csupán a debreceni Pszichológiai Intézetből, hanem Budapestről (Bakó Tihamér) és Gödöllőről (Túri Zoltán) is bekötődtek abba az eszmeiségbe, amely a pályaszocializációt nem praktikumnak tekinti, nem is csak „programnak" szánja, hanem szemléleti fordulaton alapuló, új képzési hangsúlyokat képviselő rendszerré formálja. Ebben pedig a szemléletváltáson és a képzéshez való viszony fordulatán van a hangsúly, ennek rendelődik alá a - ma már sokszínűvé vált - pályaszocializációs gyakorlat.
A kötet tanulmányainak - a „szerzői függetlenség" ellenére - szerves helye van a központi gondolat szolgálatában. Bugán Antal nyitó írása a tanári szerep, identitás és képzettség összefüggéseit tárja elénk, mintegy bemelegítő előkészületként a felsőoktatásban hovatovább kényszerítően jelentkező szakember-nevelő (nem pusztán „tanárképző"!) feladatainkra. Kutatási eredményekre alapozva, száz pedagógus és száznegyven család vizsgálata nyomán láthatunk rá az eszményítő (irreális) értékek és a valós nevelési gyakorlat közti szakadékra. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
Bugán Antal: Pedagógia, pszichológia és társadalom 11
Bagdy Emőke: Hivatás és személyiség 34
Bagdy Emőke: A hivatásra nevelés
Pályaszocializáció a pedagógusképzésben 42
Bagdy Emőke - Bugán Antal: A pszichológiai csoportmunka mint a
személyiség fejlődésének, fejlesztésének színtere és
eszköze 55
Németh Marietta: A személyiség változása a fejlesztő tréning hatására
az S-CPI teszt alapján 86
Szatmáriné Balogh Mária: A fejlesztő csoportfolyamatok dinamikai
elemzése (A követéses szociometria és a „sajátélmény-kérdőív" (S.B.) eredmény-összefüggései alapján) 107
Bagdy Emőke: Kommunikációfejlesztő tréningcsoportok dinamikai
sajátosságai az egyetemi pályaszocializációs csoportmunkában 148
Szabó Csaba: Kísérlet az interperszonális történésekre való
érzékenység mérésére 160
Kovács Károly: Pályaszocializációs csoportok dinamikájának üzenete
az ellenállások tükrében 166
Túri Zoltán: A pályaszocializáció helye a tanárképzésben 181
Bagdy Emőke - Túri Zoltán - Vetési Gabriella: A pedagógus-identitás
formálódásának nyomon követése 201
Túri Zoltán: A képélmény szerepe és a megjelenítő képesség
fejlesztése a tanárképzésben 213
Bagdy Emőke-Vetési Gabriella: Gyakorlatok és alkalmazási ajánlások
a pályaszocializációs csoportmunkához 221
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv