| Szemelvények az európai irodalom kezdeteiből | |
| Az ókor irodalma (olvasmány) | 7 |
| Az európai irodalom kezdetei | 7 |
| A görögség világa | 7 |
| A trójai mondakör és Homérosz | 9 |
| Epika | |
| Homérosz: Odüsszeia | 11 |
| Az istenek határozata | 12 |
| Télemakhosz panasza a népgyűlésen | 13 |
| Az Odüsszeia verselése: az időmértékes verselés | 14 |
| A hexameter | 15 |
| A tutaj ácsolása | 16 |
| Nauszikaá | 17 |
| Az emberi világ | 19 |
| A jelzők szerepe: megkülönböztetés, hangulatkeltés, jellemzés | 20 |
| Odüsszeusz elbeszéli kalandjait | 21 |
| A küklópsz | 22 |
| A szirének | 23 |
| Odüsszeusz alakja | 24 |
| Az események előadása, az elbeszélés | 25 |
| Az íjverseny | 25 |
| A kérők megölése | 27 |
| Békekötés | 28 |
| Az eposzi igazságszolgáltatás | 28 |
| Az epika | 28 |
| A monda és az eposz | 29 |
| Líra | |
| Szapphó szerelmes éneke | 31 |
| A római költészet virágkora és Horatius | 32 |
| Horatius: Melpomenéhez | 34 |
| Horatius: Leukonoéhoz | 35 |
| A líra | 35 |
| Dráma | |
| Az ókori görög dráma kialakulása (olvasmány) | 37 |
| A görög színház és az előadás | 38 |
| Szophoklész: Antigoné | 39 |
| Antigoné és Iszméné | 40 |
| A kar éneke | 42 |
| A kórus | 43 |
| A drámai műfajcsoport | 44 |
| A jambus és a trocheus | 44 |
| Kreón és Antigoné | 45 |
| Kreón és Haimón | 45 |
| A konfliktus | 46 |
| Antigoné és Kreón ellentéte | 47 |
| Antigoné és Haimón halála | 47 |
| Kreón összeomlása | 48 |
| A kar zárókórusa | 49 |
| A tragédia | 49 |
| A katharzisz | 50 |
| Összefoglaló kérdések | 50 |
| Szemelvények a humanizmus és a reneszánsz irodalmából | |
| A reneszánsz és a nemzeti irodalmak kialakulása (Olvasmány) | 53 |
| A középkor | 53 |
| A szellem első nagy lázadása a középkor ellen: a reneszánsz és a humanizmus | 54 |
| Epika | |
| Dante: Isteni színjáték | 57 |
| A Pokol kapujának felirata | 57 |
| A rím | 59 |
| A rímképlet és a tercina | 60 |
| Odüsszeusz utolsó utazása | 60 |
| Az Odüsszeia és a Színjáték összehasonlítása | 62 |
| A rímek elhelyezése | 63 |
| Líra | |
| Petrarca: Áldott a nap | 67 |
| Az új szerelmi érzés | 68 |
| Az erősítés: az érzelemkifejezés eszköze | 68 |
| A szonett | 70 |
| Janus Pannonius | 70 |
| Kikacagja a római búcsúsokat | 72 |
| Ugyanarról | 72 |
| Ugyanarról | 72 |
| Galeotto Marzióhoz | 74 |
| Leszámolás a középkori vallásos világfelfogással | 75 |
| A felkiáltás, a kérdés, a megszólítás: az érzelemkifejezés és élénkítés eszközei | 75 |
| A szokatlan szórend és a párhuzam | 75 |
| Pannonia dicsérete | 76 |
| Hunyadi János sírfelirata | 76 |
| Búcsú Váradtól | 80 |
| A humanista ember világnézete | 81 |
| A leírás | 82 |
| A leírás törvényei | 82 |
| Midőn beteg volt a táborban | 83 |
| A megszemélyesítés, az elképzeltetés és megelevenítés | 85 |
| A költői kifejezés eszközei | 85 |
| Balassi magyar nyelvű lírája | 86 |
| Búcsúja hazájától | 87 |
| A magyar lírai költészet első nagy alakja | 89 |
| A hangsúlyos ritmus | 90 |
| A sorfajták | 90 |
| Hogy Júliára talála, így köszöne neki | 91 |
| A hasonlat | 92 |
| A szókép: a metafora | 92 |
| Egy katonaének | 92 |
| A tartalom és forma egysége | 94 |
| Dráma | |
| Az angol dráma virágkora (XVI-XVII. sz. ) (Olvasmány) | 99 |
| Az angol dráma nagy korszaka | 99 |
| Az angol színpad és az előadás | 100 |
| Shakespeare és a Julius Caesar | 101 |
| Cassius és Brutus | 102 |
| Brutus monológja | 103 |
| A jellemzés | 105 |
| A közvetlen jellemzés | 105 |
| A közvetett jellemzés | 105 |
| Caesar megölése | 106 |
| Brutus beszéde | 107 |
| A dráma szereplőinek jellemzése | 109 |
| A mű eszmei mondanivalója | 109 |
| Antonius beszéde | 110 |
| Antonius jellemzése | 112 |
| A szerkezet | 113 |
| A szerkezet részei az epikában és a drámában | 113 |
| Caesar utódai | 113 |
| Brutus halála | 114 |
| Antonius és Octavius zárszavai | 115 |
| Brutus tragikuma | 115 |
| A történelmi dráma | 116 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 117 |
| Szemelvények a XVII. és XVIII. század magyar irodalmából | |
| A török és a német elleni harcok irodalma (XVII. sz.) | 121 |
| A nemzeti eposz megteremtője: Zrínyi Miklós | 121 |
| Epika | |
| Szigeti veszedelem | 125 |
| Az előhang | 125 |
| A szultán és a török sereg | 127 |
| A szultán és a törökök jellemzése | 127 |
| A szigetiek esküje | 128 |
| Zrínyi a harcban | 129 |
| Zrínyi és a magyarok jellemzése | 130 |
| Az újkori hősi eposz | 130 |
| A szigetiek győzelme | 131 |
| A szultán és Zrínyi halála | 132 |
| A nyelvi jellemzés | 133 |
| A nyelvi jellemzés eszközei | 133 |
| A művészi nyelvhasználat | 134 |
| Líra | |
| A Rákóczi szabadságharc költészete | 135 |
| Magyarország, Erdély, hallj új hírt! | 135 |
| A toborzóének | 138 |
| Az előadás hangneme | 138 |
| A pátosz | 138 |
| A gúny | 149 |
| Áll előttem egy virágszál | 140 |
| A dal | 140 |
| Népköltészet és műköltészet | 141 |
| Őszi harmat után | 142 |
| A népköltészet és műköltészet kapcsolata | 143 |
| Az irodalom képszerűsége | 143 |
| A modern magyar széppróza úttörője: Mikes Kelemen | 144 |
| Törökországi levelek | 145 |
| A levél | 147 |
| A stílus és az írói egyéniség | 147 |
| A XVII. századi francia dráma | |
| A francia dráma nagy korszaka (Olvasmány) | 151 |
| A francia drámai virágkor előzményei | 151 |
| A francia színpad és az előadás | 152 |
| Moliére és A fösvény | 152 |
| Valér és Elíz szerelme | 152 |
| Cléante szerelme | 154 |
| Harpagon házassági tervei | 154 |
| A fösvény konfliktusa | 156 |
| A drámai szöveg | 157 |
| Az előadás előkészítése | 157 |
| A gyűrű átadása | 158 |
| A leánykérés | 159 |
| A komikum | 160 |
| A jellemkomikum | 161 |
| A helyzetkomikum | 161 |
| A szóbeszéd Harpagonról | 162 |
| A típus | 164 |
| Harpagon | 164 |
| A tragikomikum | 165 |
| A család egymásra találása | 166 |
| A megoldás | 167 |
| A mű eszmei mondanivalója | 169 |
| A vígjáték vagy komédia | 169 |
| Összefoglaló kérdések és feladatok | 170 |
| Az irodalomelméleti ismeretek összefoglalása | |
| Az irodalom és társadalom kapcsolata | 173 |
| A népköltészet és műköltészet | 173 |
| Az írói ábrázolás hangneme | 174 |
| A műfajcsoportok | 174 |
| Az irodalmi mű tartalma és formája | 175 |
| Verstani ismeretek | 179 |
| A publicisztika és a riport | 180 |
| A fogalmazási ismeretek összefoglalása | 181 |
| Szöveggyűjtemény | |
| Szemelvények az európai irodalom kezdeteiből | |
| Kalevala | 185 |
| A görög mondavilág | 188 |
| Perszephoné: a Földanya leánya | 188 |
| Prométheusz megszerzi a tüzet az embereknek | 189 |
| Odüsszeusz cselvetése: a trójai faló | 192 |
| Epika | |
| Homérosz: Íliász | 196 |
| Akhilleusz pajzsa | 196 |
| Hektór búcsúja | 200 |
| Vergilius: Aeneis | 201 |
| Előhang | 201 |
| Laocoón | 202 |
| Trója pusztulása | 203 |
| Róma világtörténelmi szerepe | 205 |
| Líra | |
| Ibükosz: Töredék a tavaszról | 203 |
| Catullus: Gyűlölet és szerelem | 206 |
| Epigramma Caesarhoz | 206 |
| Szegény Catullus | 206 |
| Ovidius: Levél Tomiból | 207 |
| Dráma | |
| Plautus: A hetvenkedő katona | 209 |
| Szemelvények a középkor irodalmából | |
| A Roland ének-ből | 213 |
| Roland haldoklása | 213 |
| Aucassin és Nicolette | 216 |
| Ki jut a paradicsomba és ki jut a pokolba? | 216 |
| Nicolette dicsérete | 218 |
| Aucassin panasza | 218 |
| Aucassin és Nicolette egyesülése | 219 |
| Walther von der Vogelweide | 219 |
| A talján láda | 219 |
| Jaj, hova tűntek az éveim, életem? | 220 |
| Szemelvények a humanizmus és a reneszánsz irodalmából | |
| Epika | |
| Dante: Isteni színjáték | 223 |
| A szerelem halottjai | 223 |
| Boccaccio: Dekameron | 225 |
| Az arkangyal szárnyatolla | 230 |
| Cervantes: Don Quijote | 231 |
| A hírneves lovag Don Quijote de la Mancha állása és életmódja | 234 |
| A szélmalomharc | 232 |
| Líra | |
| Petrarca: Ti szerencsés füvek | 237 |
| Janus Pannonius: Gyászdal anyjának, Barbarának halálára | 237 |
| Bornemissza Péter: Siralmas énnéköm | 239 |
| Balassi Bálint: Borivóknak való | 240 |
| Shakespeare: Az vagy nekem, mi testnek a kenyér | 241 |
| Dráma | |
| Shakespeare: Romeo és Júlia | 242 |
| Erkélyjelenet | 242 |
| A szerelmesek búcsúja | 244 |
| A szerelmesek halála | 245 |
| Shakespeare: Szentivánéji álom | 248 |
| Epika | |
| Kádár Kata | 242 |
| Szilágyi és Hagymási | 244 |
| Szemelvények a XVII-XVIII. század irodalmából | |
| Epika | |
| Mikes Kelemen: Törökországi levelek | 257 |
| Líra | |
| Zrínyi: Nem írom pennával | 26 |
| Kuruc költészet | 261 |
| Szegénylegények éneke | 261 |
| Őszi harmat után | 262 |
| Dráma | |
| Moliére: Kényeskedők | 263 |
| A leányok kérői | 264 |
| A kényeskedő dámák | 265 |
| A márki és a dámák | 268 |
| Az inasok leleplezése | 272 |
| A felsülés | 273 |