kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Előszó | 3 |
Bevezetés | 5 |
Általános tudnivalók az ép és sérült látásról | 7 |
Hogyan működik látószervünk? | 7 |
Mi ronthatja a látásunkat? | 11 |
Mit jelent a gyengénlátás? | 13 |
Gyengénlátást okozó szembetegségek | 17 |
Nagyfokú rövidlátás | 17 |
Tengelyferdülés | 19 |
Túllátóság | 20 |
Veleszületett szürkehályog | 20 |
Lencsehíjasság | 21 |
Zöldhályog | 24 |
Retinopathia praematurorum (ROP) | 24 |
Albinizmus | 25 |
Lencseficam | 26 |
Pigmentdegeneráció | 26 |
Makuladegeneráció | 27 |
Érhártyagyulladás | 28 |
Látóidegsorvadás | 28 |
Retinaleválás | 28 |
Látótérbeszűkülés | 29 |
Szemtekerezgés | 29 |
Színtévesztés, színvakság | 30 |
Fénykerülés | 31 |
Kancsalság | 31 |
Tompalátás | 32 |
A szem fejlődési rendellenességei | 32 |
Örökletes (genetikai) szembetegségek | 33 |
A gyengénlátó gyermek megismerése | 34 |
A látóképesség gyakorlati megítélése | 34 |
Pedagógiai célú látásvizsgálati eljárások | 39 |
A távolra látás vizsgálata | 40 |
A közelre látás vizsgálata | 41 |
A színlátás vizsgálata | 43 |
A látótér vizsgálata | 43 |
A gyengénlátáshoz csatlakozó sérülések | 44 |
Milyenek a gyengénlátó képességei? | 46 |
A gyengénlátó sérült képességeinek fejlesztése | 48 |
A képesség fejlődésének és fejlesztésének alapelvei | 48 |
A látóképesség fejlesztése | 50 |
A látási tréning területei és módszerei | 50 |
Nagymennyiségű látási inger biztosítása | 51 |
Szemtorna | 53 |
A látásélesség fejlesztése | 53 |
Szoktatás a fényhez | 54 |
Lazítás és pihentetés | 56 |
A látásnevelés fogalma és elei | 59 |
A vizuális gondolkozás fejlesztése | 61 |
Megfigyelőképesség | 61 |
Megkülönböztetőképesség | 62 |
Alaklátás, lényegkiemelés, általánosítás | 62 |
Következtetés | 63 |
Vizuális emlékezet | 64 |
Vizuális képzelet | 66 |
A mozgásképesség fejlesztése | 69 |
A kéz finommozgásának fejlesztése | 70 |
Az egész test mozgásképességének fejlesztése | 72 |
A gyengénlátók oktatása | 75 |
A gyengénlátók oktatásának helye a közoktatás rendszerében | 75 |
A gyengénlátók oktatásának alapelvei | 76 |
Tanulásra ösztönzés (motiváció) | 77 |
Játékosság | 77 |
Változatosság | 79 |
Érzelmi támasz | 80 |
Személyes érdekeltség | 82 |
Többoldalú érzékleti megerősítés | 83 |
Az egyéni adottságokhoz alkalmazkodó bánásmód | 85 |
Egyéni követelménytámasztás | 87 |
Egyéni és fokozatos segítségadás | 89 |
Eltérő terhelhetőség | 90 |
Egyéni képességfejlesztés | 91 |
Egyéni készségfejlesztés | 92 |
A gyengénlátók oktatásának sajátos vonásai | 93 |
Speciális feladatok | 93 |
A tananyag kiválasztása | 94 |
Az oktatás módszerei | 97 |
A képzési területek viszonya a gyengénlátáshoz | 97 |
Az olvasás és írás tanítása | 100 |
Az olvasás és írás tanításának alapelvei | 100 |
Az olvasás és írás tanításának feltételei | 102 |
Az olvasás tanításának speciális módszere | 103 |
Az előkészítő időszak feladatai | 103 |
Betűtanítás | 104 |
Az olvasási készség kialakítása | 106 |
Az írás tanításának speciális módszere | 110 |
Az előkészítő időszak feladatai | 110 |
Betűtanítás | 111 |
Szóírás, mondatírás | 111 |
Az íráskészség fejlesztése | 112 |
Az olvasás és írás eszközszintű használata | 115 |
Testnevelés | 117 |
Gyakorlati foglalkozások | 119 |
Művészeti foglalkozások | 121 |
Az eredményes tanulás módszerei | 123 |
A megértés | 124 |
A gondolkodás | 125 |
Szóbeli (reproduktív) tanulás | 127 |
A gyengénlátók oktatásának speciális eszköztára | 130 |
Az iskola épülete és világítása | 131 |
A tanterem berendezése | 134 |
A speciális tanulóasztal | 135 |
A falitábla | 137 |
Szemléltető eszközök | 138 |
Tárgyak | 138 |
Modellek | 139 |
Képek, ábrák | 140 |
Az olvasás és írás taneszközei | 142 |
Betűk, számok, szövegek | 142 |
Tankönyvek | 144 |
Kézírás és írófüzetek | 146 |
Speciális feladatlapok | 149 |
Az olvasás és írás optikai segédeszközei | 150 |
Szemüveg | 150 |
Távcsőszemüveg | 152 |
Nagyítók | 153 |
Korszerű oktatástechnikai eszközök | 155 |
Elektronikus olvasókészülék | 155 |
Nagyító-másológép | 156 |
Írásvetítő | 157 |
Számítógép | 158 |
A gyengénlátók nevelése | 161 |
A család | 161 |
A család és az iskola együttműködése | 163 |
A nevelés és az oktatás egysége | 166 |
Kompenzáló nevelési feladatok | 168 |
A gyengénlátók integrált oktatása és nevelése | 173 |
Gyengénlátó tanuló az épek iskoláiban | 173 |
Az utazótanár feladatai az integráció előkészítésében | 175 |
Az integráció szakmai segítése | 180 |
Nyomonkövetés | 180 |
Az integrávió akadályai | 180 |
Alkalmi tanácsadás | 182 |
A csatlakozó sérülések és a halmozott fogyatékosság integrációs problémái | 184 |
A gyengénlátók integrált oktatásának kilátásai | 186 |
Függelék | 189 |
A szem anatómiai felépítésének vázlatos rajza | 191 |
Szemészeti kifejezések szójegyzéke | 193 |
Irodalom | 197 |
Mellékletek | |
Illusztrációk |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.