A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közelről nézve

A gyengénlátó gyermek

Szerző
Lektor

Kiadó: Gyengénlátók Általános Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Diákotthona
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 259 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-06-2299-8
Megjegyzés: Színes fotókkal illusztrálva. Második átdolgozott kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

...aki talán óvónő, tanító, szülő, védőnő, orvos, gyógypedagógus, szociális gondozó, vagy e pályák valamelyikét fogja választani? Bármelyik legyen is, biztosra vehető, hogy valamilyen ok miatt... Tovább

Előszó

...aki talán óvónő, tanító, szülő, védőnő, orvos, gyógypedagógus, szociális gondozó, vagy e pályák valamelyikét fogja választani? Bármelyik legyen is, biztosra vehető, hogy valamilyen ok miatt hosszabb-rövidebb időre szoros kapcsolata van (lesz?) a gyengénlátó gyerekekkel. E kapcsolat tudatos építéséhez készült könyvet tart most kezében az érdeklődő. A szerző közel négy évtizeden át tanított kisiskolásokat a gyengénlátók budapesti intézményében. Érdeklődése mindvégig széles körű volt: a kisgyerekek életkorból és látássérülésből fakadó napi gondjaitól a főiskolai hallgatók oktatásán át a tanácsadásig sok mindenre kiterjedt. Gyógypedagógus-pszichológusként kutatta a szembetegségek pedagógiai vonatkozásait, kidolgozta a pedagógiai látásvizsgálatot, finomította a gyengénlátók oktatásának módszertanát, létrehozta az utazótanári szolgálatot - a mindennapi gyógypedagógusi tevékenység melletti munkáját felsorolni is lehetetlen. Kevés embernek adatik meg az, hogy hivatásának megfelelően egyazon szakterületen és ugyanazon munkahelyen dolgozhasson - s még kevesebb azon szakemberek száma, akik tudásuk legjavát írott formában is át tudják adni. Paraszkay Sára ezen kevesek közé tartozik. Ajánlom könyvét mindazok figyelmébe, akik a gyengénlátó gyermekek mindennapjainak részesei. Kívánom, hogy önzetlen munkájukban adjon segítséget ez a mű - s kívánom, hogy késztessen továbblépésre, mely a rászoruló gyengénlátó gyermekek javát szolgálja. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés 5
Előszó a második kiadáshoz 7
Általános tudnivalók az ép és a sérült látásról 9
Hogyan működik látószervünk? 9
Mi ronthatja látásunkat? 14
Mit jelent a gyengénlátás? 16
Gyengénlátást okozó szembetegségek 22
Nagyfokú rövidlátás (Myopia majoris v fortissima) 23
Tengelyferdülés (Astigmatismus) 25
Túllátóság (Hypermetropia) 26
Veleszületett szürkehályog (Cataracta congenita) 26
Lencsehíjasság (Aphakia lentis) 27
Üvegtesti homályok 29
Zöldhályog (Glaucoma) 30
Retinopathia praenaturorum (ROP) 30
Albinizmus (Általános festékhiány) 31
Lencseficam (Luxatio lentis) 32
Pigmentdegeneráció (Degeneratio pigmentosa retinae) 32
Makuladegeneráció (Centralis tapetoretinalis degeneratio) 33
Érhártyagyulladás (Chorioretinitis) 34
Látóidegsorvadás (Atrophia nervi optici) 34
Retinaleválás (Ablatio retinae) 35
Látótér beszűkülése 35
Szemtekerezgés (Nystagmus) 36
Színtévesztés, színvakság 36
Fénykerülés (Heliophobia) 37
Kancsalság (Strabismus) 38
Tompalátás (Amblyopia) 38
A szem fejlődési rendellenességei 39
Központi idegrendszeri megbetegedések 39
Örökletes (genetikai eredetű) szembetegségek 40
A gyengénlátó gyermek megismerése 41
A látóképesség gyakorlati megítélése 41
Pedagógiai célú látásvizsgálati eljárások 47
A távolra látás vizsgálata 48
A közelre látás vizsgálata 51
A színlátás vizsgálata 53
A látótér vizsgálata 54
A gyengénlátáshoz csatlakozó sérülések 55
Milyenek a gyengénlátó képességei? 57
A gyengénlátó gyermekek sérült képességeinek fejlesztése 59
A képesség fejlődésének és fejlesztésének alapelvei 59
A látóképesség fejlesztése 62
A látási tréning területei és módszerei 62
Nagymennyiségű látási inger biztosítása 63
Szemtorna 65
A látásélesség fejlesztése 66
Szoktatás a fényhez 67
Lazítás és pihentetés 69
A látásnevelés fogalma és elvei 72
A vizuális gondolkodás fejlesztése 75
A látásos megfigyelőképesség 75
Vizuális analízis, szintézis és differenciálás 76
Alaklátás, lényegkiemelés, általánosítás 76
A háromdimenziós tér észlelése 77
Vizuális emlékezet 79
Vizuális képzelet 80
A vizuális képzelet fejlesztésének menete 82
A mozgásképesség fejlesztése 84
A kéz finommozgásának fejlesztése 84
Az egész test általános mozgásképességének fejlesztése 88
A látótér beszűkülése 88
Káros környezeti hatások 89
Szülési sérülés 89
Az egészséges mozgásfejlődés feltételei 90
A tartási hibák megelőzése és korrigálása 91
A gyengénlátó tanulók oktatása 93
A gyengénlátók oktatásának helye a közoktatás rendszerébe 93
A gyengénlátó tanulók oktatásának alapelvei 95
Tanulásra ösztönzés (motiváció) 96
Játékosság 97
Változatosság 98
Érzelmi támasz 99
Személyes érdekeltség 101
Többoldalú érzékleti megerősítés 102
Az egyéni adottságokhoz alkalmazkodó bánásmód 106
Egyéni követelménytámasztás 108
Egyéni és fokozatos segítségadás 109
Eltérő terhelhetőség 111
Egyéni képességfejlesztés 111
Egyéni készségfejlesztés 113
A gyengénlátó tanulók oktatásának sajátos vonásai 114
Speciális feladatok 114
A tananyag kiválasztása 116
Az oktatás módszerei 118
A képzési területek viszonya a gyengénlátáshoz 119
Az olvasás és írás tanítása 121
Az olvasás és írás tanításának feltételei 122
Az olvasás és írás tanításának alapelvei 124
Módszertani ajánlások az olvasás és írás tanításához 126
Szilárd alapokra építkezés 126
A láthatóság feltételeinek biztosítása 126
Többoldalú érzékleti benyomások nyújtása 127
A tudatosítás, mint az értelmi kompenzáció eszköze 129
Az olvasási és írási készség kialakítása 130
A kellő mennyiségű gyakorlás biztosítása 131
Segédeszközök alkalmazása 133
Kompenzáló módszerek 135
A követelmények mérséklése 136
Testnevelés 139
Gyakorlati foglalkozások 142
Informatika 144
Művészeti foglalkozások 145
Az eredményes tanulás módszerei 149
A megértés 150
A gondolkodás 151
Szóbeli (reproduktív) tanulás 153
A gyengénlátó tanulók oktatásának speciális eszköztára 156
Az iskola épülete és világítása 157
A tanterem berendezése 161
A speciális tanulóasztal 163
A falitábla 165
Szemléltető eszközök 168
Tárgyak 168
Modellek 169
Képek, ábrák 170
Az olvasás és írás taneszközei 173
Betűk, számok, szövegek 173
Tankönyvek 175
Kézírás és írófüzetek 178
Speciális feladatlapok 181
Az olvasás és írás optikai segédeszközei 182
Szemüveg 182
Távcsőszemüveg 184
Nagyítók 186
A nagyítóerő 187
Kétszemes nagyítók 188
Egyszemes nagyítók 189
Világító nagyítók 189
A nagyító kiválasztása 189
Korszerű oktatástechnikai eszközök 190
Elektronikus olvasókészülék 190
Nagyító-másológép 192
Írásvetítő 193
Számítógép 196
A gyengénlátó gyermekek nevelése 197
A család 197
A család és az iskola együttműködése 200
A nevelés és az oktatás egysége 204
Korrekciós nevelési lehetőségek 206
Kompenzáló nevelési feladatok 212
A gyengénlátó tanulók integrált oktatása és nevelése 217
Gyengénlátó tanuló az épek iskoláiban 217
Az integrált oktatás formái 218
Az integrált oktatás hazai feltételei 220
Törvényi szabályozás 220
Az integrált nevelés, oktatás előnyei és hátrányai 221
A gyengénlátó gyermekek integrált nevelésének, oktatásának szakmai támogatása 223
Az integrált oktatás előkészítő szakasza 224
A család megsegítése 224
Az óvodai fejlesztés megsegítése 226
Általános iskolások integrált oktatása 228
Előkészített „befogadás" 228
Szakmailag támogatott „integráció" 229
A spontán integráció segítése 232
Középiskolások, szakmunkás tanulók integrációja 234
Az integrált nevelés-oktatásban részt vevő tanulók nyomonkövetése 235
A halmozottan sérültek integrálása 235
Az integrált oktatást igénylők nevelési szükségletei 236
A gyengénlátók integrált nevelésének, oktatásának kilátásai 239
Függelék 241
A szem anatómiai felépítésének vázlatos rajza 243
Szemészeti szakkifejezések szójegyzéke 245
Irodalom 249
Mellékletek 255

Paraszkay Sára

Paraszkay Sára műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Paraszkay Sára könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv