| Előszó | 9 |
| Dr. Daróczy Sándor: A középiskolai kollégiumi nevelés helye, szerepe, sajátos feladata köznevelésünk rendszerében | 11 |
| A bentlakásos intézmények kialakulásának társadalmi körülményei | 12 |
| Kollégiumi nevelésünk történeti előzményei, haladó hagyományai | 13 |
| A kollégiumi nevelés szerep köznevelésünk rendszerében | 18 |
| A kollégiumi nevelő munka célja, területei, eszközrendszere | 19 |
| Az iskolák és a kollégiumok együttműködésének kérdései | 26 |
| A kollégiumok feladata az iskolai munka elmélyítésében, kiegészítésében | 28 |
| A kollégiumok feladata a tanulók túlterhelésének megszüntetésében | 31 |
| A KISZ munkája a kollégiumokban | 33 |
| Az egységes bentlakásos iskola mint a jövő, a kifejlett szocialista társadalom iskolatípusa | 36 |
| Dr. Szvétek Sándor: A kollégiumi közösség élete és szervezete | 39 |
| A szocialista közösség meghatározása | 39 |
| A közösség szerkezetének felépítése | 44 |
| A primer közösség | 49 |
| A munkatermi közösség | 55 |
| Az egész közösség | 56 |
| Az önkormányzás képességének kialakulása | 58 |
| Az önkormányzat szervei | 61 |
| A közösség kialakulása | 67 |
| A közösség fejlődésének első szakasza | 70 |
| Második szakasza | 77 |
| Harmadik szakasza | 83 |
| Koczkás Imre: Eszmei-politikai és erkölcsi nevelés a kollégiumban | 87 |
| Az eszmei-politikai nevelő munka célja és jelentősége a kollégiumi nevelésben | 87 |
| Az eszmei-politikai nevelő munka tartalma, feladatai és módszerei a kollégiumban | 88 |
| A hazai és nemzetközi munkásmozgalom és történelmünk haladó hagyományainak állása | 89 |
| Politikai tájékoztatás a hazai és nemzetközi eseményekről | 92 |
| A tudományos szemléletmód alakítása | 96 |
| A társadalmi kapcsolatok szélesítése és nevelési lehetőségeinek kihasználása | 97 |
| Az elsődleges közösségek szerepe a feladatok megvalósításában | 101 |
| A szocialista erkölcsi normák kialakításának néhány kérdése | 104 |
| Együttműködés az iskolával a feladatok megvalósításában | 111 |
| A KISZ tevékenysége a kollégiumban | 112 |
| Dr. Szvétek Sándor: A tanulás és önképzés szervezése a kollégiumban | 116 |
| Néhány alapvető elvi kérdés | 117 |
| A tanulmányi munka folyamatának szervezése | 120 |
| A tanulás szervezése - tervezése | 120 |
| Az egyéni tanulás | 125 |
| A tanulmányi munka ellenőrzése | 131 |
| A tanulmányi munka elemzése, értékelése | 136 |
| Az egyes tanulók tanulási módjai | 142 |
| A segítség megszervezésének módszerei | 144 |
| A kezdeményezőkészség fejlesztése a tanulmányi munkában | 146 |
| Önképzés, előkészület a pályaválasztásra | 146 |
| Kapcsolat a szülőkkel és az iskolával | 150 |
| Abari Attila: Fizikai munkára nevelés a kollégiumban | 152 |
| A fizikai munkára nevelés néhány fontosabb elve | 153 |
| A fizikai munkára nevelés területei | 158 |
| Egyéni önkiszolgáló munka | 159 |
| A közösség érdekében végzett házkörüli önkiszolgáló munka | 162 |
| A politechnikai, a szakirányú és a szakmai előképzést elősegítő munka | 166 |
| Társadalmilag hasznos, nagyobb kollektív munka | 173 |
| Rácz Dezső: Kulturális nevelés a kollégiumban | 177 |
| Általános elvek | 177 |
| A kulturális nevelés problémái | 178 |
| Kulturális nevelésünk célkitűzései | 179 |
| Az eszmei célkitűzések való váltásának nehézségei | 180 |
| A kulturális nevelés követelményei és eszközei a kollégiumban | 181 |
| A kulturális nevelés követelményei és eszközei a kollégiumban | 185 |
| Fejlődési szakaszok | 186 |
| A legfontosabb formák, módszerek | 188 |
| Porcsalmi Lajos: Testi nevelés a kollégiumban | 195 |
| A testi nevelés célja | 195 |
| Higiéniai, egészségügyi alapkövetelmények | 195 |
| A személyi tisztaság | 196 |
| A környezet tisztasága | 199 |
| Az étrend összeállítása | 201 |
| Öltözködés, ruházkodás | 203 |
| Az egészségügyi feltételek egyéb vonatkozásai | 203 |
| Az egészségügyi nevelőmunka módszerei és kollégiumi szervezete | 207 |
| A napirend | 207 |
| Az egészségügyi nevelőmunka és a közösségek fejlődése | 208 |
| Testedzési követelmények | 209 |
| A testgyakorlat fajtái (torna, játékok) | 210 |
| Kapcsolat az iskolai sportkörrel | 218 |
| Molnár Sándor: A kollégiumi nevelőtestület munkájának szervezése és irányítása2 | 220 |
| A tervezőmunka néhány kérdése | 220 |
| A kollégiumi nevelőtestület tevékenységének szervezése | 223 |
| Az igazgatói munka területei | 224 |
| Az igazgató adminisztrációs teendői | 232 |
| Az igazgató munkarendje | 233 |
| Az igazgatóhelyettes munkája | 239 |
| A nevelőtanári munka | 239 |
| A nevelői feladatok csoportosítása | 240 |
| A nevelőtanári munka megtervezése | 241 |
| A nevelők papi munkarendjének beosztása és felhasználása | 243 |
| A nevelőmunka adminisztrációja | 246 |
| A nevelőtestület nevelési megbeszélései, értekezletei | 248 |
| A nevelői eljárások egységessége | 250 |
| A nevelőtestület és az önkormányzat | 251 |
| A technikai személyzet és a nevelőmunka | 253 |
| Függelék. A kollégiumi nevelés irodalma | 256 |