1.042.573

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési projekt

ÁJOB projektfüzetek 2010/3.

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országgyűlési Biztos Hivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 106 oldal
Sorozatcím: ÁJOB projektfüzetek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-88313-5-4
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosaként 2009-ben az egyéni és a tömegközlekedés alapjogi problémáival foglalkozó projektet indítottam munkatársaimmal, mert úgy véljük, hogy ma... Tovább

Előszó

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosaként 2009-ben az egyéni és a tömegközlekedés alapjogi problémáival foglalkozó projektet indítottam munkatársaimmal, mert úgy véljük, hogy ma Magyarországon és a világon a gazdaság, a jog és a kultúra számára egyre fontosabbak a globális társadalom mobilitási jelenségei.
Lételemünk lett a helyváltoztatás, a közlekedés. A globalizáció révén a személyek, az áruk, a szellemi javak és a szolgáltatások forgalma jelentősen felgyorsult. A globalizáció társadalmi hatásainak és folyamatainak elemzői már egyfajta mobilitási kényszerről értekeznek, ami szinte kötelező mind az elit, mind a tömeg számára. Másként és másként, de mindenütt a mozgás a főszabály. (Zygmunt Bauman, a Lengyelországban született világpolgár szociológus szerint az elit „odafent" mind munkavállalásában, mind fogyasztásában - a luxus repülőjáratok és a különleges gépkocsik használatával - mutat globális mobilitást, míg „odalent" az otthoni nyomorból és elnyomásból szabadulni kívánó globális tömegek milliói mezítláb, embercsempészekkel, lélekvesztőkön igyekeznek a jobb helyzet, az ígéret földje vagy legalább a megélhetés felé. És mozog mindenki más is, aki e két véglet között van.) A társadalom sosem áll meg. Reggel munkába, iskolába, délután haza, este szórakozni, moziba, étterembe: közlekedünk, egyénileg avagy tömegközlekedéssel, megyünk nyaralni, utazunk, munkát keresünk, menekülünk egymás elől, magunktól, folyton folyvást mozgásban vagyunk.
Hová jutottunk az ókor és a középkor letelepedett népeinek röghöz kötöttségétől! Akkoriban a földművelők vagy kézművesek alig léptek ki a falu határain, és ha egyáltalán, akkor csak egy-egy zarándoklat erejéig vagy keresztes és egyéb hadjárat résztvevőjeként. Akik rendszeresen utaztak, azok a kereskedők, a hajósok voltak. Az ókori-középkori társadalom statikus volt, főszabályként lelki és e világi üdvét helyben kereste, az elmozdulás kivételes jelenség volt. Da Vinci repülő gépének, gőzzel hajtott szekerének saját kora számára „fantasztikus" látomása is akkor valósulhatott meg, amikor használatukra széles körű igény alakult ki a modern társadalomban. A történelem mindig csak olyan kérdéseket tesz fel, amelyeket adott időszakban értelmesen meg tud válaszolni. Amit éppen nem, de megfogalmazódik, azt technikai-társadalmi utópiaként ragadja, viszi magával, mint magot a folyam, mígnem egyszer az éghajlat megváltozik, és az utazó magból gyönyörű pálma nő. Máshol, más korban...
Ezzel szemben a közlekedés modern tér- és időutópiái - amelyeknek népszerű formái az űrben játszódó tudományos-fantasztikus filmek, például "A csillagok háborúja" - már a dinamikus, a teret meghódító globális és világmindenségi keretet adják a szemléletmód számára. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Köszönetnyilvánítás 8
1. Műhelybeszélgetések 9
2. Projekttézisek 12
3. Jármű- és okmányigazgatás 18
3.1. A közösségi gépjárművek forgalomba helyezési eljárásának vizsgálatai 18
3.2. Mopedautó 19
4. Zéró tolerancia és objektív felelősség alapjogi szempontból.
A közlekedésbiztonsági szankciórendszer működésével kapcsolatos ombudsmani vizsgálatok 28
4.1. Az ittas járművezetéssel szemben alkalmazott ún. zéró tolerancián alapuló intézkedések szabályozása és gyakorlata 28
4.2. Az üzemben tartókkal szemben alkalmazott ún. objektív felelősség, valamint a közlekedési szabályszegések miatti közigazgatási bírságolás szabályozása 35
4.3. A közlekedési szabályszegések miatt indult közigazgatási eljárások, a rendőrség közigazgatási bírságolással összefüggő gyakorlatának átfogó vizsgálata 41
4.4. További kapcsolódó ügyek, vizsgálatok 48
5. A közlekedés rendőri ellenőrzése 51
5.1. A helyszíni bírságolás nyomtatványáról 51
5.2. Gyorshajtás felvételeinek megtekinthetősége - külföldiek kontra belföldiek 54
6. Az országgyűlési biztosok parkolási témájú jelentései 60
7. Közösségi közlekedés és utasjogok 72
7.1. A BKV Zrt. jegyellenőrzési, pótdíjazási és követeléskezelési gyakorlata 72
7.2. Miskolc, Debrecen, Szeged, Győr és Pécs közösségi közlekedési közszolgáltatóinak jegyellenőrzési és pótdíjazási gyakorlata 75
7.3. Az állami alkalmazottak utazási utalványaival összefüggő problémák 75
7.4. A MÁV-START Zrt. jegyellenőrzési és pótdíjazási gyakorlata 76
7.5. A tömegközlekedési bérlet utólagos bemutatásának szankciós jellegű költsége 77
7.6. A budapesti forgalomcsillapítási modellkísérlet (műdugó) 78
7.7. Hosszú távú állva utazás problémái a helyközi autóbusz-közlekedésben 79
7.8. Iskolabusz üzemeltetésnek gyakorlata és feltételei 79
7.9. Közlekedésbiztonság - téli gumi használata 80
7.10. A gyalogosközlekedés biztonsága 81
7.11. A budapesti szmogriadó szabályozása és gyakorlata 82
8. Egyenlő esélyű hozzáférés a közösségi közlekedésben 85
8.1. Az átfogó vizsgálat megállapításai 87
8.2. A metrók akadálymentesítése a siketek és nagyothallók számára 97
9. Gépjármű-biztosítási ügyek 103
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Közlekedési projekt Közlekedési projekt
Állapot:
940 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba