1.034.815

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés az oktatásügyi szervezetelméletbe

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Művelődési (Oktatási) Minisztérium Vezetőképző és Továbbképző Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 445 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-01-3326-1
Megjegyzés: Készült 1000 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Vezetőképző és Továbbképző Intézet fennállásától kezdve, feladatának megfelelően több olyan kutatást végzett és végeztetett, amely a vezetés- és szervezetelméletnek - közoktatás-irányitásra... Tovább

Előszó

A Vezetőképző és Továbbképző Intézet fennállásától kezdve, feladatának megfelelően több olyan kutatást végzett és végeztetett, amely a vezetés- és szervezetelméletnek - közoktatás-irányitásra alkalmazott - adaptálásával foglalkozik. Ezt tanúsítják az Intézet eddigi kiadványai is. Az ilyen munkálatok sorába illeszkedik Kozma Tamás jelenlegi könyve is, a "Bevezetés az oktatásügyi szervezetelméletbe". A vezetés és szervezés hatékonyságának növelése, az intézmény és döntési rendszer javítása, az irányítás fejlesztése, az igazgatás korszerűsítése egyik fontos, időszerű feladatunk. A XII. kongresszus irányelvei megállapítják: "Az intenzív gazdálkodás megköveteli a gazdaságirányítás minden elemének - a tervezésnek, a szabályozásnak és a szervezeti-intézményi rendszernek - a továbbfejlesztését." A megállapítás lényege az oktatásügy irányítására is vonatkozik. Fejlesztésének segítéséhez kíván hozzájárulni a jelen kötet is. Azt a célt szolgálja, hogy áttekintést adjon a közoktatás irányitóinak, a pedagógiai munka vezetőinek, minden érdeklődő pedagógusnak - sőt a pedagógusképző intézmények hallgatóinak is, - az oktatásügyi szervezetelmélet tudnivalóiról; ennek tükrében újszerűen világítsa meg a mai s a jövőbe mutató iskolaszervezetet, annak működését és irányítását; ilyenformán is segítse a vezetés hatékonyságát. A tanulmány sajátosan uj megközelítése: a rendszerszemléletű kategóriák iskolai viszonylatokra történő alkalmazása. Hazánkban az utóbbi évtizedben már a legkülönfélébb ágazatokban - igy az oktatásügyben is - használják a rendszertudomány kategóriáit; könyvünk ehhez a törekvéshez is hozzájárul. Vissza

Tartalom

Jövőkép az iskoláról 7
AZ OKTATÁSÜGYI SZERVEZETELMÉLET ALAPJAI 17
1 Szervezetelméleti irányok az oktatásügyben 18
1.1 Előzmények 19
1.2 A "klasszikus" irányzat és az oktatásügyi vezetéselmélet 23
1.3 Az "emberi viszonyok" irányzat és az iskola csoportok empirikus vizsgálatai 28
1.4 A "szociális rendszerek" irányzat és az iskolakutatás 33
1.5 A szervezet mint fejlődő rendszer és az oktatás ügyi szervezetelmélet feladatai 37
2. A társadalmi tanulás folyamata 47
2.1 A társadalmi tanulás módjai 47
2.2 A társadalmi tanulás terepei 60
2.3 A társadalmi tanulás hatásai 70
3 A társadalmi tanulás tervezése, szervezése és irányítása 75
3.1 A tervezés, szervezés és irányitás tárgya 76
3.2 A tervezés, szervezés és irányitás metodikája 84
3.3 A tervezés, szervezés és irányitás funkciója 93
AZ ISKOLA SZERVEZETE 100
4 Az iskola felépitése 101
4.1 Az iskola mint formális szervezet 101
4.2 Az iskola mint informális szervezet 120
4.3 Az iskola légköre 132
5. A2 iskola müködése 147
5.1 Célrendszer 147
5.2 Kontrollmechanizmusok 161
5.3 Adaptáció 177
6. Az iskola fejlődése 186
6.1 A működés irányítása 186
6.2 A fejlesztés irányítása 193
6.3 A fejlődés irányitása 201
AZ ISKOLA KÖRNYEZETE 215
7 Az iskola funkciói 216
7.1 Az iskolai funkcióelemzés elmélete 217
7.2 A környezet hivatalos szükségletei és az iskola hivatalos funkciói 226
7.3 A környezet nem hivatalos szükségletei és az
iskola rejtett funkciói 242
8 Iskola és érdek 249
8.1 Az iskolához fűződő érdekek 250
8.2 Az iskolához fűződő érdekek érvényesítése 258
8.3 Az iskolához fűződő érdekek egyeztetése 265
9 Városiasodás és iskola 270
9.1 A városiasodás hatásai 270
9.2 Az iskola szervezeti átalakulása 282
9.3 Településfejlődés és iskolafejlesztés 285
AZ ISKOLARENDSZER 293
10 Az iskolarendszer szerkezete 294
10.1 Az iskolarendszer leiró képe 297
10.2 Az iskolarendszer mint szabályozási rendszer 307
10.3 Az iskolarendszer mint fejlődő rendszer 313
11 Az iskolarendszer működése 321
11.1 A tanulás utjai és útelágazásai 321
11.2 A tanulás útjainak áteresztő képessége 324
11.3 A tanulási utak első elágazása és a továbbtanulás utjai 332
11.4 A tanulási utak második elágazása és az elhelyezkedés 344
12 Az iskolarendszer irányítása 356
12.1 A működés szabályozása 357
12.2 A fejlesztés tervezése 367
12.3 A fejlődés irányitása 373
13 Az iskolarendszer fejlődése 377
13.1 A tömeges középiskolázás mint társadalmi jelensége 378
13.2 A tanulás társadalmi tendenciái 387
13.3 Az iskolarendszer jövője 397
Utószó 407
Jegyzetek 413

Kozma Tamás

Kozma Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kozma Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv