1.034.182

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskola és település

Regionális oktatásügyi kutatások

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 160 oldal
Sorozatcím: Közoktatási kutatások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-05-4854-2
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér térképpel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Iskola és település egymásrautaltsága régóta foglalkoztat. Többek közt azért, mert úgy vélem, olyan terület ez, ahol az oktatáskutató átfogóbb társadalmi folyamatok elemzéséhez járulhat hozzá a... Tovább

Előszó

Iskola és település egymásrautaltsága régóta foglalkoztat. Többek közt azért, mert úgy vélem, olyan terület ez, ahol az oktatáskutató átfogóbb társadalmi folyamatok elemzéséhez járulhat hozzá a maga sajátos eszközeivel, és beleszólhat az összetettebb problémák társadalompolitikai szintű megoldásába.
A neveléstudományban Durkheim szociológiája, Claparede pszichológiája óta él az a törekvés, hogy a nevelői értékeket megkülönböztessék az oktatásügyi tényektől. Ez utóbbiak vizsgálata igen fontos, azóta is növekvő jelentőségű alkalmazási terepe az empirikus társadalomtudományoknak. Magyarországon azonban csak a középtávú kutatástervezés rendszere adott alkalmat arra, hogy az oktatásügyi tényeket szervezett formában vizsgáljuk a társadalomtudományok eszközeivel. Ez a kötet egy lehetséges iránynak, a regionális kutatásnak az oktatásügyben való alkalmazását mutatja be, ahogyan azt az évtized fordulójától elkezdtük. Azt hivatott dokumentálni, hogy a mai regionális kutatásoknak milyen előzményei és eredményei vannak.
Szakmai indíttatást és kutatási segítséget nagyobb volumenű regionális munkálatokhoz a hetvenes évek második felében kaptunk. Az a munkacsoport, amelyben dolgoztam, ekkor kapott félhivatalos megbízást a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Kutatócsoportjában arra, hogy az oktatási rendszer távlati fejlesztésével foglalkozzék. Miközben számszerűsíteni próbáltuk az iskolarendszer akkoriban közkeletű, ún. modellvariánsait, természetesen beleütköztünk az intézményhálózat problémáiba. S miközben e modellvariánsokhoz illeszkedő intézményhálózatot akartunk - egy-egy megyényi mintaterületen, többek közt megyei tanügyi vezetőkkel - "megtervezni", ráébredtünk a regionális megközelítés egyedülálló fontosságára. Arra ti., hogy ha az iskolarendszer térszerkezetét, továbbmenve pedig a társadalom iskolázatlanságának területi eltéréseit vizsgáljuk, akkor újszerű "modellvariánsokban" foglalhatjuk össze fejlesztési javaslatainkat. Ekkor ugyanis az oktatási rendszer fejlesztésének az iskolázottság és a képzettség, tágabban a művelődés térbeli különbözőségeit is ki kell egyenlítenie; e célhoz azonban nem egységes, hanem csak differenciált utakon és eszközökkel közelíthet. Az eltérő szervezeti megoldások társadalmi indokai táplálták szervezetkutatói érdeklődésemet a regionális elemzések iránt. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
1. TERÜLETI KUTATÁSOK AZ OKTATÁSTERVEZÉSBEN 11
1.1 A regionális kutatások kibontakozása 11
1.2 Az ökológiai szemléletről 14
1.3 Az iskolázottság regionális vizsgálata 17
1.4 Az intézményhálózat regionális vizsgálata 19
1.5 Az oktatásügyi döntések regionális vizsgálata 21
1.6 Módszertani problémák 24
2. TERÜLETI-TÁRSADALMI FÖLTÉTELEK A VÁROSKÖRNYÉKEK OKTATÁSTERVEZÉSÉBEN 31
2.1 A városi térségek művelődési jelzőszámai 34
2.2 A városi térségek kulturális típusai 40
2.3 Négy városi térség példája 49
3. TERÜLETI-TÁRSADALMI FÖLTÉTELEK A FŐVÁROS OKTATÁSTERVEZÉSÉBEN 65
3.1 Az oktatás fejlesztését megalapozó társadalmi folyamatok 66
3.2 A központi fekvésű városrészek 77
3.3 Ipari városrészek 82
3.4 Új városrészek 88
4. TERÜLETI-TÁRSADALMI FÖLTÉTELEK A REGIONÁLIS OKTATÁSTERVEZÉSBEN 95
4.1 A főváros és vidéke: az ország 95
4.2 Észak-Magyarország 105
4.3 Észak-Alföld 109
4.4 Dél-Alföld 112
4.5 Dél-Dunántúl 116
4.6 Észak-Dunántúl 118
5. TERÜLETI-TÁRSADALMI FÖLTÉTELEK A TÁVLATI OKTATÁSTERVEZÉSBEN
5.1 Társadalmunk térszerkezetének változásai 124
5.2 Alapellátás 125
5.3 Középfokú ellátottság 127
5.4 Felsőfokú ellátottság 129
5.5 A tervezési rendszer korszerűsítése 130
Utószó 133
Irodalom 139
Mellékletek 149
Jegyzetek 153
Angol nyelvű tartalomjegyzék (Contents) 6

Kozma Tamás

Kozma Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kozma Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskola és település Iskola és település Iskola és település

A borító enyhén kopott, foltos.

Állapot:
1.740 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba
konyv