1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatásfinanszírozás

Válogatás az angol nyelvű szakirodalomból

Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 253 oldal
Sorozatcím: Oktatáspolitika
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-404-139-6
Megjegyzés: Megjelent 400 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E tanulmánykötet összeállításának gondolata nem sokkal azután merült fel bennünk, hogy 1985-ben nyilvános vitába bonyolódtunk egymással a magyar közoktatás, finanszírozásának korszerűsítési... Tovább

Előszó

E tanulmánykötet összeállításának gondolata nem sokkal azután merült fel bennünk, hogy 1985-ben nyilvános vitába bonyolódtunk egymással a magyar közoktatás, finanszírozásának korszerűsítési lehetőségeiről. Kölcsönösen meg akarván győzni egymást igazunkról, mindketten szakirodalmi forrásokat kerestünk érveink alátámasztására, de látnunk kellett, hogy az oktatásfinanszírozásnak magyar szakirodalma szinte egyáltalán nincs. Az iskolarendszernek több pénzt, gyorsabb és nagyobb fejlesztési lehetőségeket követelő írások ugyan az elmúlt mintegy száz évben nálunk is megszámlálhatatlan sokaságban jelentek meg.
De az, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a tanügy éppen adott pénzügyi mechanizmusának, hogy a hátrányok hogyan lehetnének kiküszöbölhetők és az előnyök fokozhatók, az a múlt század utolsó harmada óta - legalábbis nyilvánosan - politikai vitának is mindössze egyszer (és akkor is csak érintőlegesen), az egyházi iskolák államosításakor volt igazán témája. Közgazdászaink, szociológusaink, neveléstudósaink is egészen az 1980-as évek elejéig a szó szoros értelmében semmiféle érdeklődést nem tanúsítottak az olyan kérdések iránt, mint például az, hogy kik, milyen szervezetekben és hogyan döntenek az oktatásügynek juttatott pénzösszegek nagyságáról, elosztásuk elveiről, céljairól és módjáról.
Azaz arról nem készültek tudományos vizsgálatok egészen a legutóbbi évekig, hogy kik és milyen mechanizmusok segítségével szabják meg, hogy mennyi és éppen mire jut a közpénzekből az iskoláknak, mint ahogy arról sem, hogy a szűkösen csordogáló forrásokat hatékonyan vagy legalább ésszerűen használta-használja-e fel a magyar iskolarendszer - és hogy ezt ki és hogyan ellenőrizheti. Vissza

Tartalom

LUKÁCS PÉTER - SEMJÉN ANDRÁS: OKTATÁSFINANSZÍROZÁS: MIÉRTEK ÉS HOGYANOK 3
I. POLITIKA ÉS FINANSZÍROZÁS AZ OKTATÁSÜGYBEN 11
G.B.J. ATKINSON: AZ OKTATÁS FINANSZÍROZÁSA 13
G.B.J. ATKINSON: AZ OKTATÁS KÖLTSÉGEI 31
W.F. DENNISON: A PÉNZÜGYI FORRÁSOK BESZŰKÜLÉSE, A MAGÁNKÉZBE ADÁS ÉS EGYÉB LEHETŐSÉGEK 47
II. AZ ESÉLYEGYENLŐSÉG PÉNZÜGYI FELTÉTELEI 59
KENNETH A. STRIKE: PÉNZÜGYI IGAZSÁGOSSÁG ÉS BÍRÓI
SZUVERENITÁS: EGY VESZÉLYES LEJTŐ LOGIKÁJA 61
MICHAEL W. LA MORTE - JEFFREY D. WILLIAMS: BÍRÓSÁGI
DÖNTÉSEK ÉS ISKOLAFINANSZÍROZÁSI REFORM 89
III. HATÉKONYSÁG VAGY EGYENLŐSÉG? 119
JOHN E. COONS: LEHET-E AZ OKTATÁS EGYSZERRE EGYENLŐSÍTŐ ÉS MAGAS SZÍNVONALÚ? 121
ARTHUR E. WISE - LINDA DARLING-HAMMOND: OKTATÁS UTALVÁNYRA: EGYÉNI VÁLASZTÁS ÉS KÖZÉRDEK 133
RICHÁRD J. MURNANE: ÉSZRÉVÉTELEK ARTHUR E. WISE ÉS
LINDA DARLING-HAMMOND OKTATÁS UTALVÁNYRA C. TANULMÁNYÁRÓL 165
EDWIN G. WEST: SZÜLŐI ÉS ÁLLAMÉRDEKEK AZ OKTATÁSBAN
MEGJEGYZÉSEK ARTHUR E. WISE ÉS LINDA DARLINGHAMMOND OKTATÁS UTALVÁNYRA C. MUNKÁJÁRÓL 169
HENRY M. LEVIN: OKTATÁSI UTALVÁNY ÉS SZOCIÁLPOLITIKA 173
IV. JAVASLATOK ÉS IRÁNYZATOK 203
NORMAN MACRAE: EGY ALAPVETŐ KÉRDÉS, AMELYBEN KEVESEN DÖNTHETNEK 205
G.B.J. ATKINSON: ÚJABB FEJLEMÉNYEK AZ OKTATÁS FINANSZÍROZÁSÁBAN 225
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Oktatásfinanszírozás Oktatásfinanszírozás Oktatásfinanszírozás

A borító enyhén foltos.

Állapot:
1.880 Ft
940 ,-Ft 50
5 pont kapható
Kosárba
konyv