| Bevezető | 7 |
| Közoktatás és nemzet | 11 |
| Az axióma és a probléma | 12 |
| Magyarnak magyar tananyagot!(?) | 13 |
| Pédául a Szent Korona-tan | 14 |
| Eszményített világ vagy valódi világ | 15 |
| Egy megnyugtató válasz: a Hintalan-koncepció | 17 |
| Zavarok és kirekesztés | 19 |
| Mindenható állam? Mindenható nemzet? | 20 |
| És a kisebbségek? | 21 |
| A többségi nemzet számára sem.... | 23 |
| Anmezeti önazonosság és önismeret őrzője és tanítója | 23 |
| Nemzeti konvenció | 25 |
| Mélyebbre kellene hatolni! | 26 |
| És még tovább: az interpetáció és a " rejtett tanterv" | 28 |
| A "rejtett tanterv" elrejthetetlen probléma | 29 |
| A másik dimenzió: a közoktatás a társadalomban | 31 |
| Úgy illenék választ adni... | 32 |
| A nemzeti lét társadalmi minősége | 34 |
| Nemzeti, közép-európai, európai - avagy a műveltség iskolai kompozíciói | 35 |
| Az oberwarti kőtáblák | 35 |
| Intermezzo: válság és jövő | 36 |
| Tananyag, értékrend, szellemiség | 39 |
| Mi a helyzet? | 42 |
| ...hogy a nemzeteket egymáshoz szelíditse | 47 |
| Európaiság az ismereteken túl | 50 |
| Pedagógia értékpluraizmus, nemzeti szabvány | 52 |
| Gondolatok egy reménybeli közoktatás stratégia reménybeli alapelvéről | 54 |
| Nemzeti stratégia | 55 |
| ...új eget és úőj földet kíván | 57 |
| A nagy kihívás | 59 |
| A stratégia reménybeli alapelve | 63 |
| Az egyenlőség szabadsága és a szabadság egyenlősége | 63 |
| Átjárások | 65 |
| Esélyek és elágazások | 66 |
| Az ideális intézménytípus | 68 |
| A hozzá vezető út | 71 |
| Pedagógiai válság és szkepszis | 72 |
| A törvény szelleméről | 74 |
| Az állam marad! | 75 |
| Agenusz és a szpecieszek | 76 |
| A pluaritás felsőbb régiója | 78 |
| Intézményi önállóság: felismerések | 79 |
| Inspirációk, utak és a tartalmi szabályozás | 80 |
| A tartalmi szabályozás makrostruktúrája és az alapképlet | 81 |
| A kübernétiké szelleme | 83 |
| A vizsgaeufória után... | 86 |
| A kiválasztás kockázata | 88 |
| Paradigmaváltás | 89 |
| Szabályozási eklektika, szabályozási bizonytalanság | 91 |
| Konvergens erőfeszítések, divergens tagoltság | 92 |
| Kiválasztási küszöbök | 94 |
| Az új közoktatás képe | 96 |
| Ami új és ami ősi | 97 |
| A magyar iskolaügy és a hiányos képzettség problémája | 100 |
| Visszatekintés | 100 |
| Újratermelés | 102 |
| Képzettségi törésvonalak | 105 |
| A funkcionális anafabetizmus | 107 |
| Leszakadó rétegek | 109 |
| Új fordulat előtt? | 110 |
| A NAT és az új remények | 112 |
| A hármas tagolású nemzet | 117 |
| Melléklet: A magyar iskolarendszer nagyvonalú szerkezeti sémái | 118 |
| Az értékvesztés pedagógiája | 121 |
| A művelődés pragmatikus útja | 130 |
| Hipotézi filozófiai emlékekkel | 131 |
| Mindennapi kultőra, gyakorlati tudás | 133 |
| Érdeklődés és gondolkodás | 136 |
| A pragmatikus és a pragmán túli | 137 |
| A korlátok | 139 |
| Sokszínű kép, pontosabb hipotézis | 141 |
| Magyarázatok | 142 |
| Az intézményes nevelés-képzés rendszerei | 145 |
| Makromozgások | 147 |
| Eszünkbe juthat... | 151 |
| Jegyzetek a pedagógia hatalmáról | 154 |
| Léleklátó pedagógiát | 167 |
| Osztályzatok és seggreverés | 167 |
| Mégsem ilyen egyszerű! | 168 |
| Például az érdeklődés... | 169 |
| Még egyszer: a sikerek és a kudarcok | 171 |
| A felszín alatt | 172 |
| Léleklátó pedagógiát! | 173 |
| A pedagógia harmadik útja | 174 |
| Feszélyez a téma | 175 |
| A fogalmakról | 176 |
| Konzervatív vagy liberális autokratizmus? | 181 |
| A pedagógia egyik és másik útja | 187 |
| A harmadik út | 191 |
| Az iskola "mint olyan" | 196 |
| A konstrukció | 197 |
| Nagy léptékű térkép | 199 |
| A leglátványosabb vonulat | 199 |
| A tananyag interpretációja | 201 |
| Tanítási stratégiák | 202 |
| A tanítás és a tanulás szervezete | 201 |
| Az iskolai életrend | 206 |
| A "rejtett tanterv" | 206 |
| Megformálódó alakzatok | 208 |
| Értékrend és szellemiség | 212 |
| Utóirat | 212 |
| Záró esszé az esszéről és a közoktatási-pedagógiai gondolkodásról | 214 |
| "Mit tudom én"... avagy a gondolkodás állhatatossága | 215 |
| Közoktatás és pedagógiai kultúra | 218 |
| Már Arisztotelész is... | 221 |
| Vonulatok | 225 |
| Elképzelhető-e? | 231 |
| A liberális és az aufklerista gondolkodás | 238 |
| Tanszabadság: oldások és kötések | 243 |
| Öröklött tehetetlenség, öröklött eszmék | 250 |