| Bevezetés | 5 |
| Az osztrák önkényuralom közoktatás-politikája (1849-1867) | 7 |
| A népoktatás helyzetének alakulása | 9 |
| A középfokú oktatás helyzete | 18 |
| Közoktatási reformtervek a provizórium idején | 27 |
| A közoktatás a dualizmus időszakában (1867-1918) | 37 |
| Az alsó fokú oktatás fejlődése | 39 |
| Eötvös művelődéspolitikai elvei és a népiskolai törvény | 39 |
| Eötvös küzdelme a népiskolai törvény végrehajtásáért | 52 |
| A népoktatás tartalma és az 1869-es tanterv | 58 |
| A közoktatás-politika Eötvös halála után | 63 |
| Az új népiskolai törvénytervezet és annak vitája | 73 |
| Az 1905-ös népiskolai tanterv | 82 |
| A középiskolai oktatás fejlődése | 93 |
| Az 1883-as középiskolai törvény | 93 |
| A közpiskolai tanterv és Kármán Mór tantervelméleti munkássága | 102 |
| Vita a középiskolai oktatás reformjáról | 114 |
| A munkásmozgalom harca a közoktatás demokratizálásáért | 130 |
| A hazai munkásmozgalom közoktatási törekvései 1890-ig | 130 |
| A szociáldemokrata párt népoktatási törekvései | 144 |
| A szociáldemokrata párt népoktatási törekvéseinek hatása a pedagógusokra | 161 |
| A hazai polgári pedagógia fontosabb elméletei | 171 |
| A herbarti pedagógia és Kármán Mór munkássága | 172 |
| A pedagógia mint tudomány. Jellege, felosztása | 176 |
| A nevelés célja és feladatai | 179 |
| A műveltség és a művelődés fogalma | 187 |
| Az oktatás módszerei | 190 |
| A személyiségpedagógia magyar elmélete | 200 |
| A személyiség értelmezése és fejlődése | 202 |
| A személyiséggé válás folyamata | 204 |
| Iskolaszervezési és tantervi javaslat | 207 |
| Az oktatás tartalma és módszere | 210 |
| A nemzetnevelés elmélete és művelődéspolitikai programja | 214 |
| A nemzetnevelés társadalmi és elméleti forrásai | 215 |
| A korabeli közoktatás bírálata | 225 |
| A közoktatás átalakításának programja | 228 |
| A gyermektanulmányi mozgalom és Nagy László pedagógiája | 237 |
| A gyermektanulmányozás kezdetei | 237 |
| A Gyermektanulmányi Társaság tevékenysége | 243 |
| Nagy László életútja | 246 |
| A gyermektanulmány értelmezése | 250 |
| Nagy László érdeklődéstana | 254 |
| Az új didaktika körvonalai | 260 |
| Az Új Iskola pedagógiai alapvetése | 268 |
| Jegyzetek | 275 |