1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közoktatás és versenyképesség

Hatékonyság és minőség: aktuális kérdések a hazai közoktatásban/Az Országos Közoktatási Intézet konferenciája 2006. október 5-6.

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


MEGNYITÓ
Sok szeretettel köszöntök mindenkit ezen a konferencián, melynek címe: Közoktatás és versenyképesség. Az Országos Közoktatási Intézet (OKI) konferenciáin már évek óta az iskola... Tovább

Előszó


MEGNYITÓ
Sok szeretettel köszöntök mindenkit ezen a konferencián, melynek címe: Közoktatás és versenyképesség. Az Országos Közoktatási Intézet (OKI) konferenciáin már évek óta az iskola fejlesztésével, az oktatás világával foglalkozunk. Ebben a témakörben érintettük már az eredményesség, a hatékonyság, a minőség kérdéseit, a tanulás fejlesztésének a problémáit, az érettségi vizsga és a vizsgafejlesztés problémakörét, az idén pedig a versenyképességet választottuk témaként. Az indoklását egy kicsit messzebbről szeretném kezdeni. Mindannyian tudjuk, ez sokszor elhangzott már, hogy 2000-ben Lisszabonban az Európai Tanács ülésének résztvevői azt fogalmazták meg célként, hogy Európának 2010-re a világ legversenyképesebb térségévé kell válnia. Ez egy nagyon markáns célkijelölés, és bár tudjuk, ez talán nem fog maradéktalanul megvalósulni, mégis mindannyian ennek érdekében végezzük a munkánkat. Ezt a gondolatot ragadta meg az Új Magyarország Fejlesztési Terv is, amely átfogó stratégiai célkitűzésként a versenyképességet és a fenntarthatóságot nevezte meg. Ez azért nagyon fontos, mert a versenyképesség fogalma folyamatosan bővül, változik. Igyekszünk gondolkodni azon, mi mindent lehet ebbe beleérteni, ugyanakkor vigyáznunk kell arra, hogy a verseny közepette élhető világunk megmaradjon és a mikroközösségek is működjenek.
A versenyképesség összetett fogalom. Ez év februárjában - amikor elkezdtük ezt a konferenciát szakmailag előkészíteni - szembesültünk azzal, hogy nagyon sok mondanivalónk, kérdésünk van ezzel a témával kapcsolatban. Akkor döntöttünk úgy, hogy nem egy konferenciát szentelünk ennek a témának, hanem intézetünk másik, hagyományosnak számító rendezvényén, a gyulai konferencián is ezt a problémakört vitatjuk meg. A két rendezvény szervesen kapcsolódik egymáshoz: szeptemberben a Gyulán megrendezésre került 31 konferencián túlnyomó részt arról beszélgettünk a résztvevőkkel, mennyire versenyképesek az iskolák, a tanárok, az iskolavezetők, ezen a konferencián pedig elsősorban arról lesz szó, mitől lehetnek versenyképesek az oktatási rendszerből kilépő tanulók, illetve arról, hogyan tud az oktatás hozzájárulni a gazdaság versenyképességéhez. Mit várunk az oktatás világától? Milyen munkaerőt és milyen állampolgárt kell kibocsátania ahhoz, hogy az ország, illetve a nagyobb közösség, az Európai Unió elérje kitűzött céljait, azaz hogy növekedjen a versenyképessége?
Az Országos Közoktatási Intézet konferenciáinak az új ismeretek átadásán túl az is fontos célja, hogy konzultációt folytassunk önökkel, akik az iskola világából, a fenntartók, a szakmai szolgáltatók köréből érkeztek, közösen vitatva meg, hogyan tudunk egy-egy aktuális közoktatási kérdésben előrejutni. Az eddigi tapasztalatok mindig azt mutatták, hogy hihetetlen mennyiségű új tudás keletkezik abból a diskurzusból, ami a konferencián zajlik. Ezeket az új ismereteket, tapasztalatokat mindig igyekszünk a rendezvényt követő időszakban különböző fejlesztési feladataink megvalósítása során felhasználni, beépíteni. Éppen ezért a közoktatás és versenyképesség témakörében szervezett kétnapos találkozásunk szerkezetét úgynevezett műhelykonferencia jellegűre terveztük, azaz kevesebb a plenáris előadások száma, növekedett viszont az interaktív vitafórumokra szánt idő. így ma délelőtt előadásokat hallgatunk meg, melyek a téma átfogó kérdéseit tárgyalják, mintegy felvezetőül, bevezetőként szolgálva a későbbi konzultatív helyzetekhez. Délután már az önöké lesz a terep: öt vitafórumon vitathatják meg a felvetett kérdéseket. Holnap délelőtt a szak- Vissza

Fülszöveg


Mi jellemzi a közoktatás és a gazdasági, társadalmi versenyképesség kapcsolatát? Hogyan felelhetnek meg a piaci kihívásoknak az egyes intézmények és a tanítók, tanárok? Miképp kompenzálhatják az iskolák az esélyegyenlőtlenségből eredő hátrányokat? Hogyan támogatható az elengedhetetlen pedagógiai megújulás? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ az Országos Közoktatási Intézet 2006 októberében „Közoktatás és versenyképesség" címmel immár hatodik alkalommal megrendezett országos konferenciája. Ez a kötet a rendezvényen elhangzott előadások szerkesztett változatát, a szakmai műhelyekről és vitafórumokról készült beszámolókat, és a versenyképességről szóló pódiumbeszélgetés összefoglalóját adja közre.

Tartalom


Tartalom
Megnyitó (Wolfné Borsi Julianna) 7
A plenáris üléseken elhangzott előadások
Ságvári Bence: A versenyképesség európai dimenziói 11
Kovács István Vilmos: Oktatással a versenyképességért 19
Balázs Éva: A versenyképesség területi és társadalmi összefüggései 29
Fülöp Márta: Az egyén versenyképességének lehetőségei 45
Pódiumbeszélgetés
Az üzleti szféra és az oktatás szemléletváltására egyaránt szükség van 57
Vitafórumok és szakmai műhelyek
1. A pedagógiai fejlesztés a versenyképesség szolgálatában
Knausz Imre: Pedagógiai fejlesztés, versenyképesség és szelekciós verseny .71 Balázsi Ildikó: Pedagógiai fejlesztés a versenyképesség szolgálatában 75
2. Tanulási életút-tanácsadás és versenyképesség
Lannert Judit: Tanulási életút-tanácsadás és versenyképesség 79
Milotay Nóra: Tanulási életút-tanácsadás és versenyképesség 93
3. A versenyképesség dimenziói
Baráth Tibor: A versenyképesség dimenziói 97
Szilágyi Imréné: A versenyképesség értelmezése a kisiskolások nevelésében 109 Pányiné Segesdi Nóra: Kihívások és megoldások az iskolai nevelésben a
hátrányos helyzetű gyermekek esélyeinek javítására 111
Lakosné Makár Erika: A pedagógusjelöltek felkészítése a 21. sz. DCT
képességfejlesztésére 119
Mártonfi György: A versenyképesség dimenziói 125
4. A versenyképesség növelésének kulcsszereplői a pedagógusok
Horváth Attila: A versenyképesség növelésének kulcsszereplői
a pedagógusok 131
Szabóné Virág Katalin: Az iskolavezetés jó gyakorlatai 137
Dr. Kállai Mária - Szász Edina: Az iskolavezetés jó gyakorlatai - iskola
és versenyképesség 139
Cseh Györgyi: A versenyképesség növelésének kulcsszereplői a pedagógusok 149
5. A versenyképesség és versenyképtelenség igazságtalanságainak kompenzálása
Németh Szilvia: Az oktatás versenyképességének növeléséből származó
esélyegyenlőtlenségek kompenzálásnak kísérletei 155
Singer Péter: A versenyképesség igaztalanságainak kompenzálása és a
hátrányos elyzetű társadalmi csoportok versenyképessé tétele 161
Horizontális raportőri jelentés
Varga Attila - Juhász Nagy Ágnes - Laskovics Katalin -
Horváth Dániel - Varga Péter: Fenntarthatóság és versenyképesség 163
Halász Gábor: A konferencia tartalmi összefoglalása 169-175
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Közoktatás és versenyképesség Közoktatás és versenyképesség
Állapot:
1.580 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba
konyv