| Előszó | 4 |
| Összefoglalás | 6 |
| Bevezetés | 11 |
| Szakértő a közoktatási intézményben | 12 |
| A szakértői tevékenység idősíkjai | 14 |
| A szakértői tevékenység jellemzői | 15 |
| Szubjektív | 15 |
| Preventív | 16 |
| Szummatív | 16 |
| Orientatív | 16 |
| Alternatív | 16 |
| Kommunikatív és konzultatív | 17 |
| Innovatív | 17 |
| A szakértői tevékenység törvényi bázisa | 18 |
| Ellenőrzési jogosultság | 33 |
| A szakmai és törvényességi ellenőrzés | 34 |
| Szakértő az ellenőrzési rendszerben | 35 |
| A követelmények, elvárások rendszere | 38 |
| A szakmai ellenőrzés neveléstörténeti áttekintése | 38 |
| A szakértő saját követelményei | 50 |
| Az önmenedzselés | 52 |
| Kapcsolatteremtés | 53 |
| Konfliktus- és problémakezelés | 53 |
| A munka hatékonysága | 54 |
| Naprakészség | 54 |
| A megrendelő követelményrendszere | 58 |
| Az időbeliség | 60 |
| A szakmabeliség | 61 |
| Az írásbeliség | 61 |
| A diszkréció | 61 |
| A távlatosság | 62 |
| A szakmai szervezetek, egyesületek, szövetségek szolgáltatók követelményrendszere | 62 |
| A nyilvánosság | 63 |
| A szakmai közélet | 63 |
| A követelmények, korlátok, választási lehetőségek | 64 |
| A követelményháló | 64 |
| A korlátok hálója | 65 |
| Választási lehetőségek | 65 |
| A pedagógiai programok intézményi sajátosságai | 68 |
| Az óvodában | 69 |
| Az iskolában | 74 |
| A kollégiumban | 77 |
| Kollégiumi nevelés funkciói | 78 |
| A kollégiumi nevelés tevékenységszerkezete | 80 |
| A pedagógiai program vizsgálatának szempontjai | 83 |
| Feltételrendszer | 84 |
| A térség közoktatás-politikai prioritásai | 85 |
| A tartalmi szempontok, követelmények érvényesülése | 85 |
| Képesítés, vizsgarend, átjárhatóság | 85 |
| Szervezeti, szerkezeti struktúra | 86 |
| A tanulók fejlesztése | 86 |
| Fejlesztőhatás, távlatosság | 86 |
| A szakértői tevékenység módszerei, mérési, vizsgálati technikák | 87 |
| A szakértői vizsgálat munkafázisai | 88 |
| A felkészülési szakasz | 88 |
| Konzultációs szakasz | 90 |
| Ütemezési szakasz | 90 |
| Tényfeltáró szakasz | 91 |
| Egyeztetési szakasz | 91 |
| Rögzítési szakasz | 92 |
| Méréstipológia és eszközei | 92 |
| A tudásszint mérése | 95 |
| A képességek mérése | 98 |
| A neveltségi szint mérése | 100 |
| A pedagógiai értékelés fázisai | 108 |
| Kutatásmódszertani alapfogalmak | 110 |
| Alapsokaság és mintavétel | 111 |
| A mérés elmélete és a kvantitatív mérés a pedagógiában | 112 |
| A felmérési adatok pedagógiai elemzése | 114 |
| A leíró vizsgálat | 115 |
| Magyarázó jellegű vizsgálat | 115 |
| Nevelési, didaktikai módszerek szerepe a pedagógiai ellenőrzésben | 116 |
| A nevelési módszerek osztályozása | 116 |
| A jelentés elkészítése | 119 |
| A szóbeli jelentés | 120 |
| Az írásos jelentés | 121 |
| Formai követelmények | 122 |
| Az írásbeli szakértői jelentés szerkezete | 123 |
| Összefoglalás | 123 |
| Bevezetés | 124 |
| A tartalomjegyzék | 126 |
| A probléma hátterének ismertetése | 126 |
| A probléma leírása, a tények ismertetése | 126 |
| Az ellenőrzés (vizsgálat) céljainak megfogalmazása | 130 |
| Az alkalmazott módszerek ismertetése | 130 |
| A problémák elemzése | 131 |
| Magyarázatok, következtetések | 132 |
| Megoldási javaslatok, alternatívák | 132 |
| Táblák, ábrák, függelékek és ezek jegyzéke | 134 |
| Tények és vélemények | 137 |
| Felhasznált irodalom | 138 |
| Ábrák jegyzéke | 141 |
| A használt fogalmak, szavak magyarázó jegyzéke | 142 |
| Mellékletek | 147 |
| A közoktatással kapcsolatos országos intézmények | 147 |
| Megyei pedagógiai intézetek | 148 |
| Szakmai szervezetek, társaságok, szövetségek, kamarák | 151 |
| Irodalomjegyzék | 156 |