A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Közoktatási vezetők tréningjei - 10 év 10 tréning

Egy lehetséges szemlélet és módszer a gyakorlatorientált képzésben

Szerző
Lektor
Fotózta

Kiadó: Designer Stúdió Bt.
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott kemény papírkötés
Oldalszám: 178 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Neveléstudományi Tanszékén az első „közoktatási vezető" csoport tíz évvel ezelőtt kezdte meg tanulmányait. A szakalapítás korszakot nyitott a szegedi közoktatás és a tanárképzés életében. Gyakorló igazgatók, vezető pozícióra pályázók, munkaközösség vezetők szakirányú képzettséget, korszerű ismereteket és készségeket szerezhetnek helyben, a főiskolának pedig rangot ad, hogy szegedi kollégák kitüntetik a Kart érdeklődésükkel. A jubileumi mű a komplex képzés egy szűk, ám annál fontosabb szeletét, a tréninget helyezi a figyelem középpontjába. A gyakorlatorientált képzés egy lehetséges szemléletét és módszerét mutatja be. E sajátos munkaforma a szemlélet- és viselkedésváltozást ösztönzi, azt a folyamatot serkenti, hogy a jelöltek képessé váljanak megoldani valóságos problémákat. A szerző, mint konzultáció-, és tréningvezető tíz különböző témájú tananyag feldolgozásának tapasztalatait és tanulságait írja le tíz fejezetben. A... Tovább

Fülszöveg

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Neveléstudományi Tanszékén az első „közoktatási vezető" csoport tíz évvel ezelőtt kezdte meg tanulmányait. A szakalapítás korszakot nyitott a szegedi közoktatás és a tanárképzés életében. Gyakorló igazgatók, vezető pozícióra pályázók, munkaközösség vezetők szakirányú képzettséget, korszerű ismereteket és készségeket szerezhetnek helyben, a főiskolának pedig rangot ad, hogy szegedi kollégák kitüntetik a Kart érdeklődésükkel. A jubileumi mű a komplex képzés egy szűk, ám annál fontosabb szeletét, a tréninget helyezi a figyelem középpontjába. A gyakorlatorientált képzés egy lehetséges szemléletét és módszerét mutatja be. E sajátos munkaforma a szemlélet- és viselkedésváltozást ösztönzi, azt a folyamatot serkenti, hogy a jelöltek képessé váljanak megoldani valóságos problémákat. A szerző, mint konzultáció-, és tréningvezető tíz különböző témájú tananyag feldolgozásának tapasztalatait és tanulságait írja le tíz fejezetben. A témák az óvodák, iskolák és kollégiumok időszerű törvényi kötelezettségeihez kapcsolódnak. Az olvasó nyomon követheti, hogy a hallgatók felkészítése a polgári társadalom olyan értékeinek és normáinak mentén történik, amelyek a 21. században elvárhatók, hogy a napi gyakorlatban megjelenjenek, miközben akarva-akaratlanul ő is részese lesz a tanulási folyamatnak. A tartalom alkalmazás-centrikus, több lelkes kolléga közös munkája által kiérlelt ajánlás. Az olvasmány hasznos lehet közoktatási intézmények igazgatói, igazgató-helyettesei, munkaközösség vezetői, vezető pozícióra pályázó munkatársai és a készségfejlesztés módszertana iránt érdeklődők számára. A mondanivalót számos fénykép és melléklet teszi meggyőzővé. A hiteles foglalkozási jegyzőkönyvek, személyes élmények emberközelivé teszik a születésnapi kiadványt. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Szerzői bevezető gondolatok 11
A tréning helye és rendje a vezetőképzésben 13
I. SZERVEZETFEJLESZTÉS 15
1. Célok 15
2. A tréning menete 16
2.1 Egymásra és a feladatra hangoló 16
2.2 Fejlődéstől a fejlesztésig 17
2.3 Elmélet és gyakorlat szembesítése 18
2.4 A fejlesztés folyamata 18
3. Értékelés 19
3.1 Hallgatói vélemények 19
3.2 Tréningvezetői tapasztalatok 21
II. AUTONÓMIA TANULÁSA 25
1. A tréning jellemzői 25
1.1 Cél 25
1.2 Tartalom 26
1.3 Módszer 26
1.4 Forma 26
2. Megvalósítás 27
3. Összegzés 29
III. EGYEZTETÉSI ELJÁRÁS 33
1. A tréning menete 33
1.1 Tanulási lehetőségek 34
1.2 Eredmények 36
1.2.1 Elvárások megfogalmazása 36
1.2.2 Nevelési célalkotás 38
1.2.3 Döntés 39
1.2.3.1 Résztvevő csoportok száma 40
1.2.3.2 Érdekek megjelenési arányai 40
1.2.3.3 Szabályok betartása 42
1.2.3.4 Érdekérvényesítés - elvárástól a döntésig 43
2. Demokratikus viszonyulások 44
3. Következtetések kapcsolódása a napi iskolai élethez 45
IV. ÖNELLENŐRZÉS ÉS ÖNÉRTÉKELÉS 49
1. A tréning menete 49
1.1 Célok és feladatok 49
1.2 Főbb elvek 50
1.3 Munkafázisok 50
2. Eredmények 51
2.1 Ellenőrzési és értékelési rendszer elemei 51
2.2 Szembesülések 54
2.2.1 Ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása 54
2.2.2 Ellenőrzési és értékelési rendszer működtetése 55
2.2.3 Főbb elvek érvényesülése 56
3. Zárógondolatok 57
V. KONFLIKTUSKEZELÉS 59
1. A tanulási folyamat 59
1.1 Előkészítő szakasz 60
1.2 Feldolgozó szakasz 61
1.3 Értékelő szakasz 62
2. Ajánlások 63
3. Összegzés 64
VI. MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS 67
1. A téma a szakirodalom tükrében 68
2. Minőségbiztosításhoz való viszonyulás feltárása 73
3. Eredmények 74
3.1 Támogató motívumok 75
3.2 Elutasító motívumok 79
4. Következtetés 81
4.1 Fogalomértelmezési nehézségek 81
4.2 Adaptálási korlátok 81
VII. MINŐSÉGFOGALOM - ALKOTÁS 85
1. A tréning menete 85
1.1 Egyéni munka 85
1.2 Párhuzamos team-munka 86
1.3 Intézményi szint: képviselők munkája 86
2. Eredmények 87
2.1 Egyéni munka 87
2.2 Párhuzamos team munka 91
2.3 Intézményi szint: képviselők munkája 92
3. Következtetések 94
3.1 Egyéni munka 94
3.2 Párhuzamos team munka 94
3.3 Intézményi szint: képviselők munkája 95
4. Következtetések kapcsolódása időszerű intézményi feladathoz 96
VIII. ALKALMAZKODÁS KÜLSŐ ÉS BELSŐ IGÉNYEKHEZ 99
1. Előzmények 100
1.1 Feltáró munka 100
1.2 Szűkítés - személyi erőforrások középpontba helyezése 101
1.3 Szembesülések 102
2. Lehetséges válaszok 102
3. Az elmélet próbája a gyakorlat 104
3.1 Kipróbálás - megfeleltetés 104
3.2 Első tapasztalatok 104
3.3 Karakterisztikusan felszínre kerülő problémák 105
4. Hogyan tovább? 106
5. Összegzés 108
5.1 Átértékelt alapelvek 108
5.2 Tanulságok 108
5.3 Ajánlások 109
IX. MINŐSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMALKOTÁS 111
1. A programalkotás legfőbb jellemzői 111
1.1 Ipar kontra pedagógia 111
1.2 Előzmények 112
1.3 Cél 114
1.4 A tematika főbb elemei 115
1.4.1 Minőségcél alkotás 115
1.4.2 Fejlesztő program kialakítása 116
1.4.3 Eredmény 117
2. A minőségfejlesztés főbb elveinek megvalósulása 117
3. Programvezetői tapasztalatok 120
3.1 Kommunikáció 120
3.2 Szemlélet 121
3.3 Szakértelem 122
4. Összegzés 123
X. DEMOKRATIKUS ISKOLAVEZETÉS 125
1. Demokratikus társadalom - demokratikus iskolavezetés 125
2. Az iskola, mint autonóm intézmény 128
3. A szuverén iskola vezetése 129
4. Demokratikus viszonyulások tanulása 130
5. Befejezésül 132
Felhasznált irodalom 135
Mellékletek 143
1 .sz. Közoktatási vezetők képzési tapasztalatainak statisztikai
adatai 1996-2003 143
2. sz. Az önkormányzatiság lényege, az önkormányzati
rendszer működése tréning vázlata 144
3. sz. Az iskolai demokratizmust biztosító tényezők tréning
vázlata 145
4. sz. Ellenőrzés, önértékelés, értékelés az intézményekben
tréning vázlata 146
5. sz. Konfliktusok és kezelésük című tréning alatt készült
hallgatói munkák 147
6. sz. Minőségbiztosítás rendszere, eredményvizsgálatok
tréning vázlata 155
7. sz. Minőségbiztosítás a közoktatási intézményekben
tréning vázlata 156
8. sz. Alkalmazkodás külső és belső igényekhez 157
9. sz. Továbbképző programok bemutatásának alkalmai 158
10. sz. A programok kifejlesztésében résztvevő tanárok és
intézményeik
Képek jegyzéke 175
Táblázatok jegyzéke 177

Farkas Olga

Farkas Olga műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Farkas Olga könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv