1.034.962

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kritikus ponton (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Szépirodalmi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 758 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Pándi Pál szerző által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Irodalmi bírálatokat és művelődéspolitikai publicisztikát tartalmaz ez a cikkgyűjtemény. A kiadás első terve több mint fél évtizeddel ezelőtt merült fel; a kiadó többszöri baráti sürgetésére hoztam... Tovább

Előszó

Irodalmi bírálatokat és művelődéspolitikai publicisztikát tartalmaz ez a cikkgyűjtemény. A kiadás első terve több mint fél évtizeddel ezelőtt merült fel; a kiadó többszöri baráti sürgetésére hoztam tető alá ezt a vállalkozást. Az olvasó láthatja az egyes cikkekhez fűzött jegyzetekből, hogy cikkeimnek nagy többsége először a Népszabadságban, tehát egy politikai napilapban látott napvilágot. A megjelenés helye természetesen alakítja az írást, különösen a napilap , amely nemcsak a szűkre szabott terjedelemmel, hanem az olvasói tömeggel is befolyásolja a kritikai vélemény megformálását. Nem szeretném fölénnyel elhessenteni az ebből adódó nehézségek feltételezését. A napilapban való publikálás kétségtelenül támaszt nehézségeket az irodalomkritikai munkában, mégsem állítanám azt, hogy ezek a nehézségek a véleményformálás lényegét érintik. Nem érthetek egyet azokkal a nem mindig jóhiszemű bírálókkal, akik a napilapok kulturális-kritikai munkájában a "politikai szempontoknak", a "napi aktualitásnak" tett engedmények példatárát látják. Meggyőződésem az, hogy a napilapban végzett kritikai munka lehet jó vagy rossz, lehet elvszerű és elvtelen, azon belül, hogy a kritikus figyelembe veszi a napilap saját munkafeltételeit. E feltételek - mondhatom így is: követelmények - azonban jó esetben nem akkor szólnak bele a véleményformálásba, amikor a kritikus - azonosulva egy napilap szellemi-politikai fővonalával - belső indításnak engedve, vállalkozik arra, hogy ebben a keretben végezzen szellemi munkát.
A napilap hasábjain végzett kritikai munka az érvek dokumentálásában, az elemzések részletező alaposságban nem veheti fel a versenyt a szaklapok kritikai tevékenységével. A komplex kritikai technikával szemben "művaji sajátossága" a kiemelés; a kritikai bemutatástól és a kiemelés mentén felvillantott elemző megjegyzésektől a következtetésekhez vezető út lerövidítése; számos, a művel kapcsolatban érvényes szempontnak csupán jelzésszerű érintése. Talán e néhány kiragadott vonás is érzékelteti a napilap-kritika sajátos természetét. Én e sajátosságnak a technikai oldalát tartom döntőnek, s nem hiszem azt, hogy napilap-kritika eleve arra kárhoztatott, hogy műfaji kötelességgé tegye az elvtelen alkalmazkodást, az elvi engedményt, az illanó halmazállapotú állásfoglalás. Úgy gondolom, hogy lényegre tapintani, az igazság irányában előrenyomulni a napilapkritikában is lehet. Az a kérdés, hogy ennek a kritikai állásfoglalásnak a veleje az adott mű komplex kritikai technikával - és elvszerűen! - végzett elemző bírálatainak is a velejéhez tartozik-e vagy sem. Ha a mű minden vonatkozására kiterjedő kritikai eljárás igazolja vagy éppen mint inspirációt hasznosítja a napilap-kritikában körvonalazott állásfoglalást,akkor ez a kritika érvényesnek mondható, ez a kritika részt vesz a társadalom szellemi életében. Elvileg foglalkozom itt ezzel a kérdéssel, tehát szükségképpen az eszményi változatot képzelve magam elé. Hogy sikerült-e valamit megvalósítanom a műfaj lehetőségeiből vagy sem, annak eldöntése már nem az én feladatom. Vissza

Fülszöveg

Pándi Pál irodalomtörténész és kritikus, az irodalomtudományok doktora, 1926-ban született. 1949-től tanít az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészkarán. Irodalomtörténeti munkássága során főként a reformkor és a 20. század magyar irodalmával foglalkozott. Az Új Írás szerkesztője volt megjelenésétől 1963-ig, majd 1967-től 1971-ig a Népszabadság kulturális rovatának vezetője. 1972-től a Kritika felelős szerkesztője.
Eddig megjelent kötetei: Viták és kritikák, 1954 (bírálatgyűjtemény), Petőfi, 1961 (monográfia), Elsüllyedt irodalom, 1963 (tanulmány a felszabadulás előtt alkot szocialista írókról).
Bírálatok és tanulmányok válogatott gyűjteménye a "Kritikus ponton". Az írások kiválasztását és elrendezését az a szándék diktálta, hogy elősegítsék a tájékozódást az elmúlt tíz-tizenöt esztendő irodalmában és irodalmi mozgalmaiban.
A publicisztikai-elvi cikkek keletkezésük kronológiája szerint sorakoznak csatarendbe, felidézve e mozgalmas tizenöt esztendő irodalmi-szellemi gyürkőzéseit,... Tovább

Fülszöveg

Pándi Pál irodalomtörténész és kritikus, az irodalomtudományok doktora, 1926-ban született. 1949-től tanít az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészkarán. Irodalomtörténeti munkássága során főként a reformkor és a 20. század magyar irodalmával foglalkozott. Az Új Írás szerkesztője volt megjelenésétől 1963-ig, majd 1967-től 1971-ig a Népszabadság kulturális rovatának vezetője. 1972-től a Kritika felelős szerkesztője.
Eddig megjelent kötetei: Viták és kritikák, 1954 (bírálatgyűjtemény), Petőfi, 1961 (monográfia), Elsüllyedt irodalom, 1963 (tanulmány a felszabadulás előtt alkot szocialista írókról).
Bírálatok és tanulmányok válogatott gyűjteménye a "Kritikus ponton". Az írások kiválasztását és elrendezését az a szándék diktálta, hogy elősegítsék a tájékozódást az elmúlt tíz-tizenöt esztendő irodalmában és irodalmi mozgalmaiban.
A publicisztikai-elvi cikkek keletkezésük kronológiája szerint sorakoznak csatarendbe, felidézve e mozgalmas tizenöt esztendő irodalmi-szellemi gyürkőzéseit, két és sokszor több frontos harcban születő-formálódó szocialista kultúránk legújabbkori történetét.
Az elmélet próbája a gyakorlat, a kritikusi elvek próbája a műbírálat. Pándi Pál eszme- és elvrendszere a marxizmus, központi értékkategóriája a realizmus, kritikái e lehető legobjektívebb mércét alkalmazzák a művekre. Művek és szerzők gondos kiválasztásának eredményeként a bírálatok, ha nem is hiánytalan, de átfogó képét adják tizenöt év drámatermésének, kitekintéssel a szépirodalom egyéb tájaira. Vissza

Tartalom

CIKKEK
VITÁZZUNK, HOGY EGYETÉRTSÜNK7
PETŐFI-KÉPÜNKRŐL11
NACIONALIZMUS ÉS SZÍNVONALSÜLLYEDÉS32
IRODALOM ÉS IRÁNYZATOK38
A "MINIMUM ESZMÉJÉRŐL"54
A NYUGATI POLGÁRI DRÁMA ÚTJAI63
NÉZETEK ÉS NÉZETELTÉRÉSEK88
KÉT VITA115
AZ IRODALOM TÁRSADALMI SZEREPÉRŐL122
BESZÉLGESSÜNK A GICCSRŐL132
JEGYZETEK AZ ÚJ MAGYAR DRÁMÁRÓL143
MÉG MINDIG A REALIZMUSRÓL VAN SZÓ174
HA ELJUTOTTAM VOLNA LAHTIBA...187
ÜNNEPRONTÁS - IGAZI ÜNNEPÉRT198
MŰVELŐDÉSPOLITIKAI JEGYZETEK209
TÖMEGÁBRÁZOLÁS, ROMANTIKA, NEMZETISÉGI KÉRDÉS235
MŰVÉSZET ÉS SZOCIALIZMUS253
BÍRÁLATOK
BALÁZS BÉLA VERSEIRŐL271
H. BARTA LAJOS: KIÁLTÁS278
BENJÁMIN LÁSZLÓ VÁLOGATOTT VERSEIRŐL283
CSURKA ISTVÁN: SZÁJHŐS288
MOÓR ÉS PAÁL292
KI LESZ A BÁLANYA?297
DARVAS JÓZSEF: HAJNALI TŰZ302
RÉSZEG ESŐ307
A TÉRKÉPEN NEM TALÁLHATÓ314
DÉRY TIBOR: G. A. ÚR X-BEN320
ÍTÉLET NINCS345
FÁBRY ZOLTÁN: KÚRIA, KVATERKA, KULTÚRA353
FEJES ENDRE: ROZSDATEMETŐ359
MOCORGÓ365
FORBÁTH IMRE: MIKOR A NÉMA BESZÉLNI KEZD370
GÁBOR ANDOR: TESTI SIRÁMOK375
GALAMBOS LAJOS: ISTEN ŐSZI CSILLAGA380
GALGÓCZI ERZSÉBET: A FŐÜGYÉSZ FELESÉGE386
GYÁRFÁS MIKLÓS: EGÉRÚT391
GYURKÓ LÁSZLÓ: SZERELMEM, ELEKTRA395
VITA GYURKÓ LÁSZLÓ DRÁMÁJÁRÓL 1-2.400
HERNÁDI GYULA: SIROKKÓ405
A "SIROKKÓ"-TÓL A PARABOLÁIG411
HORVÁTH MÁRTON: HOLTTENGERI TEKERCSEK417
HUBAY MIKLÓS: KÉSDOBÁLÓK427
ILLÉS BÉLA "ANEKDOTÁK KÖNYVÉ"-NEK OLVASÁSA UTÁN...432
ILLÉS ENDRE: HOMOKÓRA439
AZ IDEGEN444
ILLÉS ENDRE-VAS ISTVÁN: RENDETLEN BŰNBÁNAT450
ILLYÉS GYULA: FÁKLYALÁNG456
MALOM A SÉDEN461
KEGYENC468
BOLHABÁL474
TISZTÁK479
JUHÁSZ FERENC: MIT TEHET A KÖLTŐ?487
KALÁSZ MÁRTON: ÜNNEP ELŐTT493
KARINTHY FERENC: KÉK-ZÖLD FLORIDA499
HÁROM HUSZÁR503
KODOLÁNYI JÁNOS: BÉKÁK TAVA511
KOMLÓS JÁNOS: AZ ÉDENT BEZÁRTÁK517
JEGYZETEK LADÁNYI MIHÁLY VERSEIRŐL523
LENGYEL JÓZSEF: MÉRNI A MÉRHETETLENT535
JEGYZETEK LENGYEL JÓZSEF "IGÉZŐ"-JÉRŐL540
MESTERHÁZI LAJOS: A TIZENEGYEDIK PARANCSOLAT555
AZ ÁRTATLANSÁG KORA560
MÉSZÖLY MIKLÓS: AZ ABLAKMOSÓ567
MOLDOVA GYÖRGY: AZ IDEGEN BAJNOK575
NÉMETH LÁSZLÓ: VILLÁMFÉNYNÉL581
PAPUCSHŐS585
MATHIÁSZ-PANZIÓ589
SZÉCHENYI594
JEGYZETEK AZ "ÁRULÓ"-RÓL598
DRÁMA ÉS TÖRTÉNELEM603
APÁCZAI619
JEGYZETEK A NAGY CSALÁDRÓL624
ÖRKÉNY ISTVÁN: TÓTÉK632
PILINSZKY JÁNOS: HARMADNAPON638
ROMÁN GYÖRGY: LILIPUTOK LÁZADÁSA643
SÁNDOR IVÁN: TISZAESZLÁR649
SÁNTA FERENC: ÉJSZAKA659
SARKADI IMRE: HÁZ A VÁROS MELLETT664
OSZLOPOS SIMEON667
ELVESZETT PARADICSOM672
SZABÓ ISTVÁN: VARÁZSLAT KERTJE682
SZAKONYI KÁROLY: ÉLETEM, ZSÓKA...!687
TAKÁCS IMRE: KŐANGYAL692
THURZÓ GÁBOR: AMEN, AMEN696
HÁTSÓ AJTÓ703
VAS ISTVÁN: NEM SZÁMÍT710
UTÓSZÓ-FÉLE716
JEGYZETEK737

Pándi Pál

Pándi Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pándi Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Kritikus ponton (dedikált példány) Kritikus ponton (dedikált példány) Kritikus ponton (dedikált példány) Kritikus ponton (dedikált példány) Kritikus ponton (dedikált példány)

A védőborító és a borító kissé foltos.

Az előlapon a szerző, Pándi Pál névre szóló dedikációja látható.

Állapot:
3.480 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba
konyv