| Előszó | 13 |
| A TUDOMÁNY MINT TÁGABB KÖZEG | 19 |
| A tudományos megismerés | 21 |
| Hétköznapi megismerés - tudományos megismerés | 21 |
| A tudományról kialakult kép változásai | 25 |
| A klasszikus tudománykép | 25 |
| A logikai pozitivizmus és az "elfogadott nézet" | 27 |
| Posztpozitivista kritikák | 28 |
| Realista felfogás a tudományról | 32 |
| A megismerés "kemény" és "lágy" arca | 36 |
| A megismerés két alapstratégiája: indukció és dedukció | 38 |
| Logika és tudomány. Az indukció alapjellemzői és korlátai | 38 |
| A dedukció érvényes és érvénytelen formái | 42 |
| Indukció, dedukció és a tudományos kutatás valósága | 44 |
| A megismerés szintjei: leírás, korreláció, okság, törvény | 46 |
| A kutatás céljai. Adat és elmélet. A leíró-feltáró kutatás | 46 |
| Korrelációkutatás és oksági értelmezés | 49 |
| Az oksági viszony természete | 52 |
| A törvényen alapuló magyarázat | 55 |
| Determinizmus, redukcionizmus | 56 |
| Okság és determinizmus | 56 |
| Okság és redukcionizmus | 58 |
| A magyarázatok és elméletek megítélése | 59 |
| Álmagyarázatok | 59 |
| Az elméletek megítélésének kritériumai | 60 |
| Kommunikáció és szerveződés a tudományban | 61 |
| Tudományos nyelvezet, tudományos fogalmak | 61 |
| A szerveződés és a kommunikáció formái | 68 |
| Tudomány az internet korszakban | 69 |
| Összefoglalás | 71 |
| Fontosabb fogalmak | 73 |
| A PSZICHOLÓGIAI KUTATÁS: PARADIGMÁK ÉS MÓDSZEREK | 75 |
| A tudományos kutatás mint módszeres eljárás | 77 |
| Kutatási módszerek és metodológiai paradigmák | 77 |
| A kutatás mint utazás - alapfogalmak | 77 |
| "A tudományos módszer" | 79 |
| A metodológiai pluralizmus elve | 80 |
| A természettudományos paradigma közelről: a kísérletezés | 82 |
| A kísérleti módszer kezdetei: Galilei, Pascal, Spallanzani | 82 |
| A kísérlet mint a természettel folytatott párbeszéd | 84 |
| A hermeneutikai paradigma közelről: a kultúrantropológia | 85 |
| Az antropológia útkeresései | 85 |
| Hermeneutikai szemlélet az antropológiában | 87 |
| A Chicagói iskolához kötődő etnográfia és etnometodológia | 88 |
| A kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégia | 92 |
| A kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégia vázlatos összehasonlítása | 92 |
| Mikor melyiket alkalmazzuk? | 95 |
| A pszichológia módszertani hagyományai és vitái | 96 |
| A kísérletezés hagyománya | 96 |
| A pszichometriai (korrelációs) megközelítés hagyománya | 100 |
| A hermeneutikai-fenomenológiai megközelítés hagyománya | 102 |
| Viták, irányzatok, tendenciák | 104 |
| A pszichológiai kutatás módszerei - áttekintés | 110 |
| A kutatási módszerek felsorolása különféle megközelítésekben | 110 |
| Az adatgyűjtésre szolgáló alapvető módszertani lehetőségek | 111 |
| A kutatási módszerek áttekintése alapstratégiák szerint | 112 |
| Összefoglalás | 117 |
| Fontosabb fogalmak | 118 |
| A kutatás általános módszertani kérdései | 119 |
| A mérés problémája a pszichológiában | 119 |
| A tudományos mérés kritériumai és nehézségei | 119 |
| Mérés és operacionalizáció a pszichológiában | 122 |
| A mérés érvényességének kérdése | 125 |
| A megbízhatóság és az érzékenység | 127 |
| Az alapvető mérésiskála-típusok | 131 |
| Mérési hagyományok: reakcióidő, pszichofizika, pszichofiziológia | 135 |
| A reakcióidő mérése | 135 |
| A pszichofizikai mérések | 139 |
| A pszichofiziológiai mérések | 144 |
| Minta és mintavétel | 155 |
| Minta és populáció viszonya | 156 |
| A valószínűségi mintavétel logikája | 159 |
| Az alapvető mintavételi eljárások | 162 |
| A mintavétel sajátosságai a pszichológiában | 164 |
| A statisztika szerepe a pszichológiai kutatásban | 168 |
| A statisztikai feldolgozás szintjei: leíró- és matematikai statisztika | 168 |
| A nullhipotézis-tesztelés logikája | 170 |
| A pszichológiai kutatás etikai kérdései | 174 |
| A vizsgálati személyek védelme | 174 |
| Az állatokkal folytatott kutatások | 182 |
| A tudományos kutatások tágabb társadalmi felelőssége | 184 |
| A tudományos kutató etikus magatartása | 186 |
| Összefoglalás | 189 |
| Fontosabb fogalmak | 190 |
| A kísérleti stratégia | 192 |
| A kísérletezés logikája | 192 |
| John Stuart Mill az "egyezés és különbözés együttes módszeréről" | 192 |
| Kísérletezésre épülő kutatási programok: Harlow, Asch és Stroop | 193 |
| A kísérletezés alapfogalmai | 198 |
| A kutatási kérdés és a hipotézis | 198 |
| A független és a függő változók. Az alanyi változók | 200 |
| A kísérleti elrendezés két alaptípusa: a kontrollcsoport és a kontrollfeltételterv | 203 |
| A kísérletek alapvázát meghatározó információk - összefoglalás | 204 |
| A kísérlet mint műveletsor | 208 |
| A változók műveleti meghatározása | 208 |
| A független változó hatékonysága | 209 |
| A függő változó érzékenysége | 210 |
| A kísérleti kontroll és a belső érvényesség | 213 |
| A kísérleti kontroll és a belső érvényesség | 213 |
| A csoportekvivalencia. Az alanyi változók kontrollja | 216 |
| A kontrollcsoport fogalma és alkalmazása | 220 |
| A belső érvényesség veszélyforrásai és ellenőrzésük | 221 |
| Az érvényesség egyéb fajtái a kísérletezésben | 230 |
| Az érvényesség fajtái - áttekintés | 230 |
| A fogalmi konstrukció érvényessége | 231 |
| A statisztikai következtetés érvényessége | 233 |
| A külső érvényesség | 234 |
| Az érvényesség-típusok egymáshoz való viszonya | 237 |
| A megbízhatóság | 239 |
| A megbízhatóság jelentése és jelentősége | 239 |
| A kísérletek megismétlésének módjai | 240 |
| A többváltozós kísérletek | 241 |
| A többváltozós kísérletek típusai | 241 |
| Főhatások és interakciós hatások | 244 |
| A többváltozós kontrollcsoportterv | 246 |
| A többváltozós kontrollfeltételterv | 248 |
| A kevert típusú kísérleti terv | 249 |
| "Rendhagyó" kísérlettípusok | 250 |
| A nem csoport alapú kísérletezés hagyománya | 250 |
| Skinner "kísérleti viselkedésanalízise" | 251 |
| Kis N típusú kísérleti elrendezések | 252 |
| A fenomenológiai kísérletezés hagyománya | 254 |
| Protokollanalízis | 257 |
| Szimulációs kísérlet, számítógépes modellezés | 258 |
| Kvázikísérletek | 259 |
| A kvázikísérletek és terepkísérletek jellemzői | 259 |
| "Nem egyenlő kontrollcsoport" terv | 261 |
| A "megszakított sorozat" terv | 262 |
| A kísérleti stratégia értékelése | 264 |
| Összefoglalás | 267 |
| Fontosabb fogalmak | 269 |
| A korrelációs stratégia | 271 |
| A korrelációs stratégia jellemzői | 271 |
| A korrelációs stratégia kompetenciakörei | 271 |
| A korrelációs stratégia arculatai - kutatási példák | 273 |
| Alanyi változókon nyugvó (ex post facto) vizsgálatok | 278 |
| A mintavétel és a statisztika szerepe a korrelációs stratégiában | 280 |
| A pszichológiai tesztek | 286 |
| A tesztelés alapgondolata, funkciói és logikája | 286 |
| A pszichológiai tesztek kezdetei és későbbi "karrierje" | 289 |
| A pszichológiai tesztek fajtái | 294 |
| A standardizált testek kidolgozásának folyamata | 302 |
| A teszt megbízhatósága és érvényessége | 306 |
| Tájékozódás a tesztek univerzumában - gyakorlati tudnivalók | 311 |
| Tesztfelvétel, a teszthelyzet jellemzői | 314 |
| A tesztek alkalmazásának előnyei, korlátai és nehézségei | 318 |
| A kérdőíves vizsgálat | 321 |
| A kérdőíves vizsgálat - meghatározás és társadalmi háttér | 321 |
| Vizsgálati célok, kutatási lépések, és adatgyűjtési módok - áttekintés | 324 |
| Metodológiai előfeltevések és a standardizáció kérdése | 327 |
| A válaszadás érvényességét veszélyeztető tényezők | 333 |
| Szempontok publikált kérdőívek használatához | 340 |
| A kérdőívszerkesztés folyamata | 343 |
| A kérdőív érvényességének és a megbízhatóságának ellenőrzése | 353 |
| Változatok egy módszerre: posta, telefon, számítógép | 355 |
| A kérdőíves adatok feldolgozása. A kódolás | 360 |
| A kérdőíves módszer értékelése | 362 |
| Attitűdskálák, szemantikus differenciál, szociometria | 366 |
| Az attitűdmérés történeti háttere és elméleti kérdései | 366 |
| Az attitűdskálák fajtái | 368 |
| Attitűdskálák kidolgozása | 372 |
| Az attitűdskálák korlátai | 374 |
| A szemantikus differenciál | 376 |
| A szociometria | 378 |
| Beavatkozásmentes vizsgálatok | 379 |
| A korrelációs stratégia értékelése | 381 |
| Összefoglalás | 382 |
| Fontosabb fogalmak | 384 |
| A kvalitatív stratégia | 386 |
| A kvalitatív stratégia közelnézetben | 386 |
| A kvalitatív kutatások helyzete - a "csöndes metodológiai forradalom" | 386 |
| Módszerek és paradigmák - áttekintés | 390 |
| Kvalitatív kutatások közelnézetben - példák | 394 |
| Az elmélet és a hipotézisek szerepe a kvalitatív kutatásokban | 402 |
| Folyamat közbeni analízis: az adatok kezelése és elemzése | 404 |
| A kvalitatív adatok számítógéppel támogatott elemzése | 407 |
| Az érvényesség és a megbízhatóság a kvalitatív kutatásokban | 410 |
| A mintavétel és az általánosítás kérdései | 415 |
| Etika és kvalitatív kutatás | 418 |
| A természetes megfigyelés | 420 |
| A természetes megfigyelés mint tudományos módszer | 421 |
| A megfigyelés - történeti és interdiszciplináris háttér | 424 |
| Megfigyelni: mit, hogyan, miért? - Alapkérdések és dilemmák | 429 |
| A strukturált megfigyelés | 434 |
| A strukturálatlan megfigyelés | 439 |
| A megfigyelés megbízhatósága és érvényessége | 446 |
| A megfigyelés módszerének értékelése | 449 |
| A kvalitatív interjú | 450 |
| Az "interjútársadalom" és az interjúmódszer | 450 |
| Az interjúmódszer - történeti háttér | 453 |
| A kvalitatív interjú típusai és jellemzői - áttekintés | 456 |
| A kvalitatív interjú típusai részletesen | 459 |
| A kvalitatív interjúvizsgálat hét fázisa - áttekintés | 5467 |
| A mintavétel és az interjúkészítés folyamata | 469 |
| Átírás, elemzés, érvényesség | 472 |
| A kvalitatív interjú értékelése | 477 |
| Szövegelemzés | 478 |
| A "szöveg" kutatása | 478 |
| A tartalomelemzés | 481 |
| Narratív elemzés | 484 |
| Beszélgetéselemzés | 486 |
| Diszkurzuselemzés | 489 |
| A szövegelemző eljárások értékelése | 491 |
| Az esettanulmány | 492 |
| Az esettanulmány - háttér, és három példa | 492 |
| Az esettanulmány mint megalapozott kutatási stratégia | 497 |
| Az esettanulmány fajtái | 500 |
| A vizsgálat lefolytatása | 502 |
| Az esettanulmány értékelése | 506 |
| A kvalitatív stratégia értékelése | 507 |
| Összefoglalás | 511 |
| Fontosabb fogalmak | 512 |
| A stratégiák és módszerek áttekintése | 514 |
| A kutatás minősége | 514 |
| A stratégiák összevetése | 516 |
| A kísérleti stratégia | 517 |
| A korrelációs stratégia | 517 |
| A kvalitatív stratégia | 518 |
| A módszerek összehasonlítása | 520 |
| A kísérlet | 520 |
| A teszt | 520 |
| A kérdőív | 521 |
| A megfigyelés | 522 |
| A kvalitatív interjú | 523 |
| A szövegelemzés | 525 |
| Az esettanulmány | 526 |
| Módszerek és stratégiák kombinációja | 527 |
| Összefoglalás | |
| KUTATÁS ÉS KÖZLÉS A GYAKORLATBAN | 531 |
| Kutatás és közlés a gyakorlatban | 533 |
| A kutatómunka fázisai | 533 |
| A terv-végrehajtáson alapuló kutatás menete | 533 |
| A folyamat közben alakuló kutatás menete | 540 |
| A kutatási terv - kvantitatív kutatás | 541 |
| A kutatási terv - kvalitatív kutatás | 546 |
| A szakirodalom feltárása és feldolgozása | 548 |
| A szakirodalom feltárásának célja és a források típusai | 548 |
| Könyvtárak, számítógépes adatbázisok, internet | 552 |
| Keresés, olvasás, feldolgozás | 557 |
| A tudományos közlés műfajai, követelményei | 561 |
| Az empirikus kutatási beszámoló formai és tartalmi követelményei | 561 |
| Az írás stílusa, a fogalmazás irányadó elvei | 568 |
| Az értékelés kritériumai | 570 |
| A kvalitatív kutatásról szóló beszámoló | 572 |
| Szóbeli beszámoló, konferencia-előadás | 575 |
| A poszterprezentáció | 577 |
| Zárszó | 577 |
| Összefoglalás | 578 |
| Fontosabb fogalmak | 578 |
| Fogalomtár | 579 |
| A kötetben szereplő honlapok listája | 614 |
| Nagyítók listája | 619 |
| Irodalomjegyzék | 620 |
| Tárgymutató | 643 |
| Névmutató | 652 |