A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nemzetkép az iskolai történelemoktatásban 1777-1848

A nemzeti történelem konstruálása az első magyar történelemtankönyvekben

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Iskolakultúra-Országos Széchenyi Könyvtár-Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Kiadás helye: Pécs-Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 131 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra-könyvek
Kötetszám: 21
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-9315-72-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A modern nemzetépítéssel kapcsolatos - elsősorban a nacionalizmusra mint ideológiára és annak politikatörténeti vonatkozásaira koncentráló - történészi kutatások valósággal reneszánszukat élik világszerte, különösen aktuális szerepet töltve be a kelet-közép-európai térség poszt-államszocialista országainak történetírásában; azonban a leíró jellegű és a politikatörténet síkján mozgó munkák létén túl relatíve kevés kutatás összpontosul a nemzeti azonosságtudat, kultúra, gondolkodásmód és a nemzeti hagyományok történetiségének társadalomtörténeti és antropológiai jellegű problematizálására. Márpedig a modem nemzettudat ezen konstituensei éppen az újkori nemzetépítés első szakaszában, az észak- és dél-amerikai függetlenségi háborúk és a francia forradalom következtében és mintájára születő modem nemzetek szinte sablonszerű attribútumaiként konstruálódtak meg: részben korábbi történelmi korszakok partikuláris elemeiből transzformálódva a közös nemzeti örökség kanonikus Összetevőivé (pl.... Tovább

Fülszöveg

A modern nemzetépítéssel kapcsolatos - elsősorban a nacionalizmusra mint ideológiára és annak politikatörténeti vonatkozásaira koncentráló - történészi kutatások valósággal reneszánszukat élik világszerte, különösen aktuális szerepet töltve be a kelet-közép-európai térség poszt-államszocialista országainak történetírásában; azonban a leíró jellegű és a politikatörténet síkján mozgó munkák létén túl relatíve kevés kutatás összpontosul a nemzeti azonosságtudat, kultúra, gondolkodásmód és a nemzeti hagyományok történetiségének társadalomtörténeti és antropológiai jellegű problematizálására. Márpedig a modem nemzettudat ezen konstituensei éppen az újkori nemzetépítés első szakaszában, az észak- és dél-amerikai függetlenségi háborúk és a francia forradalom következtében és mintájára születő modem nemzetek szinte sablonszerű attribútumaiként konstruálódtak meg: részben korábbi történelmi korszakok partikuláris elemeiből transzformálódva a közös nemzeti örökség kanonikus Összetevőivé (pl. egységesülő nemzeti nyelv, egységesülő múltszemlélet, a par excellence nemzeti viselet, táj, ételek kanonizálása); részben pedig éppen ebben a korszakban ..találódtak fel" vagy értelmeződtek újjá (pl. az olyan modem nemzeti jelképek, mim a nemzeti lobogó, himnusz vagy a modem nemzeti mítoszok, hősök és antihősök panteonja). A kutatás kiindulópontja és kérdésfeltevése tehát a kultúra egy jó! elhatárolt szegmensén keresztül megnyilvánuló modem magyar nemzeti azonosságtudat kikristályosodásának a vizsgálata egy bő fél évszázados időmetszeten belül. amely korszak egyben az új- és jelenkori magyar történetírás kánonja szerint a modern értelemben vett magyar nemzet létrejöttének a korszakát, az 1848-as polgári forradalmat megelőző évtizedeket, azaz a reformkort és annak előzményét foglalja magába. Ezt a rendkívül szerteágazó, hosszas folyamaiként fel fogon átalakulást kívánom -rekonstruálni- egy jól körülhatárolt, bár így is terjedelmes korpuszon keresztül. nevezetesen a korabeli magyarországi, illetve erdélyi iskolai oktatásban használt, illetve arra szánt, tizenöt darab, magyar nyelvű, nyomtatásban megjelent, a magyar történelemmel (vagy legalább azzal is) foglalkozó történelemtankönyv szövegének a nemzeti diskurzus nézőpontjából történő vizsgálatával, illetve, pontosabban, arra egyfajta interpretációs kísérletet tenni. Vissza

Tartalom

1. BEVEZETÉS 7
2. NACIONALIZMUSELMÉLETEK ÉS KAPCSOLATUK A TÖRTÉNELEM ÍRÁSÁVAL ÉS TANÍTÁSÁVAL 10
2.1. A NACIONALIZMUS ELMÉLETEI ÉS A NEMZET PROBLEMATIKÁJA 10
2.2. A NACIONALIZMUS ÉS A TÖRTÉNELEM ÍRÁSÁNAK ÉS OKTATÁSÁNAK KAPCSOLATA 20
3. AZ OKTATÁSÜGYI PROBLEMATIKÁJA A 18. SZÁZAD VÉGÉN ÉS A 19. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN MAGYARORSZÁGON 27
3.1. MAGYARORSZÁG KORABELI ISKOLARENDSZERÉNEK ÉS A KORSZAK OKTATÁSPOLITIKAI TÖREKVÉSEINEK ÁTTEKINTÉSE 77
3.2. A MAGYAR TÖRTÉNELEM ISKOLAI TANÍTÁSÁNAK TÖRTÉNETE 33
3.3. AZ 1777-TÓL 1848-IG TERJEDŐ KORSZAK TANKÖNYVÜGYE 39
4. A TANKÖNYVEK INTERPRETÁLÁSA 49
4.1. A FORRÁSKORPUSZ TARTALMA ÉS KIJELÖLÉSÉNEK SZEMPONTJAI 49
4.2. A KORPUSZ SZERZŐI: FELEKEZETI. RENDI ÉS PROFESSZIONÁLIS STÁTUSUK KÉRDÉSE 55
4.3. A TANKÖNYVBE NARRATÍVÁJÁNAK VIZSGÁLATA A NEMZETI DISKURZUS SZEMSZÖGÉBŐL 59
4.3.1. A NEMZET EREDETE: ŐSÖK ÉS A HON ELFOGLALÁSA(I) 67
4.1 2. I. (SZENT?) ISTVÁN. A VALLÁS (VAGY A KULTÚRÁT) APOSTOLA. A MAGYAROK ELSŐ (?) KIRÁLYA, A RENDI TÁRSADALOM MEGALAPÍTÓJA (VAGY MEGÚJÍTÓJÁT) 74
4.3.3. "II. JÓZSEF KORSZAKA: A NEMZET ERŐSZAKOS MEGRÁZATÁSA A TETT ÚJÍTÁSOK ÁLTAL" 84
5. NÉHÁNY KONKLÚZIÓ 93
6. UTÓSZÓ 94
7. JEGYZET 100
8. IRODALOM 125

Lajtai L. László

Lajtai L. László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Lajtai L. László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv