1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Látomás és indulat a művészetben

Esztétikai előadások

Szerző

Kiadó: Egyetemi Nyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 419 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó5
Első előadás
Filozófia és naivitás9
A három filozófiai főkérdés10
A szépség vizsgálata11
A Kant-féle érdeknélküliség12
Kielégülés a szépségben12
Mi az a tetszés?13
A Stendhal-i meghatározás14
A művészet eredetének melankóliás elemei15
A szépség mint erkölcsi előzmény16
A szépség intenzitása16
A szépség önzésünknek is jót ígér16
A valóság szépségei és a művészetéi18
A művészet mai kritériumai20
Az építészet, mint különös művészet22
A szemlélet és a gondolat határtalansága23
Irracionalitás24
Előlegezett konklúziók a gondolkodásban24
Vélemény: stagnálás a gondolkodásban25
A dedukció praktikuma26
A praktikus szemlélet jogosultsága27
A művészet célja: szórakoztat, mulattat, tükröz27
Mávészet és életismeret28
Hitetlenség a képzelettel szemben 29
A művészet gyönyörködtessen31
A művészet eredete: utánzás? tükröződés?31
A testünk díszítése32
A testi szépség feledteti a test használhatóságát32
Képzeletben kijavítjuk életünket33
Képzelgések utáni kielégülések34
Tökéletlen élmények kijavítása36
Az élmények feláldozása36
Műkedvelők és riporterek élményhűsége37
L'esprit d'escalier37
Gyónás38
A művészet: határtalan korrektúra39
Sérülteké a művészet40
A művész és a nélkülözés40
Művészet és elmúlás41
Múlt és jövő: merő irracionalizmus42
A maradandóság illúziója42
Emlékezet és maradandóság42
Tiltakozás az elmúlás ellen43
A közlés eredendő szükségessége45
A funkckió öröme45
Hiúság45
Tolsztoj: a művészet mérges gyümölcs45
Második előadás
Az első előadás összefoglalása48
Élmény és művészet48
Valóság és művészet nem keverhető össze49
A világ nagy egysége és a kompozíció49
A festmények kerete és a szobrok talpazata52
A szobrászat és a valóság52
Az élmény alkotó-elemei53
Élmény és szóbeli előadás53
A lét birtokolhatatlansága54
A valóság a képzelet műve55
A képzelet struktúra-kedvelő55
A képzelet összefoglal56
A képzelet élet-kedvelő56
A képzelet antropomorf, egocentrikus57
A képzelet optimikus hajlamai57
A valóság ingerei58
A valóság rekonstrukciója élőszóban59
Túlzás és mértékletesség az előadásban59
Az előadó tárgyilagossága60
A hazugok művészete61
Kép és indulat61
Az előadó személyisége a rekonstrukcióban61
A szavak sorsa62
Írásban való rekonstrukció62
Szónoklat gyorsírásban62
Gesztusok kifejezése szavakban63
A valóság hatástalan a művészetben63
Amit elhiszek, az még nem szép64
A valóságot muszáj elhinni, a művészt is kényszerítsen erre64
A valóságban más a meggyőző, mint a művészetben65
Közbenső összefoglalás65
Élményeink tükre-e művészet?66
A valóság művészi kompozíciói66
Az elhallgatások praktikája66
A szobrászat külön világa66
A képzelet szereti, ha maga teremt 69
Rejtélyességek69
Illúziók69
Egy érzéki részlet az egész helyett69
Túl sok részlet elképzelhetetlen69
Amit kevésbbé ismerünk, jobban megihlet70
A képzelet szabad lengése71
Káprázatainkat elhisszük72
A káprázatban rosszul hatnak a valóság elemei72
Káprázat egyes jelek alapján73
Utánzás és művészi utánképzés73
A képzelet ingerlése75
A művészi ábrázolás túlzása75
Kezdeti ellenállás a művel szemben75
Az átélés erkölcsi okai76
Az átélés attraktív okai76
Önzés okozta átélés76
Az átélés hatásai77
"Te én vagyok" a művészetben77
Váltakozó azonosulás77
Ki kivel azonosítja magát?78
A szép és jó összefüggései. Intrikusok79
Önzés és erkölcsi parancs79
Az erkölcsi parancs célszerűsége80
A jónak és rossznak megkülönböztetése már maga is erkölcsi tény82
Minden földi evangélium az elesetteket védi82
Az isteni szózat, mint erkölcsi parancs83
Önzésünk és erkölcsiségünk kapcsosatai83
Az erkölcsi parancs és hiúságunk84
Az erkölcsi parancs és a jutalom reménye85
Az erkölcsi parancs öncélúsága85
Az öncélú jóság irracionalitása86
Az erkölcsi parancs kivitele87
Bűnözőkkel való együttérzésünk87
A világrend képzeletének fontossága88
Rend után vágyunk a műalkotásban is88
Alapvető erkölcsi tétel a műben89
A Machbeth hidege89
A kép szégsége és a bűn89
A komikum és gúny, mint képcsökkentés90
A nevetségesség művészetellenes pricípiumai90
A "nevetséges" az értelem ingere91
Humor és páthosz92
Indulatos gúny, mint nagy művészet93
Tragikum, mint a művészet legfőbb anyaga93
A művészet keletkezésének tragikus ingerei93
A boldogság: veszteglés94
A sérült váza példája95
A szenvedély nagyobb felületet mutat95
Harmadik előadás
A második előadás összefoglalása96
Kultúra és civilizáció98
Kultúra és műveltség98
Nép és artificiális kultúra99
A munkásság kultúrája99
A Szovjet a nép kultúráért100
A kultúra tanításának szükségessége100
Hamann a művészetek ősiségéről100
A művészet kezdetei101
Hamann az angyalok nyelvéről101
A kifejezés a létezéshez képest hamisítás102
Hamann a jelenések hatalmáról102
A látomás gyönyöre és a jelen idő102
Vegetatív egzisztenciánk és a zene104
Vegetatív egzisztenciánk és a tánc105
A gondolat és a szív105
Az értelem küzdelme az állattal105
Az értelem küzdelme tesz emberré106
Az értelem túlbecsülése106
A logikai rend vágya107
Konkrétum: zűrzavar, - absztrakció: rend107
Az absztrakciók logikus tisztasága108
Az absztrakció anyagtalansága108
A művészetben gondolatot keresni108
A hallucinatív öröm más, mint az értelemé109
Vegetatív szisztémák gyönyörei110
A művészet becse110
Művészet és naivitás110
Konkrét legyen a kép111
A részletek értéke112
A képzelet autonómiája112
Igéző részletek113
Sok részlet helyett egy-egy113
Nem szükséges sokat látnunk egy alakból114
S az élmény iránti hűség?115
A megfigyelések túlértékelése115
Lélekanalyzis az irodalomban116
A lélek indulatmeneteinek kifejezése116
A szív idézete: líra117
A mások érzéseinek kifejezése117
Meghatottságunk nem a mű értéket dicséri118
Átélni más, mint elhinni valamit119
A tudományosan helyes lélekanalyzis a művészetben hamisan hathat119
A lélek jelenjen meg testi formában121
A mélységek, - die Tiefe122
Nem feltárni, - külsőségekkel mélyre hatni122
Mikor éli ki magát a kép?123
Mi az életteljesség?123
A művészet életet-igenlő tendenciája124
A megfigyelések sora még nem élő szervezet124
Ami és, az egységesen jön létre125
A művész ihlete nagyrészben egységérzés125
Negyedik előadás
A harmadik előadás összefoglalása127
A vázlatkönyv jelentősége128
Lélekzetvételi periódusok128
Az elbeszélés tempója, periódusok129
A lavína példája és a lassúsági határ130
Kűlső ingerek, mint az alkotás lendítői131
A lendület struktúrát hoz létre131
Egyéni példa a lendület szükségességéről132
A kezdet lendületi jelentősége az alkotásban133
Példa a lendülettelen és a lendületes előadásra135
A szervezet beszéde több, mint a kicsi136
Dickens bőséges termése137
Dosztojevszki bősége137
A regény állítólagos aranykora137
Utánozni csak a gyengeséget lehet138
A pszichológizálás százada138
A neo-flauberti iskola és a fogalmazás túlértékelése139
Művészi mesterfogások139
Puritanizmus a szépség halála141
Az újfajta szorgalmi regények142
Világnagyságok a riportázs szolgálatában143
Kleopátra egy egyszerű kis mai cica volt143
A művészet alapvető princípiumai efemer-jellegűek-e?144
A szépség-ideál változásainak egyéb okai147
A torz iránt való hajlamunk152
A szép és csúnya változó koordinátái154
A művészi látás irányító hatásáról155
A torzítás helye a művészetekben157
A mozgás csakugyan életet jelent-e?158
Életet képzelünk bele az élettelenbe158
Az életteljesség vágya a legmagasabbrendű kívánságunk160
Ötödik előadás
A negyedik előadás összefoglalása161
A gépiesség, mint ideál162
A gépisség lelkesítő hatásai163
Gépiesség az életformánkban163
Az új építészet a szabályosság szolgálatában163
A képzelet más struktúrát szeret, mint az értelem164
A képzelet struktúrái165
Az értelem struktúrái165
A képzelet életteljes princípiumai166
Amit a képzelet felvesz, annak új életet is ad167
Aminek a képzelet új életet ad, abból új örömök is adódnak167
Példák a szenzibilizációra168
A művészetben képzeletünket semmi se kötelezi169
A valóság kötelezi képzeletünket169
Szenzibilizáció és hiperesztézia170
Mi a szenzibilizáció?170
Praktikus tanácsok kezdő tanulmányírók számára171
A zenei tanulmányról172
A képzőművészeti tanulmányról173
Az irodalmi tanulmányról173
Az érzékletesség hatása jobban jellemezhető, mint a formáé175
A szépséget új képpel lehet legjobban kifejezni176
A lélek alighanem mindent élővé változtat át176
A szavak hallucinatív hatásánk fokozása177
A rózsa példája: hogy mint fokozható a kép hallucinatív ereje178
Nem hinni kell a szót: átélni178
Ami dallamos, az jobban átérezhető178
Ami gazdagabb asszociációt kelt, az jobban átélhető178
A szó érzéki ereje környezetétől is függ179
Az egységes kompozíció hatása a részletre180
Az élmény és műalkotás kapcsolata181
Riporter, műkedvelő, művész181
Fell kell áldozni az élményt a szépség javára182
Az élményből esetleg semmi se marad182
A művészet önkénye183
A természet utánzása-e a művészet?184
A művészet, mint öncél184
A művész számra minden létező a művészetért van185
"Költő hazudj, csak rajt' ne fogjanak"186
"Nem a való hát: annak égi mása"186
A valóság megszépítése187
a hős rokonszenves-e?188
Az író rokonszenves-e?188
Ha a mű tárgya keserű is: életörömöt adjon189
Ami csúnya, élvezetesen legyen ábrázolva190
Hatodik előadás
Az ötödik előadás összefoglalása192
A kompozíció szükségessége a művészet másnemű szépségeit bizonyítja193
A művészetben való örömeink behatóbb vizsgálata193
Pieter Breugel szörnyetegei193
Az önző képzelet tematikus attrakciói194
A szörnyűségek tamatikus határai195
Dürer kínzó látományai és Mattia Grűnewald monumentalitása196
A mű szépsége különválik-e a témájától?198
Irodalmi példák az önző képzelet attrakcióira199
Egyéb attraktív elementumok200
Szörnyűségek attraktív elemek nélkül201
A leggyötrőbb olvasmány példája201
Raszkolnyikov álma a lovacskáról202
Naturalizmus és verizmus203
Az érdekeségről általában205
Az akció érdekességéről206
A valóság és művészet egyforma érdekessége206
Az érdekesség durva pillérei207
Ami csak érdekes, az még nem szép207
A ponyva és a műalkotás érdekessége208
A Lear kiály érdekessége208
Az érdedesség voltakép szintén az életteljességet szolgálja209
Naiv és nem naiv-költészet210
A naiv elbeszélés és a mese édessége211
Naiv intrikusok, naiv művészetben212
Szórakozás a naiv művészetben212
A nem-naiv irodalmi művek bonyodalma és vég-kifejlete213
A naivitás egyes ismérveiről215
A nem-naiv művészet témáinak intenzívebb átélése217
A lovacska halálának érdekessége218
A valóság rendetlensége s a művészet rendezettsége219
Az indulatok természetéről219
Gyötrelmes történet feszültségek nélkül221
A valóság jelensége mindenkor jelenésként hasson a művészre223
A megszokás veszedelme224
A csoda lelki előfeltételeiről224
A gyermek számára a jelenség: jelenés224
Renenerálódó figyelem225
Az észrevétel frisseségénél kezdődik a művészet225
A szavak csengésének hiperesztéziája226
A nyelvek fejlődése az absztrakciók felé vezet227
A szavak érzéki képeinek és eredeti értelmének kopoása227
Eredetileg gyönyörű szóképek elkopása228
Új hasonlat, vagy új szókép erő ad a szónak228
A hasonlatokról229
A hasonlat mozgalmat hoz létre a képzeletben229
A hasonlat, mint lendületi periódus230
A hasonlatnak erénye a tökéletlenség230
Ajánlható pongyolaság a hasonlatban s viszont egy csodálatos pontosság példája231
Hetedik előadás
A hatodik előadás összefoglalása232
Még további példák a hasonlatosság erejéről233
Példa a végleges modellálásra234
Példa a bizonytalanabb modellálásra234
További példák a habozó, bizonytalan előadásra235
A figyelem ritmikus és szünetes dinamikája236
Képzelet és ideiglenesség238
A status nascendi nagyobb hatásáról239
A lélek változó és mozzanatos természete239
A képzelet rendre törekszik, de a rend eredetére is kiváncsi240
Amorf emlékjelek a struktúrákon241
Pongyolaság. A kezdet és vég amorf pontjai242
Vázlatosak és tökéletesítők243
A dionízoszi és apollóni művészet245
Rögtönzés az akusztikus művészetekben245
A látomás újdonságairól246
A meglepetés mint újdonság247
A hirtelenség hatásai249
A régi szóképek eredetéről249
Asszociációs távolságok egymásmellé-helyezése249
Az újdonság múlékony hatása250
Az újdonság, mint művészettörténeti érték251
Iskolát csinálni: ez is művészettörténeti jelenség251
A mindenáron való újítás vágya252
A mű fennmaradásához szerencse is kell253
A mű fennmaradása mégis értékei mellett bizonyít254
Nagy művészek, akik nem voltak újítók254
Epigonizmus255
Újdonság az életszemléletben255
A festészetben kifejeződő világszemléleti újdonság256
A szónak érzéi és értelmi határairól257
Tipikus kép és fogalmi kép258
Szimbolum és allegoria259
Nyolcadik előadás
A hetedik előadás összefoglalása260
Világszemléletünknek művészet által való befolyásolása261
Az államfenntartók és a művészet hatalma262
Új szemlélet új látomás nélkül263
Szokatlan világszemlélet szokatlan látomásokon264
Az egyéni forradalom revíziót jelent264
A gyerekkor emlékei, mint a konzervatív érzések eredete265
A konszervatizmus266
Az ideális konszervatizmus értékvédelme266
A konszervatizmus önző motívumai267
Az öregség konszervatizmusa268
A revízió átértékelései270
Amit destrukciónak neveztek el272
A megalkuvások szükségszerűsége273
A művészi újítás és új világszemlélet koindenciája274
Új világszemlélet mint kaland275
Értelmi elemek a művészetben277
Példa a direkt jellemzésre277
Az értelmi jellemzésről278
A vélemény: értelmi jellemzés279
Véleményünket közölni: nem művészet279
Száműzve van-e az értelem szava az irodalomból?280
Az állandó jelenítés kibírhatatlan 280
A novellista állandó jelenítési vágya281
Az értelem szava néha pihentetően hat a műben?282
Az írónak és hőseinek értelmisége283
Shakespeare gondolati periódusai285
Kilencedik előadás
A nyolcadik előadás összefoglalója287
Hosszabb időszak összefoglaló előadása az irodalomban289
Michael Kohlhaas289
Megint az érdekességről. Olasz elbeszélők290
A népi elbeszélők tempója és rejtett jelenítése a Michael Kohlhaasban291
A szóbeli jelenítés korlátai292
Az érzéki észlelet és értelmi ítélet érintkezési pontja293
A művészek értelmiségéről294
Az okosság és ostobaság mint gyűjtő-fogalmak294
Az értelmiség kritériumai s ebben: logikai, érzelmi és erkölcsi elemek296
Tolsztoj és a törvény299
A Kreutzer-szonáta300
A művész figyelme konkrétumokra irányul301
Figurák302
Az író kíváncsiságának szkematikus képe307
Az író és a gondolkodó figyelmének különbségei303
Tolsztoj konkrétumokból levont törvényei304
A gondolkodó szkematikus képe305
A gondolkodás és víziók emberének alkati különbségei305
A vízió és gondolat antagonizmusa306
Az absztrakcióra való képesség és a vízió emberének alkati különbségei305
Újra Shakespeara gondolatairól308
Értekezések a művészi anyagban309
Shakespeara a társadalmi erkölcs szolgálatában309
Tolsztoj jósága vízióban310
Az ideák művészete311
Stilizálás és szimbólika311
Az ideát konkréten megmutatni312
Az ideát újból vérrel itatni312
Konkrétumok, amelyek az ideára tesznek figyelmesség313
Esztéta lelkek a stilizálás szolgálatában314
Képzőművészeti stilizáció314
Külső és belső szemlélet315
Tizedik előadás
A kilencedik előadás összefoglalása316
Az elképzelés határairól317
A végtelen elképzelés lehetetlen317
A matematikusok képzelete318
Hipotézis és képzelet318
A gyászoló színésznő és a modellje318
A gyászolk színészete319
A művészi teremtés lelki feltételeiről320
Kedv nélkül létezik-e művészi teremtés?320
Fájdalmas élményekkel élettejesen hatni321
A levertség nem teremt321
Az élményen művészi célból változtatni: ehhez distancia kell322
Az élmény közelsége ért a műnek. A túl nagy távolság is323
"Túlságosan fáj. Nem megy."324
A tudatos akarat árt az alkotásnak325
Feladatok a művészetben325
A művész erőfölöslege325
Gyermeki kedély és a művészet327
A naivitás princípiuma úgy a művészben mint a műélvezőben328
A nem-tragikus élmények szükséges távlata329
Az életképesség szükséges távlata329
Az emlékezés optimális távlata329
Az életképesség szüksges távlata331
Az emlékezés optimális távlata331
A múlt nagy távolságai332
A történelmi művészetről333
Történelmi hűség334
A történelmi rekonstrukció módjai334
A régmúltak legendái336
Kellemes élmények túlságos közelsége337
A káosz és elrendeződése338
Latens emlékezés338
Élményeink elrendeződése és újabb zűrzavara339
Az ihlet és a latens emlékezés339
Tizenegyedik előadás
A tizedik előadás összefoglalása341
Az indulatokról és indulatmenetekről általában342
Az indulatok robbantóhullámszerű indítékai344
Az indulat megjelenési formái indulatot keltenek345
Az indnulatok automatizmusa345
A mi néger zenéink jellemzése348
Az indulatok szeretik az ismétlődést350
Az indulatok lefolyása351
Gazdátlan indulatok353
Az indulat dalol355
Mi szeretjük indulatainkat357
Az indulati készség polarizációja358
Indulatmenetek látomás nélkül359
Látomás nélkül az indulat nem hoz létre művészetet360
A dal melodikája366
Periodicitás és préformáció367
Periodicitás és ritmus372
Szabad vers és indulat374
Tizenkettedik előadás
A tizenegyedik előadás összefoglalója376
Az indulatmenet és ábrázolás együttesének szemléltető levezetése378
Az illusztráció jelentősége379
A rossz vers mint jó zenei szöveg380
Elbeszélő művek megzenésítésének lehetetlensége380
Gondolatok zene útján való kifejezése382
A pátoszról általában382
Értelem és indulat383
A szillogizmusz eredete384
Dal-forma és szillogizmusz386
Az egész anyag bölcseleti összegolalása388
A világ egységéről részeinek összefolalásáról389
A gondolat és művészet rendjének közös eredete393
A művészet és a rend394
Az értelem és indulat együttes rendje395
Az élő-beszéd periódusai397
A gondolat-ritmus rotációja398
Az északi elbeszélők ritmikai tonalitása401
Mikor bánik tehetségével jól a művész?402
A művész legsajátosabb hangvételéről402
Mi a "recul"? És mi a prolongált ihlet?403
Ki a művész elképzelt olvasója?404
A tizenkettedik előadás összefoglalója405
Utóhang407

Füst Milán

Füst Milán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Füst Milán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv