| E könyv hasznáról és - használatáról | 3 |
| Adhatunk-e receptet? | |
| Hogyan használjuk ezt a könyvet? | |
| Mindent megpróbáltunk, de semmi sem használt! | 9 |
| Nem használt sem a szépszó, sem a verés | 9 |
| Nem használ a "szépszó" - Nem használ a verés sem | |
| Nem használnak a jutalmazás, a büntetés fogásai sem | 14 |
| Miért nem válnak be a fogások! | |
| És a negyedik - a szidás? | 18 |
| Néhány szó külön is a dícséretről és a megszégyenítésről | 19 |
| Kikérdezés, magyarázás, magolás | 21 |
| "Szóról szóra tanuld!" | |
| "Ne magold szóról szóra!" | |
| "Mondd saját szavaiddal" | |
| "Felelj a kérdésekre!" | |
| "Mondd el összefüggően!" | |
| Kérdezni is tudni kell! | |
| Kisegíteni is tudni kell! | |
| Magyarázat, külsőleges jelek alapján | |
| Így tanulj, úgy tanulj! | 26 |
| Ha mi szülők sem vagyunk egységesek és következetesek - mit várhatunk a gyerektől? | 27 |
| Ahányan, annyiképpen? | |
| A nevelés egysége | |
| Ma így, holnap úgy | |
| Így csináltuk rosszul - de hogyan csináljuk jól? | 31 |
| Tanuljon meg a gyerek tanulni! | 33 |
| Az emlékezés két módja és a tanulás három módszere | 34 |
| Mechanikus és gondolati emlékezés | |
| Feldaraboló, egybefoglaló és vegyes tanulási módszer | |
| A gondolati emlékezés és a vegyes módszer a leggazdaságosabb | 36 |
| A gondolati emlékezés a gazdaságosabb | |
| A vegyes módszer a gazdaságos | |
| A tanulás módszere a lecke természetétől és a gyerek életkorától függ | |
| Napi lecke és az alapok pótlása, s a gondolati emlékezés | 42 |
| Ha a megértéshez nincs szükség pótlásra | |
| A pótlás nehézségei | |
| A pótlás nehézségeinek megoldása | |
| Előzzük meg, hogy pótlásra kerüljön a sor | |
| Ismét a gyors sikerről és kisebb fáradságról - ezúttal a vegyes tanulással kapcsolatban | 46 |
| Miért nem szeretik a gyerekek a vegyes módszert? | |
| Hogyan vegyük rá a gyereket a vegyes tanulási módszerre? | |
| Harmadszor is a gyors sikerről és kevés fáradságról, - most a gépies készséggel kapcsolatban | 49 |
| Mi a készség? | |
| A készség: tehermentesítés | |
| A készségek elsajátítása | |
| Gyakorlás, de nem akármilyen | |
| Napi lecke, és a készségek pótlása | |
| Negyedszer is a kevés fáradság és gyors siker kérdése - ezúttal az érdeklődéssel kapcsolatban | 60 |
| Önkénytelen és szándékos figyelem - érdeklődés és akarat | |
| Az érdeklődés fejlesztése | |
| Napi lecke, pótlás, érdeklődés | |
| A kevés fáradságról és gyors sikerről, - ezúttal a szokással kapcsolatban | 72 |
| Mi a szokás? | |
| A szokás is tehermentesítés | |
| A szokás kialakítása általában | |
| A második természet kialakítása az otthoni tanulásban | |
| A rossz szokások megelőzése | |
| Utoljára a kevés fáradságról és gyors sikerről - most azonban a szülőkkel kapcsolatban | 78 |
| Ismétlés, magyarázat, kikérdezés | 81 |
| Mikor eredményes az ismétlés? | |
| A magyarázatról elég ennyi! | |
| A helyes kikérdezés | |
| Ellenőrzés és önállóság | 87 |
| Meggyőző ellenőrzés | |
| Ellenőrzés és önellenőrzés - az önellenőrzés ellenőrzése | |
| Az önállóság fokozatos növekedése, az ellenőrzés fokozatos csökkentése | |
| Teljes önállóság - rovancsolásszerű ellenőrzés | |
| Megéri-e? | |
| A tanulás egészségtana | 92 |
| A pihenés kötelessége | 93 |
| Kétféle pihenés | |
| Pihenés és tanulás aránya | |
| Napirend | |
| A hét vége; évközi szünetek | |
| Nyári vakáció | |
| Váltott tanulás | 99 |
| Külön órák | 100 |
| Első: az iskolai tanulás - Kivételek a szabály alól | |
| Iskolai félelmek | 103 |
| Kétféle félelem - Az önbizalom védelmében | |
| Forduljunk szakemberhez! | 108 |
| "Gyógypedagógiás" gyerekek és "csodagyerekek" | |
| Túlzott mozgékonyság és túlzott lassúság | |
| Közönyösek és túlérzékenyek | |
| Öngyilkosság iskolásoknál | |
| Vegyes problémák: a vérszegénységtől a balkezességig | |
| "Eh, majd csak kinövi!' | |
| "Ez a gyerek nem is normális!" | |
| Szülők és pedagógusok | 116 |
| Kölcsönös hibáztatás vagy kölcsönös megbecsülés | 117 |
| Szülők helytelen magatartása a pedagógusokkal szemben | |
| Pedagógusok helytelen magatartása a szülőkkel szemben | |
| Hát mi is a panasz a pedagógusokra? | |
| Sok lecke, kevés lecke | |
| Verje-e a gyereket a pedagógus, vagy ne verje | |
| A "kiabáló" pedagógus - "Le fogod írni százszor..." | |
| Osztályozás, bizonyítvány | |
| Legyünk tárgyilagosak - még "kicsapás" vagy iskolacsere esetén is | 129 |
| Tanulószoba, napközi otthon, intézet | 131 |
| Otthon is tanuljon-e a napközis gyerek? | |
| A házitanító és a szülő | |
| Családlátogatás, szülői értekezlet, iskolai fogadóórák, "intőkönyv" | 136 |
| Családlátogatás | |
| A szülői értekezlet | |
| Fogadóórák | |
| Az "intőkönyv" | |
| Ha nem volna iskola | |
| Tanulók és tantárgyak | 143 |
| Milyen a gyerek, akinek tanulnia kell? | 144 |
| Életkor, nem, típus, egyéniség | |
| Összefüggésük | |
| Alakíthatóságuk | |
| Az örökölhetőségről | |
| Életkori sajátosságok és a tanulás | 149 |
| Fiúk, lányok sajaátosságai és a tanulás | 156 |
| Típusbeli különbségek és a tanulás | 157 |
| Egyéni sajátosságok és a tanulás. Egyéni bánásmód | 158 |
| Állapotbeli sajátosságok és a tanulás | 160 |
| Milyenek a tantárgyak, amelyeket a gyereknek tanulnia kell? | 161 |
| Magyar nyelv és irodalom | 162 |
| Idegen nyelvek | 175 |
| Számtan (és mértan) | 180 |
| Fizika, kémia | 192 |
| Növénytan, állattan | 194 |
| Földrajz | 196 |
| Történelem | 200 |
| Egészségtan | 201 |
| Rajz | 202 |
| Ének | 203 |
| Testnevelés | 205 |