A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Léghajózás és repülés

Szerző
Fordító

Kiadó: A Királyi Magyar Természettudományi Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 291 oldal
Sorozatcím: Királyi Magyar Természettudományi Társulat Könyvkiadóvállalata
Kötetszám: 84
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: 171 fekete-fehér képpel illusztrálva. A "Pátria" irod. váll. és nyomdai r.-t. nyomása, Budapest. A XIV-dik (1911-1913. évi) cziklus első kötete a Könyvkiadó-Vállalat aláírói számára.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A »léghajózás« a levegőben való lebegés és szállás mestersége anélkül, hogy a földdel, vagy a felszínét borító vízzel összeköttetésben lennénk.
Ezt a feladatot, melylyel a madarat utánozni akaró,... Tovább

Előszó

A »léghajózás« a levegőben való lebegés és szállás mestersége anélkül, hogy a földdel, vagy a felszínét borító vízzel összeköttetésben lennénk.
Ezt a feladatot, melylyel a madarat utánozni akaró, előretörő emberek minden időben foglalkoztak, csakis 1783-ban kezdték - bár csak részben - megoldani, midőn a Montgolfier testvéreknek először sikerült a levegőbe fölemelni és lebegésben tartani oly súlyos testet, mely utasok vitelére is alkalmas volt. Ez a fölfedezés, melynek elve a madarak repülésétől egészen elüt, alapvető fontosságú, mert nemcsak az az érdeme, hogy megmutatta, hogy a légkör az ember számára nincs könyörtelenül elzárva, hanem módot adva a lebegésre, reményt nyújtott az embernek, hogy valamikor kormányozni is fogja ott járóművét.
De a MONTGOLFIER megoldása még nem volt léghajózás; ez a »léggömb« tehetetlenül lebegett a levegőben; az óhajtott »kormányozható léghajóval« szemben nem volt más, mint a hullámokon hányódó hordó a hajóval szemben, vagyis csak játéka annak a folyadéknak, a melyben úszik. Háromnegyed század folyt le hiábavaló erőlködésben, hogy a léggömböt kormányozzák, míg egy napon a franczia Giffard döntő kísérlettel először mutatta ki a léggömb kormányozhatóságát, melyet aztán 26 évvel ezelőtt, 1884-ben Renard ezredes diadalmasan oldott meg.
Manapság hát »kormányozhatjuk« az Archimedes elve alapján úszó léggömböt, mely azért lebeg, mert súlya csekélyebb a helyéből kiszorított levegőénél. A léghajózás emez első megoldásának megvan az az érdeme, hogy teljesen új; a természet nem mutat hozzá hasonlót; épen annyira különbözik a madarak repülésétől, mint a mennyire a vasúti vonat száguldása különbözik a mi legfürgébb négylábú állataink járásától. Vissza

Tartalom

Titkári előszó
A szerző előszava
Tartalomjegyzék
Bevezetés
A kormányozható lég hajó.
Alaplelvek. Miként lebeg és mozog a léghajó? Miért lehetséges a kormányzás, csupán mozgató erő és mozgató készülék segítségével? Hasonlóság a tengeri és légi hajózás közt3
A levegő ellenállás. Azok az akadályok, a melyeket a légi közeg a léghajó mozgása elé gördít. A gázburok legkedvezőbb alakja és méretei. Az alak változatlansága. A léghajó egyensúlya és biztossága12
A szél és a kormányozható léghajó. A léghajós nagy ellensége. A szél szerepe a léghajózásban. A szél és a léghajó sebességének viszonya. A hozzáférés szöge, az elérhető és el nem érhető területek41
A kormányozható léghajó szerkezete és kezelése. Az előzőkben lehozott elvek alkalmazása. A léghajó szerkezete, a motor és hajtócsavar elrendezése. A két kormánylapát. Mit érzünk a léghajón?53
A nevezetesebb kormányozható léghajók története és leirása. A léghajózás multja Meusnier tábornoktól Renard ezredesig. Giffard, Dupuy de Lome, Tissandier, Deutsch Henri, Zeppelin gróf, Santos-Dumont és a Lebaudy testvérek76
A repülőgép
A repülés alapelvei. A levegőnél súlyosabb test, mint a légi járómű. A madár és a sárkány. Miként valósítható meg az egyensúly? A repülés módjai. Az aeroplán116
Az aeroplán alapelveinek alkalmazása. Átmenet az elméletből a gyakorlatba. A szárnyak: a monoplán és a biplán. Az egyensúly és a hozzávaló készülék129
Az aeroplán szerkezete. A szárny és bordázata. A motor és a hajtókészülék; a biztosság. A szél és a repülőgépes. Magasan kell-e repülni?149
A kétsíkú aeroplánok. A franczia és az amerikai szerkezet. A Voisin- és Wright-féle aeroplánok. Jó és rossz oldaluk176
Egysíkú aeroplánok. A Blériot-, Esnault-Pelterie-féle és Antoinette aeroplánok. Szerkezetük és kezelő eszközeik.197
A repülés multja. Úttörők és kezdők. A versenyek, a diadalok és győzők. A vértanúk223
A légi utazás jövője. A léghajózás és a repülés. Alkalmazás a hadviselés, a polgári élet és a tudományos kutatás czéljaira. A léghajózás közgazdasági fontossága255
Függelék281
Betűrendes tárgy- és névmutató285

Berget Alfonz

Berget Alfonz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Berget Alfonz könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv