| Bevezetés | |
| A lélektan fogalma és célja | 1 |
| Az emberi lélek létezése és a testtel való összeköttetése | 3 |
| A lélek életműködései általában | 5 |
| Első szakasz | |
| A megismerés alakjai | |
| Érzés vagy érzékelés | 8 |
| Az érzetek ereje | 9 |
| Az érzetek felosztása | 10 |
| Észrevevés | 11 |
| Szemlélés | 12 |
| A szemléltetés nevelési szempontból | 13 |
| A figyelem | 15 |
| A figyelem ébresztése és fenntartása | 16 |
| Észrevételi csalódás | 19 |
| A képzelés | 21 |
| A képzetek visszaidézése | 22 |
| Az emlékezés | 26 |
| Az emlékezés fejlesztése | 35 |
| A képzelődés | 36 |
| A képzelődés nevelési szempontból | 44 |
| Alvás és álom | 44 |
| Tudat. Öntudat | 44 |
| Gondolkodás | 44 |
| Az értelem | 44 |
| A fogalom és alkotásának módja | 45 |
| A fogalom tartalma és terjedelme | 47 |
| A fogalom tartalmának feltüntetése. A meghatározás | 49 |
| A fogalom terjedelmének feltüntetése. A felosztás. Az osztályozás | 52 |
| A fogalmak a megismerés fokozatai szerint | 55 |
| A fogalmak egymáshoz való viszonyuk szerint | 55 |
| A fogalmak kifejezése. A nyelv | 57 |
| Az ítélés | 59 |
| Az ítéletek önmagukban véve | 60 |
| Az ítéletek egymáshoz való viszonyuk szerint | 62 |
| Az ítélés törvényei | 64 |
| A következtetés | 66 |
| A következtetés nemei | 67 |
| A lehozó következtetés fajai | 69 |
| A következtetés vagy okoskodás válfajai | 73 |
| A bizonyítás | 76 |
| A hibás okoskodás főbb esetei | 79 |
| Az ész | 81 |
| Az ész fejlesztése | 84 |
| Összefoglalás | 86 |
| Második szakasz | |
| Az érzelem | |
| Az érzelem fogalma | 86 |
| Az érzelem viszonya a lélek többi tehetségéhez | 88 |
| Az érzelmek jellegük szerint | 90 |
| Az érzelmek tartama | 90 |
| Az érzelmek ereje | 91 |
| Az érzelmek indító okaik tudatossága szerint | 93 |
| Az érzelmek az ember viszonyai szerint | 94 |
| Alaki érzelmek | 95 |
| Anyagi érzelmek | 96 |
| A szépérzelem és a szépízlés fejlesztése | 98 |
| Az igaznak érzelme | 101 |
| Az igaz érzelmének fejlesztése | 102 |
| Hazug gyermekekkel való bánásmód | 104 |
| Az erkölcsi érzelem | 107 |
| Az erkölcsi érzelem fejlesztése | 108 |
| A jogérzelem fejlesztése | 110 |
| Társadalmi érzelmek | 112 |
| A hazafiság érzelmének fejlesztése | 113 |
| Az önérzet | 116 |
| A vallási érzelem | 117 |
| A vallási érzelem fejlesztése | 118 |
| A kedély | 119 |
| A kedély fejlesztése | 120 |
| Összefoglalás | 123 |
| Harmadik szakasz | |
| Az akarat | |
| Ösztön | 124 |
| A vágy | 126 |
| Hajlam és szenvedély | 127 |
| Értelmi és erkölcsi akarat | 129 |
| Az akarat fejlesztése | 132 |
| Engedelmességre való nevelés | 134 |
| Engedetlen gyermekekkel való bánásmód | 136 |
| A jellem | 139 |
| A jellem nevelése | 141 |
| Összefoglalás | 143 |
| Negyedik szakasz | |
| A lelki élet módosulásai | |
| A véralkat | 144 |
| A nemi különbségek | 147 |
| A korbeli különbségek | 149 |
| Ötödik szakasz | |
| Az ember rendeltetése | 151 |
| A nevelés főelve és a nevelés elvei általában | 153 |
| Az ember természetéből folyó elvek | |
| A nevelés alkalmazkodjék a gyermek tehetségeihez és ezek természetes fejlődéséhez | 154 |
| Legyen a nevelés összhangzó | 157 |
| A nevelés kezdődjék korán | 159 |
| Legyen a nevelés egyéni | 161 |
| Az ember rendeltetéséből folyó elvek | |
| Legyen a nevelés valláserkölcsi | 164 |
| Legyen a nevelés korszerű | 167 |
| Neveld a gyermeket önállóságra | 168 |