| Előszó | 15 |
| A lét kérdése | |
| A léttan alapjai | 19 |
| A léttan fogalma | 19 |
| A transzcendentális módszer | 21 |
| A létezők léte | 25 |
| A létre irányuló kérdés | 25 |
| A lét fogalma | 26 |
| A lét analógiája | 28 |
| A létezők analóg fokozatai | 29 |
| Monizmus, pluralizmus, dualizmus | 31 |
| A lét transzcendentális tulajdonságai | 33 |
| A lét egysége | 34 |
| A létezők alapja | 35 |
| Lét és lényeg | 36 |
| A lét igazsága | 37 |
| Igazság és lét | 38 |
| A tökéletes visszatérésben jelentkező lét | 39 |
| A lét értéke | 42 |
| Értékmegragadás | 42 |
| Érték és cél | 43 |
| Lét és érték | 44 |
| Érték és boldogság | 46 |
| A lét szépsége | 46 |
| A szépség foglama | 46 |
| Művészet és filozófia | 48 |
| A tapasztalás fokozatai | 49 |
| Az ontikus tapasztalás | 50 |
| Az ontologikus tapasztalás | 51 |
| A metafizikai tapasztalás | 53 |
| A létezők megismerése | 58 |
| A megismerés folyamata | 58 |
| Az érzéki megismerés | 58 |
| A szellemi megismerés | 59 |
| A megismerés apriori formái | 61 |
| Az érzékelés apriori formái | 61 |
| A szellemi megismerés apriori formái | 62 |
| A létezők szerkezete | 65 |
| A létezők kategóriái | 65 |
| A kategória fogalma és fajtái | 65 |
| A személyes létező mint szubsztancia | 67 |
| Képességi lét és tényleges lét | 68 |
| Valós, lehetőségi és eszmei lét | 73 |
| Valóság | 73 |
| Lehetőség | 74 |
| Elgondoltság | 75 |
| A lehetőség fajtái | 76 |
| Lehetőség és valóság | 77 |
| A létezők oksági összefüggése | 78 |
| Az okság fogalma | 79 |
| Az okok fajtái | 80 |
| Az okság elve | 81 |
| Külső okság | 82 |
| A véletlen | 86 |
| Belső okok | 87 |
| A hylemorfizmus tanítása | 88 |
| Az abszolút lét | 90 |
| Az abszolút létre irányuló következtetés | 90 |
| A személyes abszolút lét | 92 |
| Tudomány és világ | |
| Világban való létünk | 95 |
| Az "én világom" | 95 |
| Az "én világom" és mások | 97 |
| A dolgok világa | 98 |
| Találkozás a születés és halál tényével (az esetlegesség megtapasztalása) | 99 |
| "Világban-való-létünk" transzcendenciája | 100 |
| A világszemlélet alakulása a történelmi fejlődés során | 104 |
| A világ animista-antropomorf értelmezése | 104 |
| A világ racionális szemlélete | 106 |
| A világ mechanisztikus és pozitivista szemlélete | 110 |
| Visszatérés a világ humanizált szemléletéhez | 116 |
| A világ megismerésének fokozatai | 125 |
| Az empirikus megismerése | 125 |
| Az empirikus megismerés alapvető formái | 125 |
| Az empirikus megismerés értéke | 128 |
| Hétköznapi tapasztalásunk és a mikrofizikai valóság | 130 |
| A fizikai tudományok | 132 |
| A tudomány természete | 132 |
| Az elvonatkoztatás első fokozata | 134 |
| A fizika módszere | 135 |
| A matematika tudománya | 140 |
| Az elvonatkoztatás második foka | 140 |
| A matematika tudományeszmény | 142 |
| A matematika és a logika kapcsolata | 145 |
| Matematika és elméleti fizika | 147 |
| A matematika alkalmazhatósága a fizikában | 147 |
| A fizikai elméletek ismeretelméleti értéke | 149 |
| Deskriptív matematikai elméletek a fizikában | 151 |
| Az explikatív (kifejtő, magyarázó) fizikai teóriák értéke | 153 |
| Az elvonatkoztatás harmadik foka (a fizikai világ filozófiai szemlélete) | 155 |
| Lehetséges-e a kozmológia tagadása | 155 |
| A filozófiai kozmológia tagadása | 157 |
| A filozófiai kozmológia helyes értelmezése | 160 |
| A tudományos világmagyarázatok történelmi változásai | |
| Az ókori világmagyarázat | 165 |
| Az Arisztotelész előtti temészetszemlélet | 165 |
| Arisztotelész fizikai világképe | 166 |
| Az anyag alkotórészei | 167 |
| Az asztronómia | 167 |
| Az anyag filozófiai értelmezése | 168 |
| A középkori világmagyarázat | 171 |
| A kerszténység új természetszemlélete | 171 |
| Szent Tamás világképe | 172 |
| A teremtett világ | 173 |
| Isten oksága és a teremtményi okság | 174 |
| A természet rendje és célirányossága | 175 |
| A világ értékelése | 175 |
| A világ új szemlélete | 176 |
| Az ember helye a világban | 176 |
| A világ újkori tudományos értelmezése | 178 |
| Az új asztronómiai világkép | 178 |
| A természet megismerésének új módja | 181 |
| A fizikai mechanizmus | 184 |
| A filozófiai mechanizmus | 186 |
| A filozófiai dinamizmus | 188 |
| A valóság a mai fizikai világkép tükrében | 190 |
| Az újkori világkép válsága | 190 |
| A természeti valóság nem-abszolút jellege | 191 |
| A valóság komplementáris jellege | 196 |
| A természeti valóság nem objektiválható jellege | 198 |
| Természetkép és világkép | 200 |
| Mennyiség és mozgás | |
| Mennyiség, kiterjedés és számlálhatóság | 203 |
| Fizikai világ és mennyiségi lét | 203 |
| A kérdés jelentősége | 204 |
| A mennyiség fajtái | 207 |
| A kontinuum és szám valóságértéke | 209 |
| A mennyiségi létezés filozófiai problematikája | 211 |
| A kontinuum problémájának megoldása | 213 |
| A mozgás | 215 |
| A mozgás valósága | 215 |
| A mozgás fajtái | 216 |
| A folyamatos mozgás elemzése | 219 |
| A mozgás arisztotelészi értelmezése | 221 |
| Tér és idő | |
| A tér és idő valósága | 225 |
| A tér és idő fogalma | 225 |
| A tér | 225 |
| Matematikai tér | 226 |
| Érzékelhető tér | 226 |
| "Képzeleti" tér | 226 |
| "Szellemi" tér | 227 |
| Fizikai tér | 228 |
| Az idő | 228 |
| A pszichikai idő | 229 |
| A fizikai idő | 230 |
| A képzeleti idő | 230 |
| Az abszolút tér és idő | 231 |
| Kant szubjektív beállítottságú tér- és időszemlélete | 234 |
| A tér és az idő mint a tapasztalás elvont formái | 236 |
| A tér és az idő relativitása | 239 |
| A tér geometriai szerkezete | 239 |
| Az euklideszi tér | 239 |
| A nem-euklideszi tér | 240 |
| A tér és az idő fizikai tartalma | 242 |
| A klasszikus (Galilei-féle) relativitás elve | 242 |
| A speciális relativitás elmélete | 243 |
| Az általános relativitás elmélete | 246 |
| Relativitás és relativizmus | 247 |
| Térbeliség és időbeliség | 248 |
| A kontinuum problémája | 249 |
| A térbeliség | 250 |
| Az időbeliség | 253 |
| Minőség és okság | |
| A fizikai világ minőségi jellege | 257 |
| Minőség a világban | 257 |
| A minőség fogalma | 259 |
| A mennyiség és minőség kölcsönhatása | 261 |
| A mennyiség elsődlegessége és a minőség tagadása (a filozófiai mechanizmus szemlélete) | 263 |
| Az érzéki minőségek valósága | 265 |
| A minőségek szerepe a fizikában | 267 |
| A fizikai okság kérdése | 270 |
| Az okság ténye a fizikai világban | 270 |
| Az okság tagadása | 270 |
| Az okság állítása | 272 |
| A fizikai törvények | 275 |
| A fizikai törvény fogalma | 275 |
| A fizikai törvények ontológiai értékének tagadása | 277 |
| A fizikai törvények ontlógiai értéke | 279 |
| A fizikai indeterminizmus kérdése | 280 |
| Az abszolút determinizmustól az indeterminizmusig | 280 |
| A Heiseberg-féle fizikai indetermináció elve | 282 |
| A kvantumfizikai indeterminizmus filozófiai értékelése | 284 |
| A fizikai világban értelmezett szubsztancia problémája | |
| A szubsztancia léte és megismerhetősége | 287 |
| A szubsztancia állítása | 287 |
| A szubsztancia tagadása | 268 |
| A szubsztancia megismerhetőségének tagadása | 290 |
| A szubsztancia és az akcidensek különbözősége | 291 |
| Az érzékelhető anyagi szubsztancia | 293 |
| A szubsztanciák sokfélesége és a szubsztanciális változás problémája | 297 |
| A szubsztanciák sokfélesége a fizikai világban | 297 |
| A mai fizika állása | 297 |
| A kvantummechanika értelmezési lehetőségei | 299 |
| Az emberi tapasztalás alapadottsága | 303 |
| Az anyagfogalom változásai és az anyag sokfélesége | 304 |
| Az anyagvilág filozófiai értelmezése | 309 |
| Az anyag metafizikai szemlélete | 309 |
| A statikus anyagszemlélet | 309 |
| Az anyag dinamikus szemlélete | 311 |
| Az anyag erőszerintisége | 313 |
| A dialektikus materializmus anyagszemlélete | 315 |
| Az anyagvilág esetlegessége | 319 |
| Esetleges és szükségszerű lét | 320 |
| Az anyagvilág megismerhetősége | 322 |
| Univerzum és élet | |
| A világegyetem struktúrája | 323 |
| A világegyetem véges-végtelensége | 323 |
| A "végtelen" fogalma és fajtái | 323 |
| A világegyetem térbeli végtelensége | 325 |
| A világegyetem időbeli végtelensége | 327 |
| A világegyetem egysége, rendje és célirányossága | 330 |
| Egység | 331 |
| Rend | 332 |
| Célirányosság | 334 |
| Élet és fejlődés | 338 |
| Az élet fogalmának filozófiai megközelítése | 338 |
| A pánvitalizmus | 339 |
| Az arisztotelészi és skolasztikus rendszer | 339 |
| A vitalizmus | 341 |
| A mechanizmus szemlélete | 343 |
| A dialektikus materializmus | 344 |
| A biológia szerepe | 344 |
| Az élet keletkezésének problémája | 347 |
| Kezdeti próbálkozások | 347 |
| A természettudomány megoldási kísérletei | 348 |
| Az élet eredetének kérdése a mai biológiai hipotézisek tükrében | 351 |
| Értékelés | 354 |
| A keresztény álláspont | 357 |
| Teremtés és fejlődés | 359 |
| A fajok eredetének kérdése | 359 |
| A fejlődéselméletek értékelése | 361 |
| Fejlődéselmélet és keresztény hit | 363 |
| A fejlődés filozófiai problémája | 369 |
| Az ember a teremtés és fejlődés összefüggésében | 372 |
| A világ értékelése | 375 |
| A világ értéke | 375 |
| A fizikai világ értéke | 377 |
| A tudomány értéke | 379 |
| A technika értéke | 382 |
| Függelék | |
| Pascual Jordan: Természeti törvény és szabadság | |
| (Németből fordították: Csoma Zsigmond és dr. Ónodi Attila) | 385 |
| Előszó | 387 |
| Kényszerűség és szabadság a természetben | 389 |
| A kozmosz felépítése és története | 403 |
| Az emberiség jövője | 413 |
| Utószó | 423 |
| Felhasznált és ajánlott irodalom | 427 |
| Überblick - Summary - Résumé | 433 |
| Név- és tárgymutató | 443 |