1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gondozási alapismeretek

A szakiskola 9-10. évfolyama számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Nemzeti Szakképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 93 oldal
Sorozatcím: Szakmai előkészítés
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-7469-07-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: NS-1011001.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mi emberek kétség kívül a legbonyolultabb szervezet vagyunk a Földön.
Bár felépítésünk megegyezik, mégis mindannyian egyéniségek vagyunk, minden ember egy külön világ. A születésünk és a halálunk... Tovább

Előszó

Mi emberek kétség kívül a legbonyolultabb szervezet vagyunk a Földön.
Bár felépítésünk megegyezik, mégis mindannyian egyéniségek vagyunk, minden ember egy külön világ. A születésünk és a halálunk között eltelt idő voltaképpen nem más, mint a fizikai, érzelmi és értelmi fejlődésnek olyan soha meg nem szűnő folyamata, amely az anyaméhben veszi kezdetét, és életünk utolsó percéig tart.
Az emberi növekedés és fejlődés ma is ámulatba ejti a tudósokat: filozófusokat, pszichológusokat, nevelőket.
A fejlődésről több szakember is dolgozott ki tudományos elméletet, mégis vannak a mai napig megválaszolatlan kérdések.
Arra, hogy bizonyos változások miért következnek be a fejlődésben, és az ember bonyolult személyisége hogyan alakul ki, még nem sikerült teljes biztonsággal választ adni.
Ilyen kérdés az öregedés folyamata is.
Napjaink talán legvitatottabb kérdése az is, hogy az ember milyen mértékben környezete terméke, és mennyiben határozza meg sorsát az a tény, hogy élete lényegében két génkészlet összekapcsolódásával veszi kezdetét. Annyi bizonyos, hogy a fogamzás pillanatával olyan láncolat lendül mozgásba, amely szakadatlanul folytatódik az élet utolsó pillanatáig.
A felnőtt ember személyisége is folyamatosan fejlődik, de a legszembetűnőbb változások a csecsemő- és gyermekkorban történnek. Ezért meghatározó, hogy a gyermek milyen családba, majd milyen intézményrendszerbe kerül, és ott milyen hatások érik őt. A nevelés mellett az egyes korosztályok gondozása, ápolása is fontos ismereteket kíván tőlünk. Nem mindegy, hogy milyen korú, milyen személyiségű, milyen kulturáltságú az egyén, aki gondozásra, ellátásra szorul. Könyvünkben ehhez próbálunk segítséget nyújtani.
A tankönyv hat fejezetből áll. Az első fejezet a családtervezésről szól. Ebben részletesen foglalkozunk a szerelemmel, a szexualitással, a terhességgel és a szüléssel. Ismereteket próbálunk adni a terhesség alatti egészséges életmódról, hiszen életünk alapja, hogy a magzat a terhesség idején egészségesen fejlődjön.
A második fejezet az egészséges újszülöttet mutatja be, és az újszülött gondozási feladatait részletezi. Kiemelten foglalkozik az anyatejes táplálás fontosságával.
A harmadik és negyedik fejezetből az olvasó megismerheti a csecsemő és kisdedkor sajátosságait, gondozási feladatait. Ezekben a fejezetekben szólunk a táplálásról, fürösztésről, öltöztetésről, levegőztetésről, és a bölcsődei ellátásról.
Az ötödik és hatodik fejezetben az időskor és az idős emberek életkori sajátosságai kerülnek tárgyalásra. Bemutatjuk azokat a változásokat, problémákat, amelyek jellemzik az idős embereket testi és lelki vonatkozásban egyaránt. Szólunk arról is, hogy milyen gondozási, ápolási feladatok segíthetnek megoldani ezeket az életkorral járó problémákat. A könyv végén a szociális ellátórendszert mutatjuk be.
Természetesen ez a tankönyv, bár a tantervi követelményeknek eleget tesz, nem vállalkozhatott arra, hogy ettől bővebben ismertesse az adott életszakaszok emberének fejlődését és gondozását, ez nem is volt feladata. Ajánljuk az olvasónak a szakirodalmi felhasználást, melyet könyvünk végén ismertetünk. Ennek segítségével el tud mélyedni a témában minden eziránt érdeklődő.
Egy ápolástan vagy gondozástan könyv megírása nem könnyű feladata, mivel ez a terület elméleti és gyakorlati ismereteket egyaránt kell, hogy közöljön.
A munkánk során sok biztatást és támogatást kaptunk családtagjainktól, amit ezúttal megköszönünk. Vissza

Tartalom

1. CSALÁDTERVEZÉS............................................7
1.1. A szexualitás.......................................................................... 8
1.2. A barátság............................................................................8
1.3. A szeretet......................................................................................8
1.4. Az első szerelem....................................................................................9
1 5. A partnerkapcsolat................................................................................... 10
1.6. Az alkat és a testnövekedés a serdülőkorú lányoknál......................................... 10
1.7. A serdülőkor fontosabb szakaszai lányoknál................................................ 10
1.8. A fiúk nemi érése................................................................................10
1.9. A serdülőkor fontosabb szakaszai fiúknál............................................... 10
1.10. A nemi élet kezdete...............................................................................11
1.11. A szexuális viselkedést befolyásoló tényezők....................................... 11
1.12. Tények és irányelvek a szexualitásban:..................................................12
1.13. Az emberi szexualitás összetevői............................................................. 12
1.14. A szexualitás funkciói............................................................................ 13
1.15. Fogamzásgátlás.................................................................................13
1.16. A legismertebb fogamzásgátló módszerek................................................... 14
1.17. A terhesség-megszakítás............................................................................. 16
1.18. A terhesség.............................................................................................. 18
1.19. A terhes gondozás................................................................................... 18
1.20. A terhes gondozás története.................................................................. 19
1.21. A terhes nő életmódja..........................................................................21
1.22. Felkészülés a szülésre..................................................................26
1.23. Összefoglalás............................................................................30
1.24. Kérdések.........................................................................................30
1.25. Szószedet............................................................................................32
2. ÚJSZÜLÖTT A CSALÁDBAN.......................................................................33
2.1. Az egészséges újszülött.............................................................................33
2.2. Reflexek újszülött korban........................................................................34
2.3. Az újszülött ellátása................................................................................36
2.4. A testméretek ellenőrzése.........................................................................37
2.5. A gyermekágy időszaka..........................................................................40
2.6. Az újszülött fogadása............................................................................40
2.7. Az újszülött táplálása..............................................................................40
2.8. Az anya táplálkozása a szoptatás alatt..............................................43
2.9. Az újszülött gondozása...............................................................................44
2.10. Összefoglalás............................................................................ 49
2.11. Kérdések, feladatok............................................ ..............49
2.12. Szószedet.............................................. ......................................49
3. AZ EGÉSZSÉGES CSECSEMŐ...........................................................50
3.1. A csecsemő élettani sajátosságai egyéves korig..................50
3.2. A csecsemő testi fejlődése...................................................................51
3.3. A csecsemő táplálása.....................................................................57
3.4. Az elválasztás..............................................................................59
3.5. A csecsemő fürdetése................................................................60
3.6. Az öltöztetés.................................................................................60
3.7. Alvás és pihenés a csecsemőkorban............................................................61
3.8. A levegőztetés, napoztatás...........................................................61
3.9. Napoztatás....................................................................................62
3.10. A csecsemő környezetének megválasztása................................................62
3.11. Összefoglalás.....................................................................................62
3.12. Kérdések, feladatok...........................................................................62
4. A KISDEDKOR.......................................................................................64
4 .1. A kisdedkor jellemzői.......................................................................64
4.2. Testi (szomatikus) fejlődés ..................................................................64
4.3. A mozgás, az értelmi és érzelmi fejlődés.........................................64
4.4. A játék hatása a kisdedekre................................................................66
4.5. Az éntudat fejlődése..................................................................................67
4.6. A kisgyermek gondozása...........................................................68
4.7. A helyes szokások kialakítása......................................................69
4.8. A bölcsődés kisded.....................................................................................70
4.9. ÖSSZEFOGLALÁS....................................................................................70
4.10. Kérdések, feladatok...................................................................70
5. AZ IDŐSKOR..........................................................................................71
5.1. Az időskor szakaszai.............................................................................71
5.2. Az idős kor jellemzői........................................................................73
5.3. Az idősek és az idős betegek gondozása.................................................77
5.4. A betegvizsgálat időskorban............................................................78
5.5. Az idős kor pszichés problémái és a gondozás............................80
5.6. Ápolási probléma a felfekvés (decubitus).......................................81
5.7. Összefoglalás..............................................................................84
5.8. Kérdések, feladatok.............................................................................84
5.9. Szószedet.................................................................................................85
6. SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS..................................................................86
6.1. Olvasmány a szociális gondoskodás kialakulásának története............................86
6.2. A gondoskodás, gondozás fogalma, elemei...............................................87
6.3. A gondozás irányelvei..........................................................................87
6.4. Szociális szolgáltatások......................................................................87
6.5. A szociális gondozó személyiségjegyei.................................................91
6.6. Összefoglalás..................................................................................92
6.7. Kérdések, feladatok............................................................................92
7. IRODALOMJEGYZÉK...........................................................................93
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv