1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Logon Riport 2002

Lobbizás Európában/Egy kihívás a helyi és regionális önkormányzatoknak

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Európa történelme egyik fontos szakaszát éli. Az Európai Unió Kelet- és közép-Európa felé történő bővítése egyre konkrétabb alakot ölt. A tárgyalások felgyorsultak, és az új tagállamok többségének... Tovább

Előszó

Európa történelme egyik fontos szakaszát éli. Az Európai Unió Kelet- és közép-Európa felé történő bővítése egyre konkrétabb alakot ölt. A tárgyalások felgyorsultak, és az új tagállamok többségének csatlakozása 2004-ben várható.
A helyi önkormányzatoknak és szövetségeiknek fel kell készülniük a közösségi joganyag alkalmazására, és az uniós csatlakozás során adódó új - pénzügyi, illetve egyéb - lehetőségek kihasználására. A tagjelölt országok kormányzati szintjének felelőssége, hogy kialakítsák a szükséges jogi, szervezeti és pénzügyi kereteket. Ugyanakkor rendkívül hasznos az önkormányzatok között kialakuló tapasztalatcsere mind az EU-ban, mind pedig a tagjelölt országokban, mivel a tapasztalatcsere hozzájárul a csatlakozással járó kihívások eredményes teljesítéséhez.
A LOGON egy olyan projekt, amelyet 1998-ban az Európai Települési és Regionális Önkormányzatok Tanácsa indított el a tapasztalatcsere megszervezésére. A két évvel ezelőtt kiadott 2000-es LOGON Jelentés tartalmazza a helyi szint számára szükséges összes információt arra vonatkozóan, hogy miképpen lehet legjobban felkészülni az EU-hoz való csatlakozásra.
Ebből adódóan a 2002-es LOGON Jelentés a "lobbizásra" összpontosít. Ez a kiadvány átfogó képet kíván adni az európai döntéshozatali mechanizmusokról és helyi szint számára elérhető számos érdekérvényesítési lehetőségről, bevált gyakorlatról az uniós szabályok kialakításának folyamatában.
Mint az Európai Települési és Regionális Önkormányzatok Tanácsának ügyvezető elnöke, valamint az Osztrák Városszövetség elnöke - amelynek vezető szerepe van ebben a projektben - szeretném kifejezni köszönetemet számos szakértőnek, akik ebben a kiadványban összefoglalták tapasztalatukat és tudásukat. Szintén köszönetet kívánok nyilvánítani az osztrák kormánynak és az Interreg-nek. Mindkét szervezet folyamatosan támogatta a projektet annak érdekében, hogy a csatlakozási folyamat, illetve a demokratikus jogokon, a jóléten, a békén és a helyi szint erején alapuló európai fejlődés sikeres legyen.
Vissza

Tartalom

1. MAGYARÁZÓ ÖSSZEGZÉS 13
HALLASSUK A HANGUNKAT 15
2. DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMAT AZ EURÓPAI UNIÓBAN 23
2.1 A JOGALKOTÁSI FOLYAMAT ELŐKÉSZÜLETI LÉPÉSEI: A BIZOTTSÁG, A TANÁCS ÉS A PARLAMENT25
2.2 AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG SZEREPKÖRE 25
2.2.1. A kezdeményezési jog és a Bizottság részlegei 25
2.2.2. A Bizottság keretében működő szakértői bizottságok 26
2.2.3 A további lépések és a döntéshozatali folyamat a Bizottságban 26
2.2.4 Közzététel 26
2.3 A MEGHALLGATÁS SZAKASZA 27
2.4 A DÖNTÉSHOZATALI FOLYAMATOK 27
2.4.1 Az Állandó Képviselők Bizottsága (PRO) és a munkacsoportok 27
2.4.2. A és B napirendi témák 27
2.4.3. Döntési eljárás 28
2.5. AZ EURÓPAI PARLAMENT SZEREPE 28
2.6. KOMITOLÓGIA - A DÖNTÉSEK VÉGREHAJTÁSA 28
2.6.1 Mi az a komitológia? 28
2.6.2 A komitológia jelentősége 29
2.7 ÖSSZEFOGLALÓ KÖVETKEZTETÉS 29
3. ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS - INFORMÁCIÓSZERZÉS, SZÖVETSÉGÉPÍTÉS, BEFOLYÁSNÖVELÉS, A LEHETŐ LEGNAGYOBB BEFOLYÁS GYAKORLÁSA A JOGALKOTÁSRA 31
3.1. AZ ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS FOGALMÁNAK LEHETSÉGES MEGHATÁSOZÁSA 33
3.2. AZ ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS SZÜKSÉGESSÉGE AZ EU SZINTJÉN 33
3.3 AZ ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS MÓDSZEREI 34
3.3.1 Informális és hivatalos kapcsolatok 34
3.3.2 Vélemények, állásfoglalások, média menedzsment 35
3.3.3 Hálózatépítés (Networking) 35
3.3.4 Részvétel a Bizottság munkacsoportjaiban 35
3.4 A SZERVEZETI ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉSI TEVÉKENYSÉG KÜLÖNBÖZŐ MEGKÖZELÍTÉSEI. 36
4. KAPCSOLATTARTÓ IRODÁK BRÜSSZELBEN 39
4.1. A HELYI ÉS REGIONÁLIS KAPCSOLATTARTÓ IRODÁK TEVÉKENYSÉGE BRÜSSZELBEN 41
4.1.1 Háttér
4.1.2 Szervezeti struktúrák 42
4.1.2.1 Bevezetés 42
4.1.2.2 Az irodák típusai 43
4.1.3 Szerepkör, funkció, eredmények 44
4.1.3.1 Bevezetés 44
4.1.3.2 Szerepkör 45
4.1.3.3 Funkció 47
4.1.3.4 Eredmények 48
4.1.4 Kitekintés 49
4.2 A HELYI ÉS REGIONÁLIS SZINTEK EURÓPAI ESERNYŐSZERVEZETEI 50
4.2.1 Az Európai Települések és Régiók Tanácsa (CEMR): lobbitevékenység az érdekek EU szintű képviseletére 50
4.2.1.1 Bevezetés 50
4.2.1.2 Változó CEMR bizottsági szerkezet 50
4.2.1.4 Más önkormányzati szervezetekkel kialakított partnerségek 52
4.2.2 EUROCITIES 58
4.2.2.1 Háttér és történeti áttekintés 58
4.2.2.2 Adminisztratív szerkezet 58
4.2.2.3 A tevékenység irányai 58
4.2.2.4 A következő évek munkájának prioritásai 60
4.2.2.5 Esettanulmány: új európai igazgatás és hagyomány 62
4.3 A HELYI ÉS REGIONÁLIS ÖNKORMÁNYZATOK SZÖVETSÉGEINEK KAPCSOLATTARTÓ IRODÁI 66
4.3.1 A Helyi Önkormányzati Iroda, a Nemzetközi Helyi Önkormányzati Iroda (LGIB) és az Önkormányzati Szövetségek (LGA) Közös Brüsszeli Irodája 66
4.3.1.1 Áttekintés 66
4.3.1.2 Az LGBI brüsszeli irodája 67
4.3.1.3 Lobbizás 67
4.3.2 A Német Városok és Települések Szövetségének brüsszeli irodája (GATM) 72
4.3.2.1 Bevezetés 72
4.3.2.2 A munkaterületek 72
4.3.2.3 Munkamódszerek 73
4.3.3 Bécs kapcsolattartó irodája 75
4.3.4 Esettanulmány: az osztrák modell 78
4.3.5 Dán Régiók 79
5. HELYI ÉS REGIONÁLIS SZINTŰ ÖNKORMÁNYZATI SZAKEMBEREKNEK A LOBBI TEVÉKENYSÉG SORÁN SZERZETT TAPASZTALATAI 83
5.1 LOBBIZÁS AZ EURÓPAI PARLAMENTBEN 85
5.1.1 Bevezetés 85
5.1.2 Az Európai Parlament 85
5.1.3 Parlamenti képviselők 85
5.1.4 Politikai csoportok 86
5.1.5 Együttes döntéshozatal 86
5.1.6 Az Európai Parlament tagjaival készített interjúk 88
5.1.7 Összefoglaló következtetések 89
5.2 A RÉGIÓK BIZOTTSÁGA: AZ EURÓPAI POLITIKA BEFOLYÁSOLÁSA 90
5.3 A FINN HELYI ÉS REGIONÁLIS ÖNKORMÁNYZATOK SZÖVETSÉGÉNEK A TAPASZTALATAI A LOBBIZÁS TERÜLETÉN 93
5.3.1 A finn helyi önkormányzati rendszer egy integrálódó Európában 93
5.3.2 A Finn Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetségének európai uniós politikája 94
5.3.3 A Finn Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetségének tevékenysége a lobbizás területén 95
5.3.4 A szövetség Európai Uniós ügyekkel foglalkozó szervezete 97
5.4 A HOLLAND ÖNKORMÁNYZATOK SZÖVETSÉGE (VNG) 99
5.5 HALLASSUK A HANGUNKAT A KÖRNYEZETVÉDELMI POLITIKÁT ILLETŐEN 101
5.5.1 A környezetvédelmi politika kihívásai 101
5.5.2 Nézzünk szembe a kihívással és hallassuk a hangunkat 102
5.5.3 Összefoglaló következtetések 104
5.6 KÖZÉRDEKŰ SZOLGÁLTATÁSOK VERSUS ÁLLAMI TÁMOGATÁS ÉS VERSENYSZABÁLYOK-HOVA MÉSZ, EURÓPA? 105
5.6.1 Bevezetés 105
5.6.2 Európa új stratégiája 105
5.6.3 Az ellenállás növekszik 106
5.6.4 Van esély a politikai változásra? 106
5.6.5 Az Európai Bíróság és a főügyész ítélete a Magdeburg-esetben 107
5.6.6 Az osztrák helyzet 107
5.6.7 Elérhetetlenné válnak-e a konvergencia kritériumok a piacnyitások miatt? 108
5.6.8 lobbizás az egyenlőségért folytatott harc és a szociális biztonság érdekében 109
5.6.9 Összefoglaló következtetések 110
6. A TAGJELÖLT ORSZÁGOK HELYI ÖNKORMÁNYZATAIT SEGÍTŐ PROGRAMOK 111
6.1. EURÓPAI SZERVEZETEK PROGRAMJAI 113
6.1.1 Európai Települések és Régiók Tanácsa (CEMR) 113
6.1.1.1 A CEMR tevékenysége 113
6.1.1.2 A LOGON program (közép-Kelet Európai Helyi Önkormányzati Hálózat) 113
6.1.2 Európa Tanács 114
6.1.2.1 Helyi és Regionális Önkormányzatok Európai Tanácsa (Congress of Local and Regional Authorities in Europe (CLRAE)) 114
6.1.2.2 Az ENTO program - (Önkormányzati és European Network of Training Organisations for Local and Regional Authorities) 117
6.1.3 Európai Régiók Gyűlése (Assembly of European Regions (AER)) 115
6.1.3.1 Az AER tevékenysége 115
6.1.3.2 A CENTURIO program 115
6.1.4 Az Európai Bizottság. 116
6.1.5 A Régiók Bizottsága (Committee of the Regions (CoR)) 118
6.1.6 Az Európai Beruházási Bank (EIB) 120
6.1.7 Az Olasz Kereskedelmi Kamara 121
6.2 KÜLÖNBÖZŐ SZERVEZETEK BEVONÁSÁVAL MEGVALÓSULÓ PROGRAMOK 123
6.2.1 LOGIN (Helyi Önkormányzatok Információs Hálózata (Local Government Information Network)); alapítva 1998-ban 123
6.2.2 FDI (közép-Kelet Európai Költségvetési Decentralizációs Kezdeményezés (The Fiscal Decentralisation Initiative for Central and Eastern Europe)) 124
6.2.3 A Világbank és egyéb szervezetek 125
6.2.3.1 Partnerség az Európai Bizottsággal (EC) 127
6.2.3.2 Partnerség a Nyílt Társadalmi Intézettel (OSI) 127
6.2.3.3 Partnerség a Bertelsmann Alapítvánnyal 127
6.2.4 A Kanadai Urbanisztikai Intézet (Canadian Urban Institute (CUI)) és a Világbank Szubnacionális Fejlesztési Programja (SNDP) 128
6.2.5 Az Egyesült Bécsi Intézet (JVI) 129
11. A CEEC-LOGON INFORMÁCIÓS PONT AZ INTERNETEN 131
11.1 BEVEZETÉS 133
11.2 Hírek 134
11.3 Munkacsoportok 135
11.4 Konferenciák & szemináriumok 136
11.5 A projekt 137
11.6 Partnerek 138
11.7 Dokumentumok 139
11.8 Linkek 140
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Logon Riport 2002
Állapot:
1.640 Ft
820 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
konyv