A szerzők 1991-92-ben négy hazai és két határon túli - magyar anyanyelvű - pedagógusképzőben gyűjtöttek adatokat. Elsősorban a következő kérdésekre keresték a választ: Tudatos volt-e a pályaválasztásuk? Ha végeznek, mi a szándékuk: maradnak-e az erkölcsileg és anyagilag is alacsonyan megbecsült pályán, vagy más irányba bontanak vitorlát? Mint leendő kultúraközvetítők, milyen viszonyban állnak a kultúrával? Mely értékeket tartanak fontosnak, átadandónak, jelenlegi értékrendjük hogyan, milyen hatásokra alakult ki? Értékrendjükben milyen helyet foglal el a kultúra, a művelődés, az olvasás? Megvizsgálták, hogy milyen utat jártak be az olvasás terén, mit jelentett számukra az olvasás életük különböző szakaszaiban. Kíváncsiak voltak a jelenlegi olvasáskultúrájukra is: mit, miért, hogyan, milyen gyakran, kinek a mintáját követve olvasnak. Értékélményeik interpretálása fényt derített arra is, hogyan gondolkodnak azok, akik majd másokat gondolkodni, mérlegelni tanítanak.
Tartalom
Bevezető (L. J. - V. Sz. F.).........................................................................................5
A vizsgálatba bevontak köre (V. Sz. F.)......................................................................8
Gyermekkor, nyelvhasználat................................................................'.....................13
Pályaválasztási motivációk, pályaelhagyási tervek...................................................20
Pedagógiai elvek és értékek......................................................................................29
Szülőhazám, Európa (L. J.) .......................................................................36
Igyekszem optimista lenni ........................................................................39
Szabad idő, kultúra, nyelvismeret (V. Sz. F.)............................................................43
Saját könyvek, könyvtárhasználat, olvasás (V. Sz. F)..............................................50
A gyerekkori olvasmányok elkísérnek? (L J.)...........................................................53
Mennyit és mit olvastak? (L. J.).................................................................................57
A múlt példa?............................................................................................57
Kortársai vagyunk-e magunknak?.............................................................59
A kedvelt magyar és külföldi szerzők.......................................................62
Könyvtípusok kedvelése...........................................................................67
Ismeretszükséglet vagy fikciófüggőség?..................................................68
Mit varnak egy jó regénytől (L. J.).............................................................70
Ne legyen sorozattermék, amit bárki bármikor kitalálhat...........................72
Versek mérlegen (L. J.).....................................................................................75
Mi számít művészetnek, s mi nem?.........................................................75
A megjelenített vagy a megjelenítés értékelődik?.....................................83
Biztonságra törekvés - kockázatvállalás..................................................84
Összefoglaló (L. J. - V. Sz. F.).................................................................................86
Táblázatok (1-45.sz.).........................................................................................91
Mellékletek (Versrészletek, kérdőív)........................................................................125
Irodalomjegyzék..............................................................................................139
Angol nyelvű rezümé .....................................................................................143
Francia nyelvű rezümé ..........................................................................................147