A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A színpadi tánc története Magyarországon

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Múzsák Közművelődési Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 381 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-564-206-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyarországi színpadi táncművészet fejlődéséről az Olvasó mindeddig meglehetősen kiegyensúlyozatlan képet nyerhetett a szórványosan megjelenő kiadványok alapján. Mindössze néhány jelentősebb... Tovább

Előszó

A magyarországi színpadi táncművészet fejlődéséről az Olvasó mindeddig meglehetősen kiegyensúlyozatlan képet nyerhetett a szórványosan megjelenő kiadványok alapján. Mindössze néhány jelentősebb kötetet említhetünk meg, s ezek is főként a hazai balettművészet (A magyar balett történetéből), illetve közelebbről az operaházi balettegyüttes (Budapesti Balett I. és II.) fejlődését tárták fel, s csupán egyetlen olyan kiadvány jelent meg a közelmúltban, amely a magyar tánckultúra sokszínűségét kívánta bemutatni (Magyar táncművészet). Egyes táncművészeti ágazatokról, korszakokról és társulatokról ugyan születtek részletesebb, de rövidebb tanulmányok, s örvendetesen gyarapodott a hazai táncfolklorisztikai szakirodalom is, a színpadi táncművészet egészének múltjáról és jelenéről azonban ezúttal jelenik meg először átfogó tanulmánykötet.
A táncművészet történeti fejlődéséről - szemben más művészeti ágak múltjával - még ma is igen keveset tudunk, mivel a táncművészet tudományos kutatása, illetve dokumentálása - szervezett formában - csak az utóbbi harminc-negyven év folyamán indult meg Magyarországon. Századunk első felének és a korábbi századok tánctörténetének feltárása is mindössze három évtizede indulhatott meg a korabeli dokumentumok felkutatásával, feltárásával, elemzésével és kiértékelésével. A munkálatok azonban lassan folynak, hiszen a többi művészeti ág fejlődésének kutatásában ismert ún. ténymegállapító korszak a táncművészetnél hiányzik, így a tánctörténésznek egy bizonyos forráskutató, adatgyűjtő munkát is el kell végeznie, hogy eljusson az értékelés lehetőségéig.
A teljesség igénye nélkül is átfogó képet felrajzoló jelen kézikönyv összeállításakor a szerzők és a szerkesztők arra törekedtek, hogy a tánctörténeti kutatás jelenlegi állása szerint nyújtsanak képet erről a különösen a mindenkori jelenhez kötött, s ezért illékony művészetről. A szerzők különböző terjedelemben és mélységben dolgozták fel témáikat a rendelkezésre álló, feltárt anyagoktól függően. Kaán Zsuzsa tanulmányában az Olvasó tájékoztatást kap több száz év tánckultúrájáról - a dolog természeténél fogva vázlatosan, egyes fontosabb fejlődési pontok köré csoportosítva az eseményeket, kezdve onnan, ahol a színpadi tánc még nem különült el szigorúan az előadó-közönség kettősségében, egészen addig a korig, amelyben a színpadi tánc, a néptánc és a társastánc külön életéről s egyben egymásra hatásáról is lehet és kell beszélni. Vissza

Tartalom

Előszó......................................................... 7
Kaán Zsuzsa: Színpadi tánc az Operaház megnyitásáig .................... 9
Gelencsér Ágnes: Balett az Operaházban 1884 és 1919 között ............. 45
Körtvélyes Géza: Balett az Operaházban 1919 és 1984 között ............. 65
Dienes Gedeon: Balett vidéken 1945 és 1985 között ....................165
L. Merényi Zsuzsa: Szabadtánc irányzatok ...........................219
Maácz László: Néptánc a színpadon ................................263
Név- és címmutató ..............................................353
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv