| I. | 5 |
| Nemzetsége | |
| Szülei | |
| Gyermek- és tanuló-kora | |
| Egyetemi évei Pesten | |
| Költői kisérletek: a Lantvirágok; drámai töredékek s első darabjai: Nápolyi Endre, Csak tréfa, Férfi és nő, Mária királynő, Csák végnapjai. | |
| Viszonya kortársaihoz | |
| Barátsága Szontagh Pállal | |
| Házassága | |
| II. | 93 |
| Házas élete | |
| Lyrája, festő és elbeszélő költeményei | |
| Hazafias versek s A halál költészete | |
| Fogsága és kiszabadulása | |
| Családi tragédiája | |
| III. | 122 |
| Sztregovai magánya | |
| Egyéni és költői természetének fővonásai | |
| Kitörése és megnyugvása | |
| Az ember tragédiájá-nak keletkezése s kapcsolata egyéb műveivel | |
| A mű története | |
| Arany János bírálata és javításai | |
| A költemény sikere | |
| A végleges szöveg | |
| IV. | 184 |
| Újabb munkássága | |
| Elbeszélések és értekezések | |
| Politikai beszédei és satyrája: A civilisator | |
| Színmműírói munkássága | |
| Mózes | |
| Forrása és a tárgy epikai természete; politikai vonatkozásai | |
| A Tündérálom | |
| Madách betegsége és halála | |
| Művének újabb kiadásai | |
| Zichy rajzai | |
| A fordítások és a színpadi átdolgozás | |
| Követői és utánzói | |
| V. | 236 |
| Az egykorú kritikák: Greguss és Szász Károly, Zilahy és Erdélyi véleménye | |
| Arany helyreigazításai | |
| Az első bírálatok tévedései egyenként és általában | |
| A drámai költemény szabadsága | |
| A mennyei és paradicsomi színek forrásai és alakítása | |
| A világtörténelmi képek, hézagaik, a források | |
| Az egyes színek drámai vonásai | |
| A költemény tagoltsága | |
| A színek kapcsolata egymás közt s a paradicsomi képekkel | |
| Fogyatkozások | |
| VI. | 303 |
| A főszemélyek | |
| Az Úr | |
| Sátán; kétféle bibliai alakja s az irodalmi válfajok | |
| Mephistopheles példája | |
| Lucifer lényege; a történelmi színek igazsága; czélja | |
| Ádám; az emberiség, az örök ember és az egyén vonásai | |
| Az erő megtestesülése; eszményhite; küzdelmei | |
| Ádám és Lucifer egysége az emberi természetben | |
| Éva; kortörténeti vonásai | |
| A nő szerepe az életben s az egyes színek körében | |
| A női lélek Janus-arcza | |
| Subjectiv vonások alakján | |
| VII. | 404 |
| Az alapeszme | |
| Az első magyarázatok | |
| A földi és földöntúli élet eszméi | |
| Az élet tartalma: küzdelem, eszme, haladás; az egyén és a tömeg, az egyén és a kor | |
| Az élet vigasza: a szerelem és a családi élet | |
| A transcendentalis kérdések | |
| Madách természettani és vallásos, bölcseleti és történelmi eszméi | |
| Irodalmi hatások: Rousseau, a pessimismus | |
| Kor-áramlatok: materialismus és demokratia | |
| Madách eszméinek kapcsolata életével, kiforrásuk költeményeiben | |
| Fiatalkori és későbbi világnézete, annak eredetisége s egysége | |
| VIII. | 478 |
| Föltett hasonlóságok, formai szabadságok, s érték tenkintetében: Manfred, Heaven and earth, A világ színjátéka. Tárgyi párhuzamok a bibliai színekre nézve: Metastasio Ábel halála, Milton Elveszett Paradicsom-a, Dolezal Ágost Tragédiája, Calderon auto-ja. | |
| Futó hasonlóságok a történelmi színeknél | |
| Rokonság szerkezeti elemek dolgában Ahasvér mondájával, az álom Lessing Faust-jában, a látomás Shelley Queen Mab költeményében, conceptio és képsor Hugo Victor Századok legendájá-ban. | |
| Kétségtelen hatás: Byron Deformed transformed és Kain cz. művei, Goethe Faust-ja | |
| A kölcsönzött lényeges mozzanatok | |
| Madách eredetisége költői szépségei, maradandó becse | |
| Függelék | |
| Arany János kiadatlan két levele sztregovai látogatásáról | 555 |
| Szász Károly megjegyzései Az ember tragédiájára | 559 |
| Irodalom | 569-596 |