| Bevezető a vizsgálati eredményekhez | |
| A nemzeti jelleg fogalma és kutatásának módszerei | 7 |
| A nemzeti karakter fogalma | 7 |
| Kik a nemzeti karakter hordozói? | 11 |
| Milyen szempontból hasonlítsuk össze a nemzeteket? | 16 |
| Összehasonlítás a "teljesítményelv" szempontjából | 18 |
| Összehasonlítás a "jellem demokratizmusa" szempontjából | 23 |
| Adatok a magyar nemzeti karater vázlatához | 29 |
| A magyar jellem mentegetése Ady "feddőzése" után | 29 |
| A "gyepűelve" Prohászkánál és ennek szociálpszichológiai értelme | 32 |
| "Túlharsogási vágy" és "gyermek elképzelte férfiasság" Illyés magyarság-képében | 36 |
| A nemzeti jellem helyettesítése nemzeti öntudattal Molnár Erik polémiájában | 39 |
| A különböző nemzetiségű, azonos társadalmi helyzetű osztályok összehasonlítása Engelsnél | 43 |
| Egyetemi ifjúságunk "riportszintű" ábrázolása | 49 |
| Szociológiai felvétel ifjúságunk "erkölcsi szemléletéről" | 54 |
| A vizsgálat | |
| A mérőműszer: a 13. "életút" rendszere | 59 |
| A Morris-féle kérdőív magyar szövege | 59 |
| A 13 életút rendszerezése | 64 |
| Az életfelfogások dimenzió-elemzése egyetlen skála segítségével | 67 |
| Értékrendszereünk európaisága és szocialista jellege | 69 |
| Az indiai fiúk fegyelmezettebbek, mint az amerikaiak, ez utóbbiak viszont aktívabbak | 71 |
| A magyar fiatalok vezető eszmény-párja: a fegyelem és a kollektív aktivitás | 74 |
| A magyar fiataloktól elutasított életutak, és ami mögöttük rejlik | 78 |
| Értékrendszerünk nemzeti sajátossága az európai karakteren és a szocialista jegyeken belül | 95 |
| A magyar és a lengyel értékrendszer közbülső helye a nemzeti minták között | 95 |
| A magyar ifjúsági értékrendszer közösségibb és egyöntetűbb, mint a lengyel | 96 |
| A magyar fiatalok az elvtelen és számító konformizmust ítélték el a pluralista életfelfogásban | 98 |
| A közösségi beállítottság a magyar fiatalok lelkiismeretének parancsa | 104 |
| Az elv-pluralizmussal való szembeszállás és a zárkózott merevség egyaránt az óvatosság kifejezői | 108 |
| Értékrendszerünk struktúrája | 115 |
| A nemzetekre jellemző "értéklejtők" sorrendje, és a magyar "értéklejtő" helye e sorozatban | 115 |
| A magyar mintának a "13 dimenziós értéktérben" mért távolsága a többi nemzeti mintától | 124 |
| A magyar (férfi) egyetemi hallgatók értékrendszerének struktúrája | 128 |
| Egyetem, származás, "felekezeti háttér" | 142 |
| Egyetem és életfelfogás | 143 |
| Az évfolyamok és tanulmányi eredmények összefüggése az életfelfogással | 156 |
| A társadalmi-gazdasági változók hatása az életfelfogásra | 160 |
| A vallásfelekezetek "klímájának" és a felekezetnélküliségnek hatása az értékrendszerre | 169 |