1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar emlékírók

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Szépirodalmi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 280 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN: 963-15-3289-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A fél évszázad óta gyakran emlegetett erdélyi emlékírók, Kemény, Bethlen Miklós és Kata, Apor, Cserei, Kornis, Rettegi, de előttük s utánuk mások is: a dunántúli Martonfalvay Imre, a felvidéki Veresmarti, a tiszántúli Ottlyk, majd hozzánk már közelebb Kazinczy, Jósika és a névtelenek: Splény, Kováts István, aztán a huszadik század harmadik évtizedétől a nagy művek megszakítatlan s egymást kiegészítő sorozata: Kassák, Márai, Illyés, Móricz, Szabó Dezső, Németh László, majd Nagy Lajos, s még közelebb: Déry, újból Illyés, Vas István, de mellettük Tamási Gáspár, s Gari Margit is - a magyar emlékirodalom gyönyörű folyamata. Líránk persze mindenekfölött! De akad-e még egy, prózai műfajaink közül, mely elérné az emlékírás eredetiségét? Mert az emlékírót nem köti, tehát nem korlátozza a szépírói konvenció, másutt húzhatja meg tehát az elmondható, az elmondandó s az el nem mondandó közti határt. Szokatlan módon talán? Szabálytalanul? De szokatlanságában a regénynél sokszor szabadabban,... Tovább

Fülszöveg

A fél évszázad óta gyakran emlegetett erdélyi emlékírók, Kemény, Bethlen Miklós és Kata, Apor, Cserei, Kornis, Rettegi, de előttük s utánuk mások is: a dunántúli Martonfalvay Imre, a felvidéki Veresmarti, a tiszántúli Ottlyk, majd hozzánk már közelebb Kazinczy, Jósika és a névtelenek: Splény, Kováts István, aztán a huszadik század harmadik évtizedétől a nagy művek megszakítatlan s egymást kiegészítő sorozata: Kassák, Márai, Illyés, Móricz, Szabó Dezső, Németh László, majd Nagy Lajos, s még közelebb: Déry, újból Illyés, Vas István, de mellettük Tamási Gáspár, s Gari Margit is - a magyar emlékirodalom gyönyörű folyamata. Líránk persze mindenekfölött! De akad-e még egy, prózai műfajaink közül, mely elérné az emlékírás eredetiségét? Mert az emlékírót nem köti, tehát nem korlátozza a szépírói konvenció, másutt húzhatja meg tehát az elmondható, az elmondandó s az el nem mondandó közti határt. Szokatlan módon talán? Szabálytalanul? De szokatlanságában a regénynél sokszor szabadabban, szabálytalanságában, mai szemmel nézve, sokszor eredetibben. Az emlékírás másfelől, akár a regény: tudósítás hajdani mindennapokról, s portré a történelemmel szembesülő emberről. - A maga ábrázolta Bethlen Miklós, mondja Németh László, mintegy a hiányzó magyar Don Quijote. Más szóval, a jelentős magyar emlékirat, akárcsak világirodalmi rokonai, nemcsak egy korszak, egy társadalmi réteg, egy életforma epikus ábrázolása, hanem, a pillanaton túlmutatva, egy-egy alapvető - itt és most, de másutt és máskor is érvényes - emberi magatartásforma megindító és meggyőző bemutatása. Vissza

Tartalom

A műfaj
Emlékírás, önéletírás, memoár7
Határok és változatok8
Világirodalmi hagyomány11
Az emlékírók fogadtatása12
Az emlékező próza ars poetciája21
Dokumentum vagy irodalom27
Mi az irodalom?27
A műfaj koherenciája32
A műfaj értéke35
A befogadás dilemmája39
A műfaj narratológiája46
A narráció jellege51
Ki lát és ki beszél?57
Koherencia és valóságeffektus60
Az emlékező próza formája64
Az első virágkor
Előzmények71
A kezdetek72
Kemény, Kornis, Tótfalusi74
Bethlen Miklós84
A hagyomány85
A forma87
Bethlen dilemmája89
A minta90
A világ93
Bethlen tragoediája94
Cserei, Ottlyk, Károlyi, Apor97
Bethlen Kata103
Önigazolás? 105
Élet vagy halál?106
Szent vagy szörnyeteg?110
Az átmenet kora
Emlékezés vagy vallomás117
Kazinczy emlékezései119
Keletkezés és recepció120
Mit és hogyan?121
Tónus és tempó123
A szabadságharc után129
Jósika131
A naivak megjelenése134
Társadalmi háttér135
Irodalom136
Emlékezés vagy fikció139
A második virágkor
A forma újrateremtése145
Az irodalom határai147
Mégsem regény? 148
Kassák Lajos150
"Látóvá válnak szemeim"150
Regényforma151
Hangütés, distancia153
Alaptémák155
Fejlődésrajz, vagy memoár?157
Az egyedi s az egyetemes158
Márai Sándor160
Vallomás?160
Életforma?163
Van ítélet?166
Polgár vagy anarchista?168
Móricz Zsigmond172
Szociográfia vagy vallomás?172
A módszer174
Hiátusok176
A modell kudarca178
Szabó Dezső180
A felnagyított én183
Vallomások186
Kritika és illúzió188
Újabb illúziók190
Az egyensúly hiánya191
Németh László193
Egy kis filológia195
Fejlődésregény196
Az elveszett paradicsom199
Egy másik boldogság-sziget200
Ellen-Don-Juan202
Nagy Lajos204
Néhány ellentmondás204
Miről beszél az elbeszélő?206
Felépítés207
Alaptémák208
"Pokol s mennyország"211
A világkép ambivalenciája213
A torzó értéke215
Illyés Gyula217
Szociográfia?218
Vallomás?220
A regény vonzása222
Önéletírás224
Déry Tibor227
Emlékező emlékezet227
Haláltánc229
Van-e ítélet?230
Fejlődésrajz232
Vass István235
Regény?235
Szubjektív irodalomtörténet?238
Kortársak között240
Eszmei harcok240
Önéletrajz?242
Az utolsó naivak245
Az indíttatás246
Anyag és nézőpont247
Formálás249
Kitekintés253
Függelék257
Jegyzetek265
Névmutató273
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar emlékírók
Állapot:
980 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba
konyv