kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Zeneműkiadó Vállalat |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 384 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 25 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-330-317-6 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal. Kihajtható melléklettel illusztrálva. |
| Előszó (Vargyas L.) | 5 |
| Európai tánckultúra - nemzeti tánckultúránk (Pesovár E.) | 8 |
| A Kárpát-medence népeinek tánckultúrája (Martin Gy.) | 11 |
| A improzivatív táncalkotás nagy szerepe | 12 |
| A táji különfejlődés | 14 |
| Magyar táncdialektusok (Martin Gy.) | 17 |
| A dunántúli tánchagyomány történetei rétegei (Pesovár F.) | 19 |
| A tánctípusok jól elkülöníthetők | 19 |
| A tánczene régies jellege | 26 |
| A táncalkalmak és a táncrend | 27 |
| A táncok szomszédnépi kapcsolatai | 27 |
| Az alföldi tánchagyomány és Szabolcs-Szatmár megyei -táncai (Martin Gy.- Pesovár E.) | 29 |
| Táncélet, táncrend, tánctanulás | 29 |
| A pásztortánc és a botoló | 30 |
| A verbunk elnevezései és formái | 32 |
| A Felső-Tisza-vidéki csárdás | 33 |
| A cigányok archaikus táncformái | 34 |
| Tánczenei kísérlettípusok és a táncdallamok | 35 |
| A Felső-Tisza-vidéki táncok jelentősége | 36 |
| Az erdélyi tánchagyomány földrajzi tagolódása (Martin Gy.) | 37 |
| Kalotaszegi táncok | 38 |
| Mezőségi táncok | 39 |
| Székely táncok | 41 |
| Csángótáncok | 42 |
| Körtáncok, lánctáncok (Martin Gy.) | 45 |
| A francia reneszánsz branle-ok és a kelet-európai lánctáncok (Martin Gy.) | 46 |
| A branle a legnépszerűbb 16. századi francia lánctánc | 52 |
| Forgalma és elnevezése | 52 |
| Szerepe és alkalmazása | 54 |
| Formája, mozgás és motívumkincse | 55 |
| Zenéje | 59 |
| A ritmikai variálás, a proporciós gyakorlat | 60 |
| A magyar körtánc és kelet-európai kapcsolatai (Martin Gy.) | 70 |
| A karikázó általános vonásai | 71 |
| A déli karikázóban a régi és új vonások ötvöződnek | 74 |
| Az északi karikázók énekes körtáncainak újabb rétegét képviselik | 76 |
| Az erdélyi körtáncok között az énekes karikázók szerepe csekély | 79 |
| A vegyes körtáncok hangszeres zenére járt mulatsági táncok | 80 |
| Körtáncaink szomszédnépi kapcsolatai | 83 |
| Délszláv kapcsolatok | 83 |
| Szlovák kapcsolatok | 86 |
| Román kapcsolatok | 87 |
| Körtáncaink fejlődése és helye az európai tánckultúrában | 89 |
| Egy horvát kóló magyar kapcsolatai (Borbély J.) | 92 |
| A "csizmaverős" táncban a láncforma ötvöződik a szolisztikus rögtönzéssel | 92 |
| A tánc motívumai | 96 |
| A tánc felépítése | 100 |
| A tánc délszláv és magyar érintkezés sajátos terméke | 102 |
| Fegyvertánc, mutatványos szólótánc, hajdútánc (Martin Gy.) | 107 |
| Párbajszerű táncok az európai és a magyar hagyományban (Andrásfalvy B.) | 109 |
| Harcszerű mozzanatok a Felső-Tisza-vidéki botolóban | 111 |
| Az albán kardtánc és a magyar botoló hasonlósága | 114 |
| A mimikus párbajban a tánc a győzelmet is idézi | 117 |
| A nő szerepe a fegyvertáncban | 119 |
| A botoló és zenéje (Martin Gy.) | 125 |
| A botoló típusai | 125 |
| A botoló nóták vokális, szöveges dalok | 127 |
| A proporció és a botoló nóták | 133 |
| A botoló nóták ritmikai többalakúsága | 128 |
| Az énekelt táncdalok szöveghez való alkalmazkodása | 142 |
| A botoló nóta és páratlan ütemű táncdalaink | 144 |
| Mutatványos szólótáncaink: kanásztánc, seprűtánc (Pesovár F.) | 146 |
| A földre helyezett eszköz körül járt táncforma a kanásztánc | 148 |
| Az eszköz láb alatti átvetése vagy átugrása jellemző a seprűtáncra | 155 |
| Mutatványos táncaink a régi fegyvertáncok emlékét őrzik | 157 |
| Kísérő dallamaink nagyobbrészt kanásznóták | 158 |
| Az erdélyi román hajdútánc (Martin Gy) | 169 |
| A Maros-vidéki botostánc | 170 |
| A haidau és a legényes viszonya | 177 |
| A haidau és a pásztortáncok | 177 |
| A haidau és a verbunk | 180 |
| Az erdélyi román botostánc magyar zenei kapcsolatai | 181 |
| Legényes verbunk (Martin Gy.- Pesovár E.) | 185 |
| A mezőségi férfitáncok régi és újabb típusai (Matin Gy.) | 188 |
| A sűrű legényes | 191 |
| A verbunk | 193 |
| A ritka legényes | 194 |
| A lassú magyar | 195 |
| A mezőségi férfitáncok összehasonlítása | 197 |
| Dallamritmikai különbségek | 203 |
| Ritmuskíséreti különbségek | 208 |
| Táncritmikai különbségek | 208 |
| A táncalkotó elemek viszonya, a típusok különbségei | 209 |
| A tempó- és ritmikai változás hatása a tánc szerkezetére | 212 |
| A táncos verbuválás a hadkiegészítés szolgálatában (Pesovár E.) | 230 |
| Verbuválás Vas megyében | 233 |
| A táncos verbuválás célja és módszere | 239 |
| A szóló verbunk szerkezeti sajátosságai (Pesovár E.) | 241 |
| A ritmus és a motívumkincs | 242 |
| A soralkotás elvei | 248 |
| A körverbunk szerkezeti felépítése (Pesovár E.) | 253 |
| Rögtönzés a szigetközi verbunkban | 253 |
| Boltíves komponálás a kónyi verbunkban | 254 |
| Többsíkú szerkesztés a kapuvári verbunkban | 260 |
| Páros táncok (Pesovár E.) | 265 |
| Régi páros táncaink főbb típusai (Pesovár E.) | 266 |
| A küzdő karakterű páros | 266 |
| Az ugrós páros | 275 |
| A forgós-forgatós páros | 279 |
| A csárdás kialakulása (Pesovár E.) | 283 |
| Az erdélyi tánchagyomány csárdása | 283 |
| A dunántúli és az alföldi csárdás | 284 |
| A lengyel tánczene és társastáncok hatása a csárdásra (Pesovár E.) | 295 |
| A krakowiak ritmusa és a friss csárdás dallamai | 295 |
| A mazurka és a népies műtánc | 302 |
| A friss csárdás jellemző motívumai: lippentős-bunkós-félfordulós (Lányi Á.) | 306 |
| A lippentős motívumok formai sajátosságai | 308 |
| A lippentős motívumok altípusai | 308 |
| Bukós altípus | 309 |
| Félfordulós altípus | 309 |
| Az altípusok variálódása | 310 |
| A bukós változatai | 313 |
| Támaszték szerinti változatok | 313 |
| Ritmus szerinti változatok | 313 |
| Szintkülönbség szerinti változatok | 314 |
| A félfordulós változatai | 314 |
| Támaszték szerinti változatok | 314 |
| Ritmus szerinti változatok | 315 |
| Szintkülönbség szerinti változatok | 315 |
| A lippentős motívumpárok | 315 |
| A motívumpár mindkét alkotórésze azonos támasztékú | 316 |
| A motívumpár mindkét akotórésze különböző támasztékú | 316 |
| A bővített lippentősök a motívumalkatrészek ismétlődésével jönnek létre | 317 |
| A lippentős szerkezeti funkciója a friss csárdásban | 317 |
| A páros táncok hagyományos rendje a marosszéki táncciklusban (Martin Gy.) | 325 |
| A tánckezdő verbunk | 327 |
| A sebes forgatós párostánc | 328 |
| A lassú lépő párostánc | 328 |
| A korcsos a második forgatós párostánc | 330 |
| A cigánycsárdás a befejező friss páros | 330 |
| A táncciklus felépítése és változása | 330 |
| Dramatikus táncok (Pesovár E.) | 341 |
| Az elveszett juhait kereső pásztor története (Pesovár) | 342 |
| Bene Vendel tánca és más lakodalmi halottas táncok (Pesovár) | 350 |
| Irodalomjegyzék | 355 |
| Táncnév és tárgymutató | 365 |
| Helynévmutató | 371 |
| English Summary | 377 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.