| Kiadó: | Pedellus Tankönyvkiadó Kft |
|---|---|
| Kiadás helye: | Debrecen |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 136 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 23 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-922-407-3 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz. Tankönyvi szám: PD 015. |
| Bevezetés | 3 |
| Ismétlő kérdések és feladatok | 4 |
| A mondat | 6 |
| Mondatfajták a beszélő szándéka /modalitás/ szerint | 7 |
| Mondatfajták szerkezet és logikai minőség szerint | 8 |
| A mondat a beszédben és az írásban | 10 |
| A mondat jelentésszintjei, a szintagmák | 15 |
| A szószerkezetek szinteződése és tömbösödése | 16 |
| A szórend, a mondatrend és az aktuális mondattagolódás | 17 |
| Az alany-állítmányi szintagma | 21 |
| A verbális és nominális stílus | 25 |
| A tárgyas, a határozós és a jelzős szószerkezet | 29 |
| Az igés mondatforma | 29 |
| A tárgy | 29 |
| A határozók | 32 |
| A jelzők | 36 |
| Transzformációs és kreatív szövegalkotási gyakorlatok | 40 |
| Az összetett mondat | 43 |
| Az alárendelő összetett mondatok | 43 |
| A mellérendelő összetett mondatok | 45 |
| A mondatfajták kifejezőértéke | 49 |
| Az élőbeszéd | 55 |
| A nyilvános megszólalás etikai és kommunikációs kívánalmai | 55 |
| A nem verbális kommunikáció | 60 |
| A nem nyelvi kifejezőeszközök szerepe az önkifejezésben és mások megértésében | 60 |
| Tekintet-gyakorlatok | 60 |
| Arcjátékok | 62 |
| A kézfogás | 63 |
| A mosoly | 64 |
| Testmozgás | 65 |
| Szituációs játékok, helyzetértelmezések | 66 |
| Gesztusnyelvek és kultúrák | 67 |
| Mindennapi beszédszituációk | 71 |
| A mindennapi nyelvhasználat sajátosságai /Olvasmány/ | 71 |
| A vita | 76 |
| Az egymást értés lehetőségei, a szót értés gátjai | 79 |
| Az eredményes közlés feltételei | 79 |
| Kommunikációs technikák | 85 |
| A szöveg | 87 |
| A szöveg fogalma | 87 |
| A szöveg a közlésfolyamatban | 87 |
| Szöveg vagy mondathalmaz? A szövegkohézió eszközei | 88 |
| A szöveg címe és szerkezete | 92 |
| A szövegösszetartó erő: a kohézió | 97 |
| A globális kohézió | 97 |
| A lineáris kohézió | 97 |
| A szöveg folyamatosságának nyelvi eszköze: a mondat aktuális tagolása | 102 |
| Szövegelemzési és szövegalkotási gyakorlatok | 105 |
| Kifejező szövegmondás | 110 |
| Szövegfonetikai sajátságok jelölése | 110 |
| Kiejtést fejlesztő gyakorlatok | 111 |
| Tekintet és a gesztusok előadás vagy felolvasás közben | 114 |
| Hogyan olvassunk fel? | 114 |
| Hogyan mondjunk verset? | 115 |
| Szövegfajták | 116 |
| Szövegtípusok | 122 |
| Szövegalkotási gyakorlatok szóban és írásban a különböző szövegtípusok köréből | 128 |
| Tárgymutató | 131 |
| Az ajánlott szakirodalom jegyzéke | 133 |