| Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 175 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-19-2969-8 |
| Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 01131-1231. Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz. |
| BEVEZETŐ | 9 |
| MAGYAR NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ TIZENHÉT ÉVESEKNEK | |
| ANYANYELVÜNK VÁLTOZATAI | 13 |
| A csoportnyelvek | 13 |
| A NYELVJÁRÁSOK | 17 |
| FOGALMAZÁSI KALAUZ | 20 |
| A névjegy | 20 |
| Az önéletrajz | 21 |
| Bemutatkozás a számítógpen | 25 |
| A hivatalos levél | 26 |
| A hivatal levelei magánszemélyekhez | 30 |
| A hivatalok belső levelei, iratai | 31 |
| MI A RETORIKA? | 34 |
| Retorika és kommunikáció | 35 |
| A nyilvános megszólalás szövegtípusai | 36 |
| A RETORIKA TÖRTÉNETE | 38 |
| A klasszikus retorika kialakulása | 38 |
| A magyar retorika története | 39 |
| A SZÓNOKLÁS MŰVÉSZETE | 42 |
| A szónok tulajdonságai | 42 |
| A szónok feladati | 43 |
| A SZÖVEGSZERKESZTÉS TUDOMÁNYA | 44 |
| A szövegszerkesztés menete | 44 |
| Az érvelő szöveg fölépítése | 47 |
| AZ ÉRVELÉS | 50 |
| Az érvek fajtái | 51 |
| Az érvek elrendezése | 54 |
| Az érvelés módszerei | 55 |
| A cáfolat | 56 |
| A SZÖVEG KIDOLGOZÁSA | 57 |
| A BESZÉD MEGSZÓLALTATÁSA | 64 |
| A beszéd zenei eszközei | 64 |
| A beszédet kísérő egyéb nem nyelvi jelek | 67 |
| FOGALMAZÁSI KALAUZ | 68 |
| Az előadás | 68 |
| A vita | 70 |
| Az értekezés | 74 |
| A MÉDIAMŰFAJOK | 76 |
| A sajtóműfajok | 76 |
| A rádiós műfajok | 80 |
| A televíziós műfajok | 81 |
| MAGYAR NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ TIZENNYOLC ÉVESEKNEK | |
| A NYELV ÉS AZ EMBER | 85 |
| A nyelv és a kommunikáció | 85 |
| A nyelv és a társadalom | 86 |
| A nyelv és a gondolkodás | 87 |
| A NYELVEKRŐL ÁLTALÁBAN | 88 |
| A nyelvek eredete | 88 |
| A nyelvek típusai | 90 |
| AZ ÍRÁS TÖRTÉNETE | 92 |
| A MAGYAR NYELV ÉVEZREDEI | 96 |
| A nyelvrokonság bizonyítékai | 97 |
| A MAGYAR NYELV TÖRTÉNETÉNEK FŐBB KORSZAKAI | 102 |
| A NYELVTÖRTÉNETI KUTATÁSOK FORRÁSAI | 105 |
| A HANGRENDSZER VÁLTOZÁSA | 110 |
| NYELVTANI RENDSZERÜNK KIALAKULÁSA, VÁLTOZÁSA | 114 |
| A MAGYAR HELYESÍRÁS TÖRTÉNETE | 117 |
| SZÓKINCSÜNK BŐVÜLÉSE | 120 |
| JELENTÉSVÁLTOZÁSOK | 124 |
| AZ IRODALMI NYELV KIALAKULÁSA | 127 |
| A HATÁRON TÚLI MAGYAROK NYELVHASZNÁLATA | 130 |
| A kettősnyelvűség, a kétnyelvűség és a kevertnyelvűség | 131 |
| NYELVI TERVEZÉS, NYELVI POLITIKA | 133 |
| A nyelvi tervezés | 133 |
| A nyelvi politika | 134 |
| FOGALMAZÁSI KALAUZ | 136 |
| A felelet | 136 |
| KÉSZÜLÜNK AZ ÉRETTSÉGIRE | 138 |
| ÁLTALÁNOS ISMERETEK A NYELVRŐL | 139 |
| NYELVTÖRTÉNET | 141 |
| SZÓKINCSTAN | 143 |
| HANGTAN | 145 |
| ALAKTAN | 147 |
| SZÓTAN | 150 |
| SZÓSZERKEZETTAN | 152 |
| MONDATTAN | 154 |
| JELENTÉSTAN | 156 |
| KOMMUNIKÁCIÓTAN | 162 |
| SZÖVEGTAN | 161 |
| STÍLUSTAN | 164 |
| RETORIKA | 167 |
| NYELVMŰVELÉS | 170 |
| HELYESÍRÁS | 172 |
| SZÖVEGSZERKESZTÉS | 174 |