1.034.149

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Paedagogia 1914/1-10.

A Magyar Paedagogiai Társaság havi folyóirata - Huszonharmadik évfolyam

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 608 oldal
Sorozatcím: Magyar Paedagogia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Teljes évfolyam. További szerzők a tartalomjegyzékben. Nyomtatta Franklin-Társulat nyomdája, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

Két évvel ezelőtt, a közoktatási kormány egy Névtelennek az úgynevezett minimális középiskolai tankönyvekre és a szakkörökre vonatkozó tervezetét küldötte meg nekem,... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

Két évvel ezelőtt, a közoktatási kormány egy Névtelennek az úgynevezett minimális középiskolai tankönyvekre és a szakkörökre vonatkozó tervezetét küldötte meg nekem, véleményem nyilvánítása végett. A kérdés azóta lekerült a napirendről, s azok a férfiak, akik akkor az ügyek élén állottak (miniszter, államtitkárok, ügyosztályvezető) valamennyien távoztak helyökről. Az ügy tehát ma már se nem bizalmas, se nem időszerű többé. Történeti érdekessége okolhatja csak meg, hogy visszatérek reá s az alábbiakban - néhány lényegtelen kihagyással - közzéteszem magánvéleményemet, amint azt 1911. évi szeptember hóban illetékes helyre eljuttattam.
Az úgynevezett minimális tankönyvek már századokkal ezelőtt megvoltak. A középkori iskolát is az jellemezte, hogy kompendiumokat alkalmazott; s később is, katholikus és protestáns iskolákban egyaránt ilyféle könyvek voltak használatban, melyek csakis az anyag leglényegesebb részeit, kivonatát, quintesseneiáját foglalták magukban. S ezek a tankönyvek akkoriban lehetségesek, sőt hasznosak is voltak, mert hiszen azokban az időkben a középiskola semmi mást nem tanított, mint latin, esetleg még görög nyelvet; a grammatika és járulékai pedig kétségkívül alkalmasak ily kompendiózus, a leglényegesebb szabályokra és paradigmákra szorítkozó vezérfonalak készítésére. Csak Alvarira és a Quse maribusra, vagy a Syntaxis Ornatára utalok. A latin. grammatika épúgy, mint a középkori Doctrinale, versekbe volt foglalva. Egészen beleillettek e könyvek a régi iskola alapelvének körébe : Tantum scimus, quantum memória tenemus. Az 1849. évi Thun-féle Organisations-Entwurf is még ily tankönyveket kíván s ma is vannak, bár nem nagy számmal, német pedagógusok, kik - főleg a népiskolában - ily vezérfonalak (Leitfáden) használatát sürgetik... Vissza

Tartalom

1. Tanulmányok.
Benisch Arthur: Magyar iskolapolitika 193
Bursics Ernő: A történettanítás erősítése a népiskolában 498
Dékány István: Törtenelem és szemlélet_ _ _ 321
Fináczy Ernő: A kivonatos tankönyvek és a szakkörök 1
- Pedagógiai irodalmunk_ _ _ _ _ _ _ _ _ 65
Gaal Mózes: Az iskola belső életének reformja _ _ _ _129
Gál Kelemen: Brassai módszere _ _ _ _ _ _ _ _ _21
Goldziher Károly: A grafikai módszer és újabb irodalma 77
Imre Lajos: A boy scout-mozgalom irányeszméi_ _ _ _522
Imre Sándor: Köznevelésünk és a háború_ _ _ 465
Kemény Ferenc: Magyar testnevelési rendszer! _ 505
Krammer József: Leányoktatásunk egységes szervezése _ _ 257, 335
Lechner Károly: A freudizmusról 686
Mahler Ede: Az ókori egyiptomi nevelés _ _ _ _ _ _6
Gy. Nagy József: Diderot pedagógiája 205, 269
Nádai Pál: A művészi nevelés kérdése Franciaországban_ _543
Schneller István: Herbart pedagógikájának alapjai és a személyiség elve _ _ _ _ _ 472
Somogyi Géza: A középiskolai reform és a népiskola _ 220
Szelényi Ödön: Fichte mint pedagógus _ _ _ _ _263
- Dr. Tavasi Lajos _ _ _ _ _ _ _ _ _ _532
Végh János : A német nyelv a sárospataki főiskolában II. József
alatt _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _146
II. Kisebb közlemények.
Barczán Emire: Az internátusok állami felügyeletének terve 297
Benisch Arthur: Bosznia közoktatásügye _ _ _ _558
Bihari Ferenc: Az internátusok állami felügyelete _ _ 229
Bittenbinder Miklós : A porosz középfokú női oktatás _ _352
Fürst Aladár: Egy osztály magyar dolgozatai _ _362
Keleti Adolf: A balkáni események az iskolában _ _94
Kenyeres Elemér: A fogalmazás tanításáról _ _ 292
kf.: A jogosítások rendszere_ 295
kf.: Gyermekeknek a halálról_ _ _ _567
Lázár Szilárd: A genfi Rousseau-intézet _ 287
Lukcsics Pál: Adalék a budapesti egyetem történetéhez _167
Marót Károly: A nevelés kérdése és a színpad _91
Mátrai Budolf: Az elemi oktatás Párisban _ _162
Gy. Nagy József: A fogalmazástanításról 289
Philipp Kálmán: Az idegen kultúra a középiskolában _ _ _ 30
Váradi József: R. Lehmann a neveléstörténetről 554
Walló Albert: A svéd középiskola - _ _ _ _ 561
III. Irodalom.
1 Hazai irodalom.
A gyermeknevelés kis kátéja. Ism. Teveli Mihály _ _ _ _ 39
Az 1771-iki Ratio Educationis. Ford. Friml Aladár. Ism. i. s._ 237
Bodnár J. Zs.: Szociológia az iskolában. Ism. Vida Sándor _ 369
Böhm Károly élete és munkássága. I-III. Ism. Zivuska Jenő 580
Éltes Mátyás: A gyermeki intelligencia vizsgálata. Ism. Molnár
Oszkár _ _ _ 583
Erasmus: A gyermekek nevelése. A tanulmányok módszere. Ford.
Péter János. Ism. Teveli Mihály _ _ _ _ _ _ _ 241
Fináczy Ernő: A középkori nevelés története. Ism. Tóth-Szabó
Pál _ _ _ _ _ _ _ _ 568
Fontes Rerum Transylvanicarum II. és III. kötet. Ism. Marczinkó
Ferenc 304
Fürj Pál:Gyengeelméjű gyermekek emlékezete. Ism. Lázár
Szilárd _ _ _ _ _ 102
Kmetykó János : Dánia testnevelési ügye. Ism. Kemény Ferenc 371
Krizsán Gábor: Alkotó munka és rajz. Ism. Urhegyi Alajos 242
Molnár Oszkár: Bevezetés a gyermektanulmányba. Ism. Lados
József _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 169
Montaigne pedagógiai tanulmányai. Ford. Birkás Géza. Ism. Székely György_ _ _ _ 238
Pedagógiai értekezések középiskoláink 1912/3. évi értesítőiben. Ism.
Gy. Nagy József_ _ _ _ _ 366
Ranschburg Pál: Pszichologiai tanulmányok I. kötet. Ism. Kornis Gyula 234
Ranschburg Pál: Pszichológiai tanulmányok. II. kötet. Ism. Kornis Gyula 578
Stankovits Szilárd: A testgyakorlás kézikönyve. Ism. Bihari
Gyula _ 309
Szalay Károly: Adalék a középiskolai oktatás reformjának kérdéséhez. Ism. Teveli Mihály _ _ _ _ __ 101
Tuszkai Ödön: Iskolaegészségi Könyvtár. Ism. Konrádi Dániel 172
Wilk: Márchen-Fibel. Ism. Szőts Gyula _ _____ 308
Új könyvek jegyzéke (s rövid ismertetések a következő szerzők
műveiről: Adams, Bartók Gy., Exner L., Jakab L., Juba A.,
Makkai S., Nagy J., Téglás L., Gyertyánffy J. Le Bon, Fülöpp C.,
Haltenberger M., Mihalik J., Pantó J., Zigány Z., Dobján L.,
Keleti A., Lőte I., Imre L.) _ _ _ 103, 173, 243, 309, 373, 590
2. Külföldi irodalom.
Agathon: Les jeunes gens d'aujourd'hui. Ism. Kemény Gábor 302
A. B. de Bary: The letters of a schoolma'am. Ism. I. L._ _ 587
Becker: Der pádagogische Impressionismus. Ism. Kemény Ferenc _ _ _ 300
Foerster: Staatsbürgerliche Erziehung. Ism. Suszter Oszkár 585
Morand: La langue francaise en Hongrie. Ism. Baranyay Zoltán 588
Munroe: New Demands in Education. Ism. Ágner Lajos _ _ 37
Offner: Das Gedáchtnis. Ism. Lázár Szilárd _ _ _ 168
Richard: Pédagogie experimentale. Ism. Gy. Nagy József _ 33
Schoenichen: Methodik u. Technik des naturgesch. Unterrichts.
Ism. Horváth Károly 306
Siegel: Methodik des Unterrichts in der philos. Propaedettik.
Ism. Kornis Gyula _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 100
Sturm: Die nationale Einheitsschule. Ism. i. s. _ _ _ 301
Tews: Grundzüge der deutsclien Schulgesetzgebung. Ism. Imre
Sándor_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 171
Trapp: Versuch einer Paedagogik. Ism. Szelényi Ödön _ _ 95
Vaérting : Die Vernichtung der Intelligenz durch Gedáclitnisarbeit.
Ism. Szitnyai Elek _ _ _ _ _ 98
Új könyvek jegyzéke : összeállította Gyulai Ágost
angol művek 40, 175, 245, 310, 374, 590
francia művek 40, 105, 176, 245, 311, 374, 591
német művek 41, 105, 176, 245, 311, 375. 592
IV. Szemle.
A pedagógia a debreczeni egyetemen, i. s. _ _ _ _ _ _ 313
A tankönyvbírálat szervezése. Szőts Gyula _ _ _ _ _ 251
A X. keresk. oktatásügyi nemzetközi kongresszus. Szuppán
Vilmos _ _ _ _ 57
Nemzetközi mozgalmak. Kemény Ferenc_ 43
Nevelésügyi mozgalmaink a háború előtt. i. s. _ _ _ _ _ 595
Politikai nevelés. Suszter Oszkár _ 178
Tanügyi tanulságok a régi szepesi városi polgárság sorsából. Prohászka Lajos _ _ _246
V. Hazai lapokból.
A hitvallásos iskola és a nemzetnevelés (Népnevelő) _ _ _ _ 183
A kulturállam megteremtése és a tanítóképzés (Magyar tanítóképző) _ _ _ _ ____ ___ _ ___ 604
A magyar gyermektanulmányi mozgalom (A Gyermek) _ _ 602
A pedagógia jelen állása (Család és Iskola) _ _ _ _ _ 604
A pedagógia és a katonaság (Magyar Katonai Közlöny) _ _ 108
A tanítóképzés reformja (Magyar Tanítóképző) 315
Az állampolgári nevelés (M. Társadalomtud. Szemle) _ _ _ 183
Az elemi iskolai tankönyvek hibái (Nemzeti Kultura) _ _ 107
Az impressziókról (M. Filozófiai Társaság Közi.) _ _ _ _ 107
Iskola és egészség (Új Élet) _ _ 316
Kármán Mór vezető eszméi (Budapesti Szemle) _ _ _ 183
Közműveltség - - 603
Nemzetközi Elet - - - - - - - - 317
Polgárság nevelése (Uránia) - - - 315
Világnézetre nevelés (Magyar Középiskola) _ _ _ _ _ 314
VI. Külföldi lapokból.
A francia iskolák ós az alkoholizmus (Revue Univ.). K. G. _ - 253
A klasszikus nyelvek a francia lycéekben (Revue Univ.)._ _
K. G. 187
A magyar középiskola bemutatása külföldön (Lehrproben und
Lehrgánge). Kemény Ferenc _ _ _ _ _ _ _ _252
A politika az amerikai iskolában (Education). Á. L. 187
Katonai vélemény a népiskoláról (Neue Bahnen). kf._ _ _ 184
Szülők és tanárok együttműködése (Revue Univ.). K. G. _ _253
VII. Vegyes.
A Fővárosi Pedagógiai Szeminárium _ _110
A középiskola célja _ _ 254
A M. Gyermektanulmányi Társaság 1913-ban 605
A Magyar Paedagogia 1914. évi folyama _ _605
A Magyar Paedagogia Új könyvek-rovata _190
A mathematikai oktatás reformja 189
A tankönyvekről. Bittenbinder Miklós 605
Az Orsz. Pedagógiai Könyvtár 1913-ban_ 254
Békepályázat _ 254
Beküldött, nem nevelésügyi művek _ _ _318
Brassai módszeréről. Böngérfi János _188
Endrei Gerzson válasza Kemény Ferencnek 317
Gyermektanulmány ___254
Kármán Mór ünneplése _ _ _ _ _ _109
Pedagógiai mozgóképek 189
VIII. Pedagógiai könyvészet.
Pedagógiai repertorium. A magyar pedagógiai irodalom 1913-ban.
Összeállította Hellebrant Árpád 376
IX. Magyar Pedagogiai Társaság.
Felolvasó ülés 1913 okt. 18. _ _ _63
Felolvasó ülés 1913 nov. 15. _ _ 64
Felolvasó ülés 1913 dec. 20. _ _110
XXII. nagygyűlés 1914 jan. 17- _111
Felolvasó ülés 1914 febr. 21. _ _ 255
Felolvasó ülés 1914 márc. 21. _319
Felolvasó ülés 1914 április 18. 606
Felolvasó ülés 1914 május 16. _ 606
A Magyar Paedagogiai Társaság 1914-ben 123
Hivatalos nyugtázás _ 127, 190, 256, 319, 607
Pályázat 192
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv