| Bevezetés | 5 |
| Előzmények | |
| Színjáték dráma nélkül (Kb. 1001-ig) | 15 |
| A színjáték kezdetei | 15 |
| Munkajátékok és állatutánzás | 16 |
| Vadászjátékok: a Medve-énekek és a Csodaszarvas-monda | 16 |
| Színszerű varázslatok. A táltos-dráma | 18 |
| A regösök és műsoruk | 19 |
| A feudalizmus színjátéka | |
| A középkori színjáték kezdetei (Kb. 1001-kb. 1300) | 23 |
| Középkori színi életünk előfeltételei | 23 |
| Az Árpád-kori színjátszás közönsége és lehetséges központjai | 24 |
| Színi alkalmak, alkalmi és hivatásos színészek | 25 |
| Színtér, színpad és kellékek, előadásmód | 27 |
| A középkor első felének színi műfajai | 29 |
| Liturgikus dráma latin és népi nyelven | 29 |
| Vallásos drámai énekek népi nyelven | 31 |
| Világi drámai jelenetek népi nyelven, drámai balladák, szatirikus játékok | 32 |
| A középkori színjáték kibontakozása (Kb. 1301-kb. 1530) | 34 |
| A középkori színi élet társadalmi feltételei és központjai | 34 |
| Színi alkalmak és színésztípusok | 36 |
| Színpad, kellékek, előadásmód | 40 |
| A középkori vallásos színjáték új műfajai Magyarországon | 43 |
| Drámai lauda és szekvencia | 43 |
| Drámai beszéd, devóciós színjáték | 44 |
| Misztériumjátékok, biblikus passiók | 47 |
| Vetélkedés, haláltánc, bábtáncoltató ének, mártírpassió | 47 |
| Reneszánsz és humanizmus (XV. és XVI. század) | 50 |
| A színi élet és feltételeinek változása | 50 |
| Népi és népies színi műfajok | 52 |
| Udvari látványosságok és latin színjátékok a reneszánsz első korszakában | 54 |
| A hitvitázó és szatirikus reneszánsz vígjáték | 57 |
| Az iskoladráma kezdetei Magyarországon | 60 |
| Humanista tragédia és pásztorjáték | 61 |
| Az iskolai színjáték kibontakozása (XVII. század) | 64 |
| A színjátszás fő formái | 64 |
| Az iskolai színjátszás | 66 |
| Az udvari-nemesi színjátszás | 68 |
| Hivatásos színjátszás | 69 |
| A XVII. század színpada | 70 |
| A színházak műsora | 72 |
| A hivatásos magyar színjátszás felé (XVIII. század) | 77 |
| Történeti áttekintés. A színjátszás fő formái | 78 |
| Az iskolai színpad fő típusai a XVIII. században | 79 |
| Az iskolai műsor a XVIII. században | 82 |
| Főúri színházak | 84 |
| A magyar felvilágosodás a nemzeti színjátszásért | 86 |
| A polgári színjáték | |
| A magyar színészet hősi harca (1790-1849) | 91 |
| A hivatásos színjátszás kezdetei | 91 |
| Az első hivatásos magyar színtársulat | 94 |
| A kolozsvári magyar színtársulat | 102 |
| A második pesti magyar társulat | 106 |
| Vándortársulatok a XIX. század első negyedében | 111 |
| Német színjátszás | 116 |
| A fővároi állandó magyar színház | 117 |
| A Pesti Magyar Színház | 121 |
| A Nemzeti Színház | 129 |
| Harc az elnyomás ellen (1849-1867) | 136 |
| A magyar játékszín helyzete 1849 után | 136 |
| Színházaink a Provizórium korában | 144 |
| A Budai Népszínház és Molnár György | 147 |
| Vidéki magyar játékszín | 151 |
| Nemzetiségi színjátszás | 152 |
| Színházi lapok | 153 |
| A polgári színjáték kibontakozása (1867-1896) | 155 |
| Szigligeti igazgatóság | 156 |
| Paulay a Nemzeti Színház élén | 160 |
| A Várszínház | 164 |
| Az Opera különválása | 164 |
| A pesti Népszínház | 166 |
| Vidéki magyar játékszín | 172 |
| Justh Zsigmond Paraszt-színháza | 177 |
| Nemzetiségi színjátszás | 178 |
| A színházi szabadverseny kora (1896-1918) | 180 |
| Európai és magyar színikultúra a századforduló idején | 180 |
| A Nemzeti Színház a Paulay-utódok alatt | 182 |
| A Vígszínház | 191 |
| Opera - Népszínház - Népopera | 195 |
| A többi üzletszínház | 199 |
| Kisebb versenytársak | 202 |
| A Thália a haladásért. Kísérleti színházak | 203 |
| A vidék színházi élete | 205 |
| Színházaink az első világháború időszakában | 208 |
| Külföldi együttesek. Nemzetiségi színjátszás | 210 |
| A színészképzés | 212 |
| A polgári színjáték a két világháború között (1920-1945) | 213 |
| Európa és magyar színházkultúra az első és második világháború között | 214 |
| A Nemzeti Színház zaklatott negyedszázada | 215 |
| Operakultúránk fejlődése | 226 |
| Trösztösödés a színházi világban | 229 |
| A Vígszínház és a hanyatló polgárság | 230 |
| Próbálkozások, kísérletek | 235 |
| Az operettszínházak versengése | 239 |
| A vidéki színészet helyzete | 242 |
| Új műfajok | 243 |
| A színészképzés | 247 |
| A színházi "őrségváltás" | 248 |
| A szocialista színjáték kialakulása | |
| A kezdeti törekvések (1869-1919) | 253 |
| Munkásalakok színpadjainkon | 254 |
| A munkásszínház kezdetei | 256 |
| A Tanácsköztársaság színházi élete | 263 |
| A színházak köztulajdonba vétele | 263 |
| A műsor | 267 |
| Az új közönség | 269 |
| Színészek a forradalomban | 271 |
| Nagyszerű kezdeményezések | 271 |
| Szocialista jellegű színjátszó törekvések (1919-1945) | 274 |
| A legális munkásszínjátszás | 274 |
| Az illegális munkásszínjátszás | 276 |
| Harc a realizmusért. Részvétel az ellenállási mozgalomban | 278 |
| A felszabadult magyar színház (1945-1960) | 281 |
| Merre tartsunk? | 281 |
| A színház a népé! | 283 |
| Az új közönség | 284 |
| Az új műsor és az új magyar dráma | 285 |
| Új alkotói módszerek. Hagyomány és fejlődés | 288 |
| Függelék | |
| Bibliográfia | 293 |
| Mutató | 303 |